یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان از بین رفتند/ آمریکا با طالبان آشتی می‌کند/ گسترش پایگاه‎های آمریکایی در منطقه

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۵:۴۹:۰۱
کد خبر: ۱۰۵۶۸۶۷
تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان از بین رفتند/ آمریکا با طالبان آشتی می‌کند/ گسترش پایگاه‎های آمریکایی در منطقه
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا به دنبال گسترش پایگاه‎های خود در منطقه است، به ویژه با آمدن اسرائیل به امارت که اتفاق بسیار مهمی در روابط بین‌الملل است، این پایگاه‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در پاسخ به اینکه با گذشت حدود دو دهه از حادثه 11 سپتامبر 2001 آیا نظام بین‌الملل همچنان متاثر از این حادثه است؟ به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: وقتی حادثه 11 سپتامبر اتفاق افتاد از نیویورک تایمز با من تماس گرفتند و در گفت‌وگو با آنها گفتم این حادثه کار خود آمریکا بوده چراکه نظام بین‌الملل هر چند وقت باید تغییر کند، مواقعی بود که جنگ این تغییر را به وجود می‌آورد اما امروز این حادثه می‌تواند، آن تغییر مدنظر در نظام بین‌الملل را به وجود آورد و آن را متحول کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: در نهایت این حادثه نظام‌ بین‌الملل را تغییر داد و تبدیل به نقطه عطفی در نظام بین‌الملل شد. در حقیقت طالبان بهانه‌ای برای حمله آمریکا به افغانستان بود، افغانستان به دلیل قرار گرفتن در همسایگی با ایران و نزدیکی به چین و روسیه، به عنوان یک منطقه ژئوپلتیک محسوب می‌شود و به همین دلیل آمریکایی‌ها در طول 19 سال گذشته در این کشور سرمایه‌گذاری کردند.

بیگدلی ضمن اشاره به تلاش آمریکا برای رسیدن به توافق با طالبان تصریح کرد: به دلیل اینکه آمریکا بابت حضور در افغانستان هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده و تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان از بین رفتند، بنابراین این کشور از طریق توافق با طالبان به دنبال این است که پرونده سیاست خارجی خود را قوی کند، لذا این آشتی‌کنان صورت خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با مقصر اصلی حادثه 11 سپتامبر اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت چه کسی مقصر اصلی این حادثه است اما مسلماً این حادثه یک تغییر اساسی در نظام بین‌الملل به وجود آورد که در نتیجه آن، آمریکا دست به نمایش قدرت‌هایی زد به نحوی که سال 2003، به عراق حمله کرد.

بیگدلی ادامه داد: البته مسئله حمله آمریکا به افغانستان به دلیل شرایط ژئوپلتیکی این کشور، از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابراین آمریکا هیچ‌‎وقت از افغانستان، نخواهد رفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه ایران تا چه اندازه از حادثه 11سپتامبر تاثیر پذیرفت؟ خاطرنشان کرد: زمانی که این حادثه اتفاق افتاد شاید برای ایران اهمیت سیاسی قابل توجهی نداشت غیر از اینکه بوش در همان زمان، ایران را محور شرارت خواند. اما با گذشت زمان به موازات اینکه حجم تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافت، پایگاه آمریکا هم در خاورمیانه محکم‌تر شد.

بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال گسترش پایگاه‎های خود در منطقه است، به ویژه با آمدن اسرائیل به امارت که اتفاق بسیار مهمی در روابط بین‌الملل است، این پایگاه‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به اهمیت باز شدن پای اسرائیل به منطقه به وسیله امارات یادآور شد: رفت و آمد مقامات اسرائیلی به امارات، حادثه بسیار مهمی است و امیدوارم، مقامات ایران توجه خاصی به این قضیه داشته باشند چراکه این حوادث می‌تواند در آینده، برای ایران بسیار خطرناک شود؛ همچنان که سطح فشارهای منطقه‎ای بر ایران در حال افزایش است. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز