تحلیلگر مسائل افغانستان:

مذاکرات بین‌الافغانی، طولانی خواهد بود/ اگر افغانستان ناامن باشد این ناامنی به ایران هم سرایت می‌کند/ آمریکا نیروهای خود را به صورت کامل از افغانستان خارج نمی‌کند

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۲۳:۴۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۸۰۳۳
مذاکرات بین‌الافغانی، طولانی خواهد بود/ اگر افغانستان ناامن باشد این ناامنی به ایران هم سرایت می‌کند/ آمریکا نیروهای خود را به صورت کامل از افغانستان خارج نمی‌کند
تحلیلگر مسائل افغانستان گفت: آنچه که می‌توان پیش‌بینی کرد، این است که مذاکرات بین‌الافغانی، طولانی خواهد بود.

 «پیرمحمد ملازهی»، کارشناس مسائل افغانستان، درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای رسیدن به توافق به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: به هر حال دو طرف طالبان و دولت افغانستان به این سادگی نمی‌توانند به توافق دست پیدا کنند. از این رو نمی‌توان قضاوتی زودهنگام کرد مبنی بر اینکه آیا توافقی به دست می‌آید یا خیر، اما به هر روی دور اول مذاکرات رسمی آغاز شده است.

او افزود: روز گذشته مذاکرات در سطح شناسایی و معرفی طرفین بود که با یکدیگر آشنا شدند اما الان مذاکرات رسما شروع شده است. از آنجایی که ابهامات زیادی در ارتباط با این مذاکرات وجود دارد نمی‌توان پیش‌بینی قطعی کرد که ممکن است این مذاکرات به نتیجه قطعی در اسرع وقت برسد آنگونه که برخی، انتظار دارند.

ملازهی ادامه داد: در واقع باید توجه داشت که نگاه دو طرف نسبت به مسائل و خط فکرهایشان کاملا متفاوت است. از دید دولت افغانستان، باید آتش بس برقرار باشد در حالی که طالبان تمایلی ندارد بر این مساله تمرکز پیدا کند. همچنین دولت خواهان این است که ساختار کنونی قدرت حفظ شود و قانون اساسی موجود نیز باید باقی بماند؛ تا جایی که اشرف غنی آن را خط قرمز اعلام کرده اما در مقابل برای طالبان، این مسائل اولویت ندارد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در واقع طالبان به دنبال این است که امارت اسلامی خود را در افغانستان احیا کند و براساس این تفاوت دیدگاه‌ها، می‌توان این گونه اندیشید که آیا مذاکرات می‌تواند به یک توافق ختم شود یا خیر؟ اما به هر حال آنچه که می‌توان پیش‌بینی کرد این است که مذاکرات طولانی خواهد بود. طرفین نیز تا آنجایی که بتوانند سعی می‌کنند، دیدگاه‌هایشان را به طرف مقابل بقبولانند.

او درباره واکنش مثبت ایران به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و لزوم خروج نیروهای خارجی از افغانستان در راستای ثبات و صلح در افغانستان عنوان کرد:  به هر حال اینکه کشورهای منطقه از نفس مذاکرات استقبال کردند امری طبیعی است به ویژه ایران که صلح و ثبات در افغانستان به نفع آن است چراکه اگر افغانستان ناامن باشد این ناامنی به ایران هم سرایت پیدا خواهد کرد.

ملازهی اضافه کرد: منتهی واقعیت این است تا زمانی که نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان حضور داشته باشند یک نوع صلح است اما اینکه آمریکایی‌ها به طور کامل افغانستان را تخلیه کنند به نظرم این واقع بینانه نیست حتی اگر بپذیریم آمریکایی‌ها به‌طور رسمی به حضور نظامی‌شان پایان دهند اما به طور غیررسمی، همان اتفاقی که در عراق رخ داد در افغانستان هم تکرار خواهد شد.

او بیان کرد: آمریکایی‌ها در عراق نیروهایشان را خارج کردند و به شکل رسمی هم اعلام شد که نیروهایشان را خارج کردند اما تعدادی از نیروهایشان در سفارت بغداد، باقی ماندند و بعد هم که شرایط تغییر کرد مجددا نیروهایشان را به عراق آوردند. در افغانستان هم به نظر می‌رسد چنین وضعیتی حاکم شود. در افغانستان هم، آمریکا اکثر نیروهایشان را خارج خواهد کرد و توافق کرده‌اند اما اینکه همه نیروهایشان را به طور کامل خارج کنند به نظرم این یک مقدار واقع بینانه نیست، ایران هم از این مسئله آگاه است.

ملازهی در پایان گفت: در واقع ممکن است بخشی از طالبان مصالحه کنند اما بخش‌های دیگری از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده حضور دارند که اینها به سادگی حاضر نیستند دست از جنگ بردارند. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز