عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری:

مشارکت مردم مهمتر از دوقطبی بودن و چندقطبی بودن انتخابات است/ رای پائین برای کاندیداها با اصول دموکراتیک در تناقض است/ سوال جامعه حضور اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات نیست

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۰۵:۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۸۵۵۵
مشارکت مردم مهمتر از دوقطبی بودن و چندقطبی بودن انتخابات است/ رای پائین برای کاندیداها با اصول دموکراتیک در تناقض است/ سوال جامعه حضور اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات نیست
عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری گفت: مهم‌تر از بحث دوقطبی بودن یا چند قطبی بودن انتخابات یا اینکه رقابت بین چه طیف‌ها و افرادی است، مسئله مشارکت مردم است که باید حل شود.

«داریوش قنبری»، عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری، درباره مطرح شدن رقابت درون جریانی اصولگرایان از یک سو و بحث دو قطبی شدن انتخابات سال آینده از سوی دیگر به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: مهم‌تر از بحث دو قطبی بودن یا چند قطبی بودن انتخابات یا اینکه رقابت بین چه طیف‌ها و افرادی است، مسئله مشارکت مردم باید حل شود.

او افزود: به هر حال انتخاباتی باید طوری شکل بگیرد که درصد قابل قبولی از مردم در آن انتخابات، امکان حضور پیدا کنند. این انتخابات هم در گرو یک انتخابات رقابتی است یعنی اگر انتخابات رقابتی نباشد، قطعا میزان مشارکت هم کاهش پیدا می‌کند. در انتخابات مجلس یازدهم و جدیدا هم در انتخابات دور دوم که شاهدش بودیم، درست است که بر اساس قوانین موجود در کشور رأی‌ نمایندگان درست است و نماینده شدند اما بر اساس اصول دموکراتیک، رأی‌ آنها قابل قبول نیست.

قنبری ادامه داد: به عنوان مثال در شهر یا حوزه‌ای که حدود 2 میلیون واجد شرایط رأی بودند درصد ناچیزی شرکت می‌کنند و فرد منتخب با 20 هزار رأی وارد مجلس می‌شود این میزان رأی با توجه به چارچوب‌های دموکراتیک، دچار ایراد و اشکال است که باید حل شود. اگر انتخابات انتخاباتی باشد که در آن یک طیف خاص سیاسی حضور داشته باشند نتیجه از قبل مشخص است و یک مشارکت ناچیز و حداقلی رخ خواهد داد؛ در واقع وقتی که رقابت در درون یک جریان باشد دیگر نمی‌توانیم به آن عنوان، رقابت را اطلاق کنیم.

او عنوان کرد: معنای رقابت مشخص است. رقابت بین جناح‌های مختلف سیاسی و بین افکار و اندیشه‌های مختلف و بین برنامه‌های مختلف است. اینکه دو، سه نفر و 50 نفری که یک تفکر واحد دارند بیایند در یک انتخابات در کنار هم قرار بگیرند و رقابت شخصی بین آنها وجود داشته باشد، این با فلسفه واقعی انتخابات همخوانی چندانی ندارد و رقابت به معنای واقعی کلمه، تلقی نمی‌شود بنابراین بایستی به سمت و سویی حرکت کنیم که یک رقابت به معنای واقعی شکل بگیرد. باید جریان‌های مقتدر، انگیزه حضور در انتخابات را پیدا کنند و مردم هم انگیزه برای حضور در انتخابات را داشته باشند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: در حال حاضر به سمت فضای انتخاباتی و ایجاد فضای انتخاباتی که به نوعی در گرو ایجاد اعتماد در میان عامه مردم است، حرکت نکردیم تا آنها هم فکر کنند و باور کنند که رأی‌شان تأثیرگذار بوده و دیده می‌شود و به معنای واقعی کلمه در سرنوشت‌شان موثر است و آن زمان است که می‌توان انتظار داشت، مردم مشارکت مناسبی داشته باشند. قطعا نتیجه مشارکتی که ناشی از رقابت این چنینی باشد (اصولگرا، اصلاح طلب) فرقی ندارد، نتیجه محترم است و باید مورد قبول همه قرار بگیرد. به نظر من فعلا سوال جامعه حضور اصلاح طلب و اصولگرا نیست بلکه سوال فعلی باید نحوه بازسازی اعتماد مردم برای حضور مناسب و درخور و شایسته در انتخابات باشد. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز