در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور مطرح شد؛

وزیر کشور: نادیده نگرفتن تحریم‌ها به معنای یاس، انفعال و سستی‌ نیست/ توضیحات رحمانی فضلی درباره اصابت خمپاره‌های جنگ قره باغ به مناطق مرزی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۲۲:۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۶۹۲۰۸
وزیر کشور: نادیده نگرفتن تحریم‌ها به معنای یاس، انفعال و سستی‌ نیست/ توضیحات رحمانی فضلی درباره اصابت خمپاره‌های جنگ قره باغ به مناطق مرزی ایران
وزیر کشور با تصریح بر اینکه؛ نمی توان مشکلات، سختی ها و نارسایی های ناشی از تحریم ها را نادیده گرفت، تاکید کرد: اما نادیده نگرفتن تحریم ها به معنای یاس و انفعال و سستی‌ نیست، بلکه باید بیشتر کار کرد، مقاومت را تقویت کرد و با همدلی بیشتر، این مسئله را حل کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رحمانی فضلی، وزیر کشور، در حاشیه پنجاه و هشتمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور گفت: در این گزارشی از روند فعالیتها و رویکرد رسانه های داخل و خارج از کشور در حوزه اقتصادی ارائه شد و متاسفانه بیش از ۹۰ درصد اخبار، اطلاعات و تبلیغات رسانه های خارجی در ابعاد منفی و به قصد تحریک و تهییج مردم، نشان دادن ناکار آمدی و نارسایی است و عموم آنها هم به صورت غیرکارشناسی و غیر منصفانه است. در داخل هم بایستی رسانه های کشور در مباحث و موضوعاتی که در حوزه اقتصادی مطرح می‌شود، شرایط حاکم بر کشور و اقتصاد جهانی را درنظر داشته باشند. 

وزیر کشور در ادامه افزود: با سه پدیده در حوزه اقتصاد مواجه هستیم که اثرگذاری بسیار بالایی دارد؛ رکود اقتصادی که اقتصادهای بزرگ جهانی با کاهش رشد اقتصادی مواجه هستند که این رکود در فعالیت اقتصادی همه کشورها من جمله ایران تاثیر دارد. مسئله بعد تحریم ها است که تحریم‌های ظالمانه به صورت هدفمند و هوشمند، روزنه ها و هر گونه گشایش فعالیت های اقتصادی و تولیدی ما را نشانه روی کرده اند. هرچند ما بیش از دو سال است که با مقاومت و استقامت خوب مردم و مسئولان در مقابل آنها ایستاده ایم. 

وی افزود: دشمنان انتظار داشتند که نتیجه تحریم ها را سه ماه تا شش ماه در اغتشاشات و تنشهای داخلی کشور ببینند که به آرزوی خود نرسیدند و مردم ما ثابت کردند که در دفاع از کشورشان و انقلابشان واقعا مصمم و پا برجا هستند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: نمی توان مشکلات، سختی ها و نارسایی های ناشی از تحریم ها را نادیده گرفت اما نادیده نگرفتن به معنای یاس و انفعال و سستی‌ نیست، بلکه باید بیشتر کار کرد، مقاومت را تقویت کرد و با همدلی بیشتر، این مسئله را حل کرد.

وزیر کشور به موضوع شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا در حوزه اقتصادی اثرات بسیار بسیار زیادی داشته است که در اقتصاد کشور ما نیز در فعالیت های اقتصادی و تجاری کاملا مشهود بود، با این حال روند فعالیتها در کشور در حوزه های اقتصادی با توجه به همه فراز و فرودها و اشکالات و ضعفهایی که دارد، با این حال، این روند مثبت تلقی می شود.

وی ادامه داد: نگرانی هایی که در حوزه برخی از کالاها از جمله تامین مواد اولیه کارخانجات و فعالیتهای تولیدی، موضوع قطعات یدکی و لوازم و تجهیزات برای صنایع و کارخانجات و کامیون ها، در تامین لاستیک و سایر موضوعات، گزارش شد در این جلسه مورد جمع بندی قرار گرفت و بر این اساس، در مورد بسیاری از کالاها نگرانی خاصی وجود ندارد، چراکه این کالاها به صورت بسیار زیاد و قابل توجه در گمرکات موجود است که با توجه به جلسه ای که با ابتکار معاون اول رئیس جمهور در این خصوص برگزار شده است، داشت، زمانبندی مشخصی ابلاغ شده تا مصوبات جلسه از سوی تمامی دستگاهها پیگیری شود و با آزادسازی و ترخیص کالاها بتوانیم بخش زیادی از نگرانی ها را رفع کنیم. 

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت در مرزهای شرقی توافق خوبی میان وزارت کشور، صمت و نفت اتفاق افتاده است، افزود: امیدواریم در عوض مسیر قاچاق سوخت، مسیری قانونی را با در نظر گرفتن سهم مناسبی برای مردم آن منطقه داشته باشیم تا مردم بتوانند از آن موهبت استفاده کنند. از وزارت نفت هم تشکر می کنیم که با ما همراهی کردند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حوزه واردات کالا از مرزهای غربی و جنوبی که بعضا تحت عنوان کولبری یاد می شود و مشکلات و مسائل این حوزه با پیگیریهای مستمری که وزارت کشور، صمت و بانک مرکزی برای ساماندهی این مسئله داشتند، قبل از تحریمها به توافق‌ خوبی رسیده بودیم اما با تحریمها و با شیوع کرونا و کاهش امکان واردات به اشکالات زیادی برخوردیم، چراکه بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا ممنوع شد و با ممنوعیت این کالاها اصلا امکان واردات نبود که مقرر شد بیش از ۱۰۰ کالا را از این طریق‌ وارد کنیم که مستلزم برخی از هماهنگی ها و برخی از مصوبات در دولت و اصلاح برخی از قوانین بود که بحمد ا... این مهم انجام شده است و امروز شاهد بودیم که اولین محموله ها در قالب بازارچه های مرزی آمده و امیدواریم تداوم پیدا کند و بتوانیم بیشتر و بهتر شرایط مرزها و مردمی که در مرزها ساکن هستند را بهبود بخشیم.

رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی ضمن قدردانی از رسانه ها گفت: حتما باید به مطالبات مردم بپردازیم و ضعف ها و اشکالات را ببینیم. البته این توجه رسانه ای باید به صورت منصفانه و کارشناسانه باشد یعنی همه دستگاه‌ها فرصت و امکان توضیح داشته باشند و از طرف دیگر نباید تسلیم فضاسازی های منفی بیش از ۹۰ درصدی رسانه های خارجی قرار گیریم و خدایی نکرده مسیری را طی کنیم که به قدرت مقاومت و استقامت ما از نظر روحی و روانی آسیب برساند.

رئیس شورای امنیت کشور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اینکه درگیری دو کشور همسایه آذربایجان و ارمنستان موجب ایجاد مشکل امنیتی در مرز کشور ایران شده است یا نه؟؛ گفت: از نظر وزارت کشور، امنیت داخلی که از مناطق مرزی تا اقصی‌نقاط کشور را در برمی‌گیرد، همیشه دارای اولویت بالا بوده است. امنیت هر نقطه مرزی جزئی از امنیت ملی ماست. وزارت کشور، نیروی مسلح و نیروهای انتظامی به صورت دقیق مناطق مرزی را تحت کنترل‌ و نظارت دارند و به کشورهای همجوار توصیه کردیم و تذکر دادیم که به هیچ وجه ناامنی و دخالت را یا هر اقدامی که بخواهد وضع امنیتی مردم عزیزمان در آن مناطق را خدشه دار کند، حتما تحمل خواهیم کرد.

وی افزود: امیدوارم با رعایت قوانین و مقررات و روند جاری اجرای قوانین بین المللی که احترام به حاکمیت ملی و حقوق کشورها هست، این مسئله حل شود.

وزیر کشور افزود: امیدواریم با دقت مضاعف عوامل ذیربط و استقرار قوی و خوبی که در مرزها داریم در این مناطق دچار هیچ گونه خلل امنیتی نباشیم؛ در خصوص احیانا برخی از گلوله ها و خمپاره ها که به برخی از مناطق ایران اصابت کرده، تذکر دادیم تا کنترل کنند و اگر این روندها ادامه دار شود مجبوریم تذکرات محکم تر بدهیم. 

رحمانی فضلی در پایان ضمن قدردانی از مردم ایران به ویژه مناطق‌شمالی‌ و استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل‌ و زنجان به دلیل همراهی و همدلی‌ در تقویت و حفظ امنیت داخلی کشور و همراهی با مسئولان و همچنین در ابراز احساسات و عواطف خود، گفت: مردم عاقلانه و منطقی، با شعور بالایی برخورد کردند، چراکه برخی از رسانه های خارجی به دنبال این بودند که نسبت به تحریک و تهییج احساسات و عواطف مردم اقداماتی انجام دهند که منجر به برخی از تنشها شود اما مردم این استانها در حفظ و تقویت امنیت همراهی خوبی با شورای امنیت کشور، استانداران و شوراهای تامین استان داشتند، همراهی کردند و با موضع گیری مناسب‌ و خوب این فضا را مدیریت کردند.

وزیر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد تا شاهد جنگ افروزی و از رفتن جان عده ای زیادی از انسانها نباشیم و این امر صرفا با احترام به قانون محقق می شود و قانون تاکید بر احترام به حاکمیت ملی کشورها 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز