دیپلمات سابق کشورمان:

آمریکا نتوانست اموال ایران در ایتالیا را توقیف کند/ تاکنون احکام آمریکا علیه ایران به مرحله اجرا نرسیده‌اند/ آمریکا به دنبال اموال ایران در سایر کشورها است

۱۳۹۹/۰۷/۱۸ - ۲۳:۳۰:۴۳
کد خبر: ۱۰۷۰۶۷۴
آمریکا نتوانست اموال ایران در ایتالیا را توقیف کند/ تاکنون احکام آمریکا علیه ایران به مرحله اجرا نرسیده‌اند/ آمریکا به دنبال اموال ایران در سایر کشورها است
دیپلمات سابق کشورمان گفت: آمریکا می‌تواند اموال ایران را در آن کشورها توقیف کند همچنانکه که پیش از این اموال سفارت جمهوری اسلامی را در ایتالیا، واتیکان و بروکسل توقیف کرد که وزارت امور خارجه ایران جلوی این اقدام آمریکا را گرفت و آمریکایی‌ها نتوانستند احکام را اجرا کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ اخیراً یک قاضی آمریکایی، با طرح ادعاهای اثبات‌نشده ایران را به پرداخت ۱/۴۶ میلیارد دلار به عنوان غرامت به خانواده «رابرت لوینسون»، جاسوس مفقود‌ شده آمریکایی محکوم کرده است.

در همین رابطه «صفت‌الله طاهری شمیرانی»، دیپلمات سابق کشورمان، در پاسخ به اینکه اجرای حکم براساس ادعایی که ثابت نشده، قابلیت اجرا دارد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: برای اولین بار نیست که آمریکا چنین احکامی را علیه ایران صادر می‌کند، در واقع این کشور تاکنون بالای 50 میلیارد تومان برای ایران حکم صادر کرده است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل افزود: آمریکایی‌ها  از سال 1996 براساس اینکه مصونیت قضائی دولت‌ها در رابطه با ترورریسم قبول ندارند، احکامی را علیه ایران صادر می‌کنند، که تا چند سال پیش وزارت خارجه آمریکا جلوی این احکام را می‌گرفت و نمی‌گذاشت که اجرا شود. البته دولت ایران هم متقابلا قانونی گذاشت و آمریکایی‌ها را از این مصونیت مستثنا دانست.

طاهری شمیرانی در رابطه با لازم‌الاجرا بودن احکام آمریکا علیه ایران تصریح کرد: بنابراین اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام می‌دهد، تبدیل به رویه شده است که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده‌اند. در حال حاضر براساس نظر دادگاه حدود 103 هزار دلار از این مبلغ 1/46 میلیارد دلار، به خانواده لوینسون پرداخت می‌شود و مابقی جریمه‌ای است که دولت ایران باید بپردازد.

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: لازم به یادآوری است که آمریکا یک بار روی اموال ایران در اروپا دست گذاشت. در نتیجه به نظر می‎رسد که آمریکا به دنبال اموالی از ایران است که این احکام ر ا به اجرا بگذارد.

طاهری شمیرانی در واکنش به این مسئله که با توجه به اینکه دو کشور در ظاهر هیچ‌گونه رابطه سیاسی و اقتصادی ندارند، آمریکا چگونه این احکام را به اجرا می‌گذارد؟ اظهار کرد: یکی از راه‌های اجرای این احکام توقف کشتی‌های ایرانی است یا اموال ایران را در بنادر توقیف کند و یا اینکه می‌تواند اموال ایران در کشورهای دیگر را توقیف کند و در قالب مراودات قضائی که با کشورهای دوست خود دارد، اموال ایران را در آن کشورها توقیف کند همچنانکه که پیش از این اموال سفارت جمهوری اسلامی را در ایتالیا، واتیکان و بروکسل توقیف کرد که وزارت امور خارجه ایران جلوی این اقدام آمریکا را گرفت و آمریکایی‌ها نتوانستند احکام را اجرا کنند.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در مورد اینکه وقتی ادعایی ثابت نشده چگونه براساس آن می‌توانند حکمی صادر و اجرا کنند؟ خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که از نظر چه کسی تائید نشده است، در این مورد حتما دادگاه دلایل و قرائنی نظیر اینکه آخرین جایی که دیده شده و آخرین پیامی که داده، را مورد بررسی قرار داده است.

طاهری شمیرانی در پایان یادآور شد: از طرفی نگاه منفی آمریکایی‌ها به ایران روی  مسائلی نظیر صدور چنین احکامی تاثیر می‌گذارد. در واقع براساس ذهنیتی که در مورد ایران در صحنه بین‌الملل ساخته شده است، احکامی بعضا نادرستی برعلیه ایران صادر می‌شود.۳

نظر شما