سفیر سابق ایران در عراق:

آمریکا به دنبال از سرگیری فعالیت‌های داعش در عراق است/ انتخابات در عراق برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۲۳:۳۶:۵۲
کد خبر: ۱۰۷۱۱۸۷
آمریکا به دنبال از سرگیری فعالیت‌های داعش در عراق است/ انتخابات در عراق برگزار می‌شود
سفیر سابق ایران در عراق گفت: مردم عراق و جریان‌های مردمی اعم از علما، روحانیون، عشایر و احزاب سیاسی توانایی حمایت از دولت خود را دارند و می‌توانند امنیت را در عراق پشتیبانی کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اخیراً مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، گفت که اذیت و آزار عراق کافی است. شعار ما باید "نه شرقی و نه غربی" باشد، باید انتخاباتی ملی و مسالمت‌آمیز تحت نظارت نهادهای بین المللی، بدون دست داشتن متجاوزان انجام شود.

«حسن دانایی‌فر»، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق، در رابطه با نقش نظارت نهادهای بین‌المللی بر برگزاری انتخابات سالم در این کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: پرونده عراق ابعاد مختلفی دارد، اما در مجموع با توجه به شرایط داخلی عراق، انتخابات در این کشور برگزار خواهد شد.

این دیپلمات سابق کشورمان در رابطه با نقش اختلافات قومیتی بر روند برگزاری انتخابات در عراق تصریح کرد: در مورد نحوه روند برگزاری انتخابات در داخل عراق دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه این است که به صراحت تقاضا می‌کنند انتخابات تحت نظر نهادهای بین‌المللی برگزار شود، در مقابل دیدگاه دیگری وجود دارد که ضمن مردود دانستن ایده نظارت سازمان‌های بین‌المللی، معتقدند که عراق به حدی از ثبات، هماهنگی و  حاکمیت دولت رسیده است که نیازی به حضور موسسات و نهادهای بین‌المللی حتی سازمان ملل را هم، ندارد.

دانایی‌فر افزود: در واقع مخالفین معتقدند که برگزاری انتخابات تحت نظارت نهادهای بین‌المللی به معنای قیمومیت و نادیده گرفتن، حاکمیت است. در مجموع به نظر می‌رسد که به نوعی حمایت و پشتیبانی نماینده سازمان ملل و بعضی از سازمان‌های مستقل برای برگزاری انتخابات لازم است نه اینکه انتخابات، توسط نهادهای بین‌المللی، برگزار شود.

سفیر سابق ایران در عراق در واکنش به اینکه با توجه به قرار گرفتن عراق در آستانه انتخابات فعالیت‌ گروهک‌های تروریستی نظیر داعش در این کشور افزایش یافته است، آیا فعالیت این گروه‌های تروریستی می‌توانند بر روند برگزاری انتخابات در این کشور موثر باشد؟ اظهار کرد: خود نیروهای عراقی می‌توانند داعش را کنترل کنند و برای مهار آنها نیازی به نیروهای بیگانه، فرامنطقه‌ای و مخصوصاً آمریکا ندارند. در حال حاضر شواهد بسیاری وجود دارد که آمریکایی‌ها تمایل به از سرگیری فعالیت‌های داعش در عراق دارند که از این طریق، بهانه‌ای برای استمرار حضور خود در عراق داشته باشند.

دانایی‌فر در پایان یادآور شد: در حقیقت مردم عراق و جریان‌های مردمی اعم از علما، روحانیون، عشایر و احزاب سیاسی توانایی حمایت از دولت خود را دارند و می‌توانند، امنیت را در عراق پشتیبانی کنند. این در حالی است که آمریکا و برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دنبال این هستند که از داعش، به عنوان یک اهرم فشار و دلیلی برای حضور خود در عراق استفاده کنند.۳

نظر شما