سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

نیاز به همکاری فرادستگاهی داریم/ همگى در وضع پیش آمده مقصریم

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۰:۵۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۷۲۵۷۲
مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان روز سه شنبه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه، مسکن و شهر سازی و سورنا ستاری، معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزارى برنا، مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان، روز سه شنبه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه، مسکن و شهر سازی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. 

مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی، در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب چندین بار تاکید کردند که در عدالت وضعیت مطلوبی نداریم. عدم تحقق سیاست های کلی برنامه ششم که باید به یک دوم در  شاخص انرژی برسد، این قضیه را نشان میدهد. همگی در وضع پیش آمده مقصر هستیم.

وی افزود: برای رفتار عادلانه سناریوهای مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن این است که یارانه به افراد مستحق، برسد. در این زمنیه توزیع ناعادلانه یارانه مزید بر علت شده است، وضعیت فعلی به صورتی است که طبقات بالا بیشتر برخوردار هستند و دهک پایین سهم کمتری از یارانه‌ها می برند، لذا راه اندازی چنین سامانه هایی بسیار مبارک و قابل تقدیر است. اما با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، کافی نیست و نیاز به همکاری فرادستگاهی داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با راه‌حل برای برون رفت از شرایط پیش ‌آمده تصریح کرد: در حال حاضر اصلاح اجرایی ماده ١٢ مورد نیاز است. نظام آی بی تی در بخش حامل های انرژی باید اجرا شود. نکته آخر اینکه امروز خدماتی که به ساختمان‌ها داده می شود تناسبی با هزینه های آن ساختمان ندارد. باید یارانه افرادی که خودرو و مسکن اضافه دارند، حذف شود، در حقیقت دلیلی ندارد کسی که حدود 5 خودرو دارد از بنزین یارانه‌ای، استفاده کند.

در ادامه مراسم ﻛﻠﻮدﻳﻮ ﭘﺮووﻳﺪاس، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﻣﺤﺘﺮم ﻣﻘﻴﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮان ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ در اﻳﺮان، گفت: مایل نیستم وارد مباحث اختصاصی شوم. نکته حائز اهمیت این است که الگوی مصرف انرژی در جهان تغییر کرده است. به حمایت ها از ایران ادامه خواهیم داد.  ایران با وجود تحریم ها توانسته در حوزه انرژی به خوبی عمل کند. کمک های ما به ایران ادامه خواهد داشت.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، نیز اظهار کرد: صنعت ساخت در تولید کربن سهم به سزایی دارد. در دانشگاه امیرکبیر گواهی نامه سبز را برای ساختمان‌ها در نظر گرفتیم.

پیروز حناچی، شهردار تهران، نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: براساس آمارهای انرژی در سال ٢٠١٩ چین، آمریکا و هند بالاترین سطح مصرف انرژی در دنیا را دارند که ایران در رده ١١ قرار دارد. در زمینه الگوی مصرف شورای شهر وظایفی را برای شهرداری تعیین کرده که مستقیما مربوط به کاهش مصرف انرژی و مدیریت مصرف انرژی، است. در رابطه مصرف بهینه انرژی موانع جدی وجود دارد، تحریم ها تاثیر مستقیمی در این مسیر دارد، قیمت حامل های انرژی یکی از مهم ترین این موانع است. در حال حاضر میزان اتلاف انرژی در بخش خانگی و تجاری معادل  ٣٠٠ هزار بشکه نفت است.

همچنین سورنا ستاری در پایان مراسم رونمایی از سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی در ساختمان افزود: تا زمانی که حوزه انرژی را به بحث تجاری تبدیل نکنیم، در این حوزه مشکل خواهیم داشت. توسعه استارتاپ ها بسیار اهمیت دارد کمااینکه در این زمینه آمادگی آن را داریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: امیدوارم تا پایان دولت، شرکت‌هایی تاسیس شوند که خدمات مناسبی در بحث ساختمان و انرژی داشته باشند و همزمان کاهش مصرف سوخت را نیز داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز