روز پیروزی بزرگ؛

پایان تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله/ شکست هیمنه سیاسی آمریکا

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۲:۳۰:۰۶
کد خبر: ۱۰۷۴۱۷۳
پایان تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله/ شکست هیمنه سیاسی آمریکا
پایان تحریم تسلیحاتی سیزده ساله در روز 27 مهرماه، پیروزی مهم سیاسی دیگری را برای جمهوری اسلامی رقم زد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، امروز 27 مهرماه راس ساعت 3:30 دقیقه بامداد و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحریم تسلیحاتی ایران پس از 13 سال پایان یافت.

هفته گذشته «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران از پایان نظام مجوز خواهی صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی ایران در بامداد 27 مهرماه جاری خبر داد و گفت: 27 مهرماه، روز شکست آمریکاست که علیرغم گردن‌کشی و حیله گری‌ها نتوانست کار خود را جلو ببرد.»

تا چند ماه قبل «دونالد ترامپ» تصور می‌کرد با تشدید فشار اقتصادی، ایران به انجام مذاکراتی جدید با کاخ سفید مجبور می‌شود و واشنگتن قادر خواهد شد محدودیت‌های جامع هسته‌ای، تسلیحاتی و سیاسی مورد نظر خود را بر ایران تحمیل کند. در این راستا رئیس جمهور آمریکا، تلاش کرد قطعنامه مورد نظر خود در زمینه تحریم تسلیحاتی بلندمدت را در شورای امنیت به تصویب برساند اما مخالفت قاطع با این درخواست، موجب سرافکندگی و انزوای کامل آمریکا شد. تنها یک کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت با درخواست آمریکا موافقت کرد و دیگر اعضا با آن مخالف بودند یا به آن رای ممتنع، دادند.

گام بعدی ضدآمریکایی مخالفت دو رئیس اندونزیایی و نیجریه‌ای شورای امنیت با فشارهای آمریکا بود که بار دیگر خشم واشنگتن را برانگیخت و موجب شد تا به صورت یکجانبه سازوکار حل اختلاف برجام یا همان «مکانیسم ماشه» را فعال سازد. این اقدام واشنگتن هم با مخالفت جامعه جهانی و از جمله متحدان کاخ سفید در شورای امنیت روبرو شد زیرا ترامپ سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شده بود.

بنابراین طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از رفع این تحریم ها کشورمان می‌تواند، همچون یک کشور عادی در بازار جهانی تسلیحات به خرید یا فروش سلاح‌های متعارف بپردازد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز