نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس:

تنش‌ها و درگیری‌ها در مورد قره باغ به عمق خاک طرفین، هدایت شده است/ روستاهای مجاور شهرستان خداآفرین تخریب صد در صدی اتفاق افتاده

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۰۵:۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۷۷۸۸۲
تنش‌ها و درگیری‌ها در مورد قره باغ به عمق خاک طرفین، هدایت شده است/ روستاهای مجاور شهرستان خداآفرین تخریب صد در صدی اتفاق افتاده
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس تاکید کرد که تنش‌ها و درگیری‌ها در مورد قره باغ به عمق خاک طرفین، هدایت شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، همگام با افزایش تنش‌ها در قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان در 6 مهر ماه 99 مناطق مرزی ایران همجوار با محل منازعه نیز چندین بار مورد اصابت راکت قرار گرفت. تعداد راکت‌های برخوردی از محل منازعه به سمت کشورمان به اندازه‌ای بالا بود که در نهایت سخنگوی وزارت امور خارجه بر بی‌تفاوت نماندن ایران نسبت به اصابت راکت‌ها از طرف قره باغ تاکید کرد. سعید خطیب‌زاده حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی را خط قرمز نیروهای مسلح کشورمان دانست و گفت: «در صورت تکرار اینگونه گلوله پراکنی‌ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

این اخطار مقام دیپلماسی کشورمان به طرفین درگیر در قره باغ تا حدودی موثر واقع شد، چنانکه نماینده خداآفرین در گفتگو با برنا ضمن اشاره به اینکه تعداد راکت‎های هدایت شده به سمت ایران کاهش یافته است، اظهار کرد «به دنبال تذکراتی که مرزبانی و وزارت امور خارجه به طرفین دادند و بازدیدی که بنده و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مرزهای مود مناقشه از خداآفرین و اصلاندوست انجام دادیم، تعداد راکت‌ها کاهش یافت.»

حسین حاتمی در ادامه اصابت راکت‌ها به مناطق مرزی ایران را غیرعمد و براساس خطای انسانی و تکنولوژی ارزیابی کرد و گفت که «البته اصابت راکت‎ها به این منطقه هنوز به صفر نرسیده است.»

با وجود اینکه تعداد راکت‌های برخوردی به مناطق مرزی ایران کاهش یافت اما روند اصابت آنها به منطقه خداآفرین ادامه یافت، هر چند محدودتر از گذشته. ادامه این روند سخنگوی دستگاه دیپلماسی را برآن داشت که در نشست خبری خود خطاب به طرفین درگیر در قره باغ  اعلام کند که هرگونه تعرض به خاک ایران پاسخ داده می شود و این روند با دقت پیگیری می‌شود.

ادامه روند افزایشی منازعات در قره باغ و اصابت راکت‌ها به مناطق مرزی ایران منجر به این شد که علاوه بر وزارت امور خارجه و مجلس، نهاد‌های نظامی کشورمان از سپاه هم نسبت به این قضیه واکنش نشان دهند، آنچنان که فرمانده نیروی زمینی سپاه روز شنبه گفت: «از اولین روزهای درگیری اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، قرارگاه عاشورای نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی فعال بوده، تحولات مرزی را رصد کرده، زیر نظر داشته، اقدامات و تقویت‌های لازم متناسب با شرایط پیش آمده انجام شده است.»

سردار محمد پاکپور از اعزام و استقرار یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه به منطقه مرزی خبر داد و خاطرنشان کرد که «اعزام یگان‌ها از نیروی زمینی سپاه در راستای اهداف و صیانت از منافع ملی و همچنین تامین امنیت و آرامش مردم منطقه خواهد بود.»

در کنار سپاه، ارتش نیز وارد عمل شد و بنا به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این نهاد نظامی با برگزاری رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ نیروی زمینی ارتش در مناطق مرزی شمال غرب کشور به ارزیابی جدیدی از توان و آمادگی رزمی نیروی زمینی مبتنی بر ساختار جدید پرداخت.

همزمان با استقرار نیروهای نظامی و در نتیجه افزایش قدرت نظامی ایران در مناطق مرزی، «حسین حاتمی»، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با آخرین وضعیت این مناطق به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بنا بر اطلاعاتی که دارم از نقطه صفر مرزی نیروهای آذری به خطوط مرزی اصلی خود رسیدند. به این صورت که مناطق اشغالی آذربایجان که در جوار مرزی ایران قرار دارند و دست ارامنه بودند، آزادسازی شده که به ازای آن آرامش نسبی در جوار مرزهای ایران در محدوده شهرستان خداآفرین برقرار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر تنش‌ها و درگیری‌ها در مورد قره باغ به عمق خاک طرفین، هدایت شده است و از این منظر محدوده مرزی ایران در شهرستان خدا آفرین در آرامش نسبی قرار دارد.

حاتمی در واکنش به اینکه بنابراین اخیرا راکت به منطقه خدا آفرین برخورد نکرده است؟ تصریح کرد: جنگ است، بعضا اتفاق می‌افتد اما از شدت آن کاهش یافته و به موازات آن نگرانی‌ها نیز تاحدودی کاهش یافته است.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در مورد آینده منازعه جنگ قره باغ خاطرنشان کرد: این یک تنش دامنه‌دار است، سالیان سال در ادوار مختلف بوده و این تنش‌ها در هر مقطعی به اشکال مختلف بروز پیدا کرده است. مقطعی با پیش‌روی نیروهای ارامنه و تصرف شهرستان‌های مرزی با ایران و در مقطعی دیگری با پیش‌روی نیروهای آذری و آزادسازی آن شهرها، این تنش‌ها به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرده است.

حاتمی در پایان یادآور شد: امیدواریم با کمک جامعه جهانی و کشورهای همسایه آرامش به منطقه بازگردد و کمک کنند مناطق آزاد شده آذربایجان بازسازی شوند چرا در این مناطق و مخصوصا روستاهای مجاور شهرستان خداآفرین تخریب صد در صدی اتفاق افتاده است. ایران به دلیل سابقه تاریخی، همبستگی‌ها و علاقمندی‌هایی که مردمان دو طرف رودخانه نسبت به یکدیگر دارند، آماده است که در بحث بازسازی این مناطق کمک کند و با احیای آن مناطق روابط تجاری مرزی، مراودات مرزی و گمرکات مرزی بهتر شود.4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز