یک چهره سیاسی اصلاح‌ طلب:

کاندیدا از کره مریخ نمی‌آید!/ جریان اصلاحات چهره‌های برجسته و جامع الاطراف زیادی دارد

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۵:۳۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۸۸۸۶۳
کاندیدا از کره مریخ نمی‌آید!/ جریان اصلاحات چهره‌های برجسته و جامع الاطراف زیادی دارد
یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر عقل و خرد حاکم باشد، کار جمعی حاکم باشد اداره کشور خیلی کار پیچیده ای نیست و باید تیمی که انتخاب می شود و مسئولیت می پذیرد، متناسب‌ با مسئولیتش، اختیارات داشته باشد و خرد جمعی را به کار بگیرد و مردم را مشارکت بدهد، شفاف باشد و اگر به این شکل باشد، خیلی مدیران و مجریان مهم نیستند که از کره مریخ سوپرمن بیاوریم.

«سعید شریعتی»، چهره سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به این سوال آیا اصلاح طلبان، کاندیداهایی دارند که هم برنامه اقتصادی داشته باشد هم تایید صلاحیت شود و هم توانایی مذاکره و دیپلماسی را داشته باشد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: برای ۱۴۰۰ اشخاص و افراد متنوع و متکثری وجود دارند که حالا چه خودشان اعلام آمادگی کردند و چه در محل رایزنی و گفتگو یا در محل گمانه زنی و مطرح شدن در سطح رسانه ها و محافل سیاسی هستند.

او افزود: نکته ای که روشن است اینکه، ظرفیت های موجود در عرصه سیاسی ایران ظرفیت های شناخته شده ای است و این گونه نیست که ما فکر کنیم از کره مریخ، کاندیدای می آید یا کسی است که هیچ کس او را نمی شناسد و او می آید و منجی و ناجی کشور می شود.

این چهره سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: نکته ای که برای سال ۱۴۰۰ مهم است و به نظر می رسد که افکار عمومی و مردم هم اگر بخواهند نسبت به  انتخابات جدی فکر کنند و از جریان های سیاسی نیز انتظار دارند، این است که یک تیم کارآمد و توانمند و برنامه منطبق با نیازهای روز جامعه ارایه شود نه اینکه شخصی را معرفی کنیم و بگوییم که فلانی می تواند یا نمی تواند یا تایید می شود یا نمی شود، این ها خیلی مهم نیست.

شریعتی عنوان کرد: در واقع مهم این است که بگوییم یک تیمی هستند که در نهایت از آن تیم یک نفر کاندیدا و تایید صلاحیت نیز می شود و به نوعی توانمندی دارد آن برنامه ای که آن تیم اعلام کرده را پیش ببرد.

او ادامه داد: بدین شکل مردم می توانند، راحت تر تصمیم بگیرند و اطرافیان این تیم را ارزیابی می کنند و مجموعه توانمندی ها را می سنجند و هم برنامه عملی را می بینند که چقدر با واقعیت ها، توانمندی ها، امکانات و مقدورات سازگار است.

این عضو حزب اتحاد ملت بیان کرد: لذا اینکه برای ۱۴۰۰ دنبال یک فرد باشیم خیلی اهمیت ندارد. به عنوان مثال مهمترین چهره اصلاح طلب هم اگر بدون تیم به مردم معرفی شود، در مقابل مردم هم دیگر به این شکل نیستند که بگویند، عاشق چشم و ابروی یک فرد هستند و او را در هاله ای از نور می بینند و غیره.  مردم این افکار پوپولیست را نمی پسندند.

سعید شریعتی اظهار کرد: فکر می کنم پوپولیسم در ایران با احمدی نژاد شناخته شده و مردم این حرف ها را باور نمی کنند. لذا باید تیم ها و برنامه ها برای ۱۴۰۰ مشخص باشد. از جمله اجزای این برنامه، توانمندی برای گفتگو با جامعه جهانی است که باید ببینیم تیمی که هر جریان سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی می کند آیا از مقبولیت و پذیرش در میزهای مذاکرات در مجامع بین المللی برخوردار است یا خیر؟

او افزود: در واقع ما دو تجربه مهم را در دو دوره 8 سال گذشته داشتیم، یک دوره  جلیلی در واقع سرتیم مذاکرات بود و یک دوره هم ظریف. کارنامه عمل این دو تیم مذاکره کننده پیش روی جامعه است و دستاوردهای مذاکرات در زمان ظریف و دستاوردهای مذاکرات در زمان جلیلی که به قول ولایتی می رفتند آنجا، بیانیه می خواندند و می آمدند تا مذاکراتی که تیم ظریف انجام داد و منتهی شد، به برجام تفاوت دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: آن هم برجامی که امروز، پرونده ترامپ بسته شد اما پرونده برجام هنوز باز است و جزو موفق ترین مذاکرات و اسناد بین المللی قلمداد می شود. هر چند برجام ضربه دیده و به دلیل خروج یکجانبه ترامپ دو سه سال دچار وقفه شده  اما با اجرای آن، به نظر می رسد که یک سند معتبر و مهم در تاریخ دیپلماسی جهان است و می خواهم بگویم که این تفاوت ها در تیم های مذاکره کننده وجود دارد. از آن مهمتر برنامه های آینده دولت و رویکردهای دولت باید به نظر من منطبق با یک روند مورد پذیرش و قابل قبول در جهان، باشد.

او با اشاره به داشتن توانایی مذاکره از سوی کاندیداهای احتمالی برای ۱۴۰۰عنوان کرد: ایران نمی تواند با انزوا ادامه دهد و باید هرچه سریعتر به بازارهای جهانی از جمله بازار سرمایه، بازار نفت، بازار کالا و بازارهای منابع سرمایه گذاری و عوامل تولید و ... پیوند بخورد، طبیعی است که یک دولتی که به دنبال شعارهای خیلی رادیکال و افراطی باشد، نمی تواند در دنیا این انزوا را بشکند. لذا به نظر من فارغ از اینکه خودم یک اصلاح طلب هستم و خودم را میانه رو قلمداد می کنم در برنامه عمل سیاسی به نظر من بهترین برنامه از آن جریانات میانه رو خواهد بود که حلال مسایل و مشکلات ایران باشند.

او در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان چنین گزینه ای دارند؟ گفت: فکر نمی کنم که شرایط به گونه ای پیش رود که مسأله تایید یا رد صلاحیت مهم باشد، نکته ای که مهم است افزایش مشارکت مردم است. قرار است که برویم و مسایل مان را با دنیا حل کنیم و قرار نیست در انزوا باقی بمانیم و این تحریم ها و محدودیت های کمرشکن تداوم پیدا کند. باید مسایل مان را با دنیا حل کنیم و چیزی که در مذاکرات به ما قدرت می دهد و نظام را توانمند می کند در برابر اطراف مذاکره کننده در دنیا، پشتوانه و مشروعیت مردمی نظام است.

شریعتی ادامه داد: اگر مشارکت در 1400، در حد مشارکت انتخابات مجلس در سال 98 باشد یعنی کمتر از 50 درصد جامعه در انتخابات شرکت کنند و در کلان شهرها 20تا 30 درصد شرکت کنند، این دولت و نظام در واقع از آن توانمندی و توانایی برای پیشبرد اهداف، خواسته ها و مطالبات خودش برخوردار نیست و در برابر چانه زنی رقبا در عرصه مذاکرات بین المللی پشتوانه بین المللی نخواهد داشت و قدرتش برای این کار کافی نخواهد بود.

این چهره سیاسی اصلاح طلب بیان کرد:در واقع مذاکره و تعامل در سطح بین المللی باید متکی باشد به پشتوانه مردمی نظام؛ بهترین جایی که نظام می تواند این پشتوانه را به میدان بیاورد و به دنیا نشان دهد، انتخابات 28 خرداد ۱۴۰۰ است. طبیعی است که این مشارکت یک الزاماتی دارد و از جمله این الزامات این است که انتخابات رقابتی و پرشور و با حضور همه سلایق و گرایشات باشد. بنابراین به این راحتی نمی شود از حالا پیش بینی کرد که مثلا شورای نگهبان که قلع و قمع می کند و اصلاح طلبان و جریانات میانه رو شانسی ندارند، این ها به نظر من بر سر شاخ نشستن و بُن بریدن است و گرا دادن به افکار عمومی که انتخابات، انتخابات جدی نیست و مشارکت در آن، مدنظر نظام نیست.

او تصریح کرد: طبعا چنین موقعیتی برای دولت آینده جز امتیاز دادن به بیگانگان یا تشدید فشارها بر مردم ثمری نخواهد داشت. از این رو فکر می کنم که تصمیم گیرندگان اصلی و سیاست گذاران ارشد کشور مسیر را برای انتخابات رقابتی و نسبتا سالم و آزاد فراهم می کنند، اگر فراهم نکنند مسئول همه عواقب آنها هستند.

سعید شریعتی در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان غیر از ظریف که گفته کاندیدا نمی شود چه گزینه ای دارند که بخواهند با جهان تعامل داشته باشد؟ آیا چنین گزینه ای دارند؟ تصریح کرد: ظریف به این معنا که وابستگی سیاسی به جریانات سیاسی عنوان دار ندارد، همواره یک دیپلمات  ارشد بوده که در واقع در مسایل سیاست داخلی ترجیحا موضع روشنی نگرفته است. از این رو از شخص او هم اگر پرسیده شود که تعلق خاطر به اصلاح طلبان یا اصولگرایان دارد او حتما این ماجرا را نفی می کند اما در پاسخ به سوال اصلی باید گفت حتما جریان اصلاح طلب، کاندیداهایی دارد، در بین چهره ها و شخصیت های برجسته جریان اصلاحات، شخصیت بسیار اثرگذار، موثر و شناخته شده و برجسته  در رده های سنی مختلف، افراد زیادِ جامع الاطراف را با گرایشات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داریم.

او در پاسخ به این سوال که این افراد چه کسانی هستند؟ عنوان کرد:  اسم یک فرد مهم نیست، مهم تیم آن فرد است. مثلا اگر آقای میردامادی کاندیدا شود معلوم است که تیمش چه کسی است وزیر خارجه و وزیر اقتصادش چه کسی است، منظور بنده تیم هایی است که با یکدیگر اشتراک دارند و در اصولگراها هم همین شکل است. ما در جناحین سیاسی ایران، نیروهای توانمند که بتوانند خودشان را در این سطح مطرح کنند کم نداریم یعنی کار پیچیده ای هم نیست. اگر عقل و خرد حاکم باشد، کار  جمعی حاکم باشد اداره کشور خیلی کار پیچیده ای نیست و باید تیمی که انتخاب می شود و مسئولیت می پذیرد، متناسب‌ با مسئولیتش، اختیارات داشته باشد و خرد جمعی را به کار بگیرد و مردم را مشارکت بدهد، شفاف باشد و اگر به این شکل باشد، خیلی مدیران و مجریان مهم نیستند که از کره مریخ سوپرمن بیاوریم.

شریعتی گفت: به هر حال اینها اقداماتی است که باید ساختارها انجام دهند و شخصیت ها خیلی با رفتن و آمدنشان، تحول در اداره کشور ایجاد نکنند. ساختارها اگر درست باشند آمدن و رفتن افراد و اشخاص و جریان ها، نباید تاثیر آنچنانی بر اداره جامعه بگذارد لذا من فکر می کنم، نباید به دنبال اسم کاندیداها بود.

او با بیان اینکه چون هنوز چیزی مشخص نیست، زود است اسامی کاندیداها مطرح شود، عنوان کرد: به عنوان کسی که در کانون بحث های سیاسی هستم، اگر اسمی بیاورم معنی اش این است که در جایی راجع به یک نفر صحبت شده است. بهتر است اسامی را نگوییم به هر حال گزینه زیاد است و هیچ کسی نمی گوید، من نیستم و کسی هم که می گوید اسم من را مطرح نکنید، از این باب می گوید که جایگاه ریاست جمهوری در حد او نیست و نه اینکه آن فرد در حد ریاست جمهوری نباشد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز