رئیس دفتر رئیس جمهور:

امروز نه فقط ایران بلکه کشورهای جهان از رفتن ترامپ خوشحال هستند/ ما به دولت آینده آمریکا خوشبین نیستیم/ ما نمی‌خواهیم بنشینیم و بند به بند راجع به برجام مذاکره کنیم

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۱۱:۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۰۹۳۴۲۱
امروز نه فقط ایران بلکه کشورهای جهان از رفتن ترامپ خوشحال هستند/ ما به دولت آینده آمریکا خوشبین نیستیم/ ما نمی‌خواهیم بنشینیم و بند به بند راجع به برجام مذاکره کنیم
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: امروز نه فقط در ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهای هم پیمان آمریکا از رای نیاوردن ترامپ خوشحال هستند.

به گزارش برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: امروز نه فقط در ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان و حتی کشورهای هم پیمان آمریکا از رای نیاوردن ترامپ خوشحال هستند.

او افزود: ما از رفتن ترامپ استقبال کردیم. اینکه ما به دولت بعدی آمریکا خوشبین باشیم، باید بگوییم ما به هیچ دولتی خوشبین نیستیم مگر اینکه ببینیم در عمل چه کار می‌کنند. چنین صحبتی مبنی براینکه نسبت به دولت آینده آمریکا خوشبین باشیم، در دولت مطرح نیست. ما نمی‌خواهیم بنشینیم و بند به بند راجع به برجام مذاکره کنیم، آنها به تعهدات خودشان عمل نکردند و ما هم تعهدات خودمان را در ۵ مرحله کاهش دادیم. آقای رئیس‌جمهور امروز اعلام کرد اگر آنها برگردند به  ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ یعنی روزی که ترامپ بر سر کار آمده است، ما هم آمادگی داریم که به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم. مذاکرات برجام ‌در گذشته انجام شده و مراحل خود در ایران و کشورهای مختلف را طی کرده است. اتفاقی که افتاده این بوده که کشورها و آمریکا به تعهدات خود عمل نکردند. مهمترین شرط ما این است که تعهدات کشورها در برجام باید محترم شمرده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: امروز بخش قابل توجهی از وقت دولت به دیداری که شورای عالی هماهنگی اقتصادی روز گذشته در محضر مقام معظم رهبری بودیم، تخصیص داده شد و آقای رئیس‌جمهور تک تک اعضای دولت و معاونین رئیس جمهور را در ارتباط با موضوعات جلسه روز گذشته، مخاطب قرار دادند. رئیس‌جمهور در ارتباط با تنظیم بازار از وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی خواست تا با جدیت بیشتر روی قیمت ها و توزیع نظارت داشته باشند. قولی که داده شده و تلاشی که صورت می‌گیرد، در روزهای آینده در بازار تعادل برقرار می‌شود.

واعظی درباره برنامه دولت برای طرح الزام به پرداخت یارانه گفت: مردم اکنون تحت فشار تحریم قرار دارند. کسبه و حرفه‌هایی که برای کرونا باید تعطیل کنند یا حتی زمانی هم که تعطیل نیست به دلیل شرایط کرونایی، کسب و کارشان لطمه دیده و درآمدهایشان کاهش پیدا کرده است. از هر فرصتی برای جبران این فشارها استفاده می کنیم. علاوه بر  یارانه ای که در گذشته داده می شد، تلاش کردیم در چهارماه ابتدای شیوع کرونا و از منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین، در قالب بسته‌های حمایتی و معیشتی از مردم حمایت کنیم. ماه گذشته بررسی‌ها دوباره شروع شد و هفته گذشته، تصمیم گرفته شد که چهار ماه دیگر در حدود ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر یارانه معیشتی پرداخت شود. با مجلس هم نظر هستیم که باید هر آنچه که می توانیم، منابع تامین کنیم و به مردم در این زمان بیشتر کمک کنیم. مجلس خودش می داند که وقتی منابع نباشد، دولت از کجا باید پرداخت کند با مجلس صحبت می‌کنیم تا بتوانیم به تفاهم برسیم.

واعظی درباره بیانات روز گذشته رهبری گفت: امروز بخش قابل توجهی از وقت جلسه هیات دولت به دیدار روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با  مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان مربوط می شد. رئیس جمهور بر اساس فرمایشات ایشان تک‌تک اعضای دولت و معاونین را مخاطب قرار دادند و در ارتباط با موضوعات مختلفی که در جلسه روز گذشته مطرح شد از جمله مسئله تنظیم بازار از وزیر صنعت و  وزیر جهاد کشاورزی خواستند که با جدیت بیشتر روی قیمت‌ها و توزیع، نظارت داشته باشند. برای تولید کنندگان به ویژه در حوزه مرغ و تخم مرغ کسانی که محصولات و تولیدات شان را با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی که به‌ آنها می دهیم، تولید می کنند، با همان ارز در دسترس مردم قرار دهند. تلاش می شود در روزهای آینده این تعادل برقرار شود.

نظر شما