جزییات تازه‌‌ای از جاسوس دوتابعیتی اسرائیل در ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۲۳:۴۵:۰۳
کد خبر: ۱۰۹۴۳۱۲
جزییات تازه‌‌ای از جاسوس دوتابعیتی اسرائیل در ایران
«کایلی مور گیلبرت» کیست و چرا در ایران بازداشت شد؟

به گزارش برنا؛  اخیرا یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایرانی که در خارج از کشور بازداشت شده بودند، با یک جاسوس دو تابعیتی به نام «کایلی مور گیلبرت» (تبعه استرالیا-انگلیس) که برای اسرائیل فعالیت می‌کرد، تبادل و آزاد شدند. این زن که تبعه انگلیسی - استرالیایی است به جرم اقدام علیه امنیت ملی ایران و جاسوسی در دادگاه انقلاب محکوم شده بود.

Screenshot_2020-11-30-12-13-56-1

کایلی مور گیلبرت کیست؟

کایلی متولد 1987 در استرالیا و دارای تابعیت دوگانه استرالیایی -انگلیسی است، او در خانواده مسیحی تبار به دنیا آمد اما بعدها به اقتضای شغلش مجبور به تغییر مذهب از مسیحیت به یهود می‌شود. او دانش آموخته دانشگاه کمبریج است و با پوشش استاد مطالعات اسلام دانشگاه ملبورن فعالیت می‌کرد.

Screenshot_2020-11-30-12-11-59-1

او از سوی MI6 به مرکز جاسوسی هرتزلیا معرفی شده و در پادگان گادنای رژیم صهیونیستی، دوره دیده و در کشورهای غرب آسیا حضور داشته است.

Screenshot_2020-11-30-12-13-05-1

او به تعبیر برخی برای سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل، حکم شاه‌ ماهی را دارد که فعالیت های جاسوسی خود را از سال 2009 آغاز کرد.

کایلی، پس از گذراندن آموزش‌ها به زبان‌های عبری، عربی و ژاپنی مسلط می‌شود و برای گذراندن دوره‌های تخصصی، به اسرائیل سفر کرده و در یک پادگان، آموزش های نظامی خود را تکمیل می‌کند.

امان، سرویس اطلاعات جاسوسی نظامی اسرائیل، در این سال‌ها کایلی را تحت نظر داشت برای مقاصد خود رشته او را تغییر داد  و کایلی را ملزم به ادامه تحصیل در «رشته مطالعات اسلامی و خاورمیانه» در مقطع دکتری می‌کند.

Screenshot_2020-11-30-12-12-39-1

سرویس اطلاعاتی اسرائیلی، کایلی را متقاعد می‌کند که برای نزدیک شدن به چهره‌های خاص، نیاز به پوشش ویژه دارد و بهترین پوشش برای این منظور، تحصیلات دانشگاهی و پژوهش‌های علمی در مسائل اسلامی و خاورمیانه است. 

Screenshot_2020-11-30-12-35-45-1

او در ابتدا با اقامت در لندن و لزوم حفظ پوشش شغلی حین تحصیل و آموزش، به عنوان یک کارمند یک هتل که مهمانانی از کشورهای عربی داشت، آغاز به کار می‌کند تا با برقراری ارتباط نزدیک با مهمانان عرب هتل، شبکه ارتباطی خود را توسعه دهد و همچنین با فضای کشورهای اسلامی بیشتر آشنا شود. 

Screenshot_2020-11-30-12-13-42-1

سرویس اطلاعاتی امان، برای او یک ازدواج تشکیلاتی ترتیب داده و یک نظامی صهیونیست به نام روسلان هودوروف به عنوان همسر کایلی بر می‌گزیند ازدواجی که بدون آینده مشخص بود.

این جاسوس اسرائیلی، همچنین از سوی رسانه‌های خارجی، تحت عنوان محقق، پژوهشگر، اسلام‌شناس و استاد دانشگاه معرفی می‌شد، در حالی که کایلی مور گیلبرت یک مأمور آموزش دیده اسرائیلی بود که با تغییر دین خود از مسیحیت به یهود، سرسپردگی خود به تشکیلات صهیونیستی را تکمیل کرد. 

رسانه خارجی

کایلی 31 ساله با عنوان استاد دانشگاه و شیعه شناس به همه کشورهای مهم منطقه غرب آسیا سفر کرده بود کشورهایی چون ایران، مصر، سوریه، عراق، بحرین و کویت و.... این جاسوس اسرائیلی در این سفرها در مجامع علمی و مذهبی حاضر می‌شد و با شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی این کشورها در ارتباط بود. 

Screenshot_2020-11-30-12-13-20-1

او که از اشراف اطلاعاتی ایران بر خود بی‌اطلاع بود به منظور عادی سازی حضور خود در ایران به اماکن مذهبی، هیئات و اماکن توریستی می‌رفت تا کسی نسبت به این سفر شک نکند. 

Screenshot_2020-11-30-12-36-18-1

ماموریت جدید کایلی موضوعات هسته‌ای و اقتصادی ایران به ویژه کشف شیوه‌های دورزدن تحریم‌ها و همچنین موضوعات مربوط به محور مقاومت است. از جمله جرایم کایلی، می‌توان به همکاری گسترده با موساد، ملاقات با روسای سرویس اطلاعات اسرائیل به منظور جمع آوری اطلاعات در ایران اشاره کرد. او همچنین مدتی مسئول بازجویی برخی ایرانیان مهاجر در اروپا بود تا علاوه بر تکمیل آموزش‌های بازجویی، اطلاعات خود را از ایرانیان ارتقاء دهد. بازجویی ها و پرونده‌سازی‌های کایلی، منجر به محکومیت‌های طولانی برای برای برخی ایرانیان خارج از کشور شده است. 

 در واقع دوره آموزش اختصاصی کایلی مور گیلبرت برای مأموریت ایران دو سال طول کشید و او طی این مدت کاملا به زبان فارسی مسلط می‌شود. 

کایلی 19

او برای ارتباط گیری با برخی شخصیت‌ها و اهداف، اقدام و سعی می‌کند به اطلاعات اقتصادی و نظامی ایران و جبهه مقاومت دست پیدا کند که مورد ضربه اطلاعاتی قرار گرفته و دستگیر می‌شود. 

Screenshot_2020-11-30-12-14-07-1

در واقع کایلی مور گیلبرت بعد از شرکت در یک کنفرانس، هنگام خروج از کشور به همراه دو تبعه دیگر این کشور به نام های جولی کینگ و مارک فرکین به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شدند. جولی کینگ و مارک فرکین که شغلشان تجارت بود با رأفت اسلامی آزاد و به کشورشان بازگشتند این دو شهروند استرالیایی مبادرت به عکسبرداری از مناطق نظامی و ممنوعه در ایران کرده بودند اما گیلبرت، بعد از حضور در دادگاه براساس شواهد و مدارک موجود نتوانست از خود دفاع کند و به زندان محکوم می‌شود. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز