یادداشت؛

طرح مجلس تحریم ها را رفع می کند یا مستحکم؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۱ - ۱۱:۳۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۹۶۶۱۲
طرح مجلس تحریم ها را رفع می کند یا مستحکم؟
یادداشت- سید محمد مبین

دونالد ترامپ، رئیس جمهور چهارساله آمریکا از اولین روز ورودش به کاخ سفید همه تلاش خود را به کار گرفت تا برجام را از بین ببرد و چه بسا اگر نبود درایت نظام و دولت، با تندروی هایی که در مجلس وقت و جناح تندرو کشور وجود داشت، با خروج ایران از برجام می توانست به این هدف خود دست یابد اما حالا پس از چهار سال سخت و طاقت فرسا نه تنها ترامپ در هدف خود ناکام ماند بلکه با انتخاب جو بایدن احتمال جان گرفتن برجام و رفع تحریم ها هم افزایش یافت.

در چنین شرایطی مجلس یازدهم به بهانه ترور شهید فخری زاده، طرحی را در مجلس بررسی کرد که اگرچه عنوانش "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" است ولی در واقع به "تمدید طولانی مدت تحریم ها و تشدید آنها" منجر خواهد شد. ساده انگاری است اگر فکر کنیم در مدت زمان باقی مانده از حضور ترامپ، آمریکا به برجام برگردد و تحریم را بردارد، با حضور بایدن هم حداقل چند ماهی طول می کشد تا آمریکا به قطعنامه سازمان ملل یا برجام برگردد، در چنین شرایطی، خروج ایران از برجام قطعا با واکنش اتحادیه اروپا، روسیه و چین مواجه خواهد شد و بعید نیست با مکانیزم "اسنپ بک" نه تنها تحریم ها اتحادیه اروپا هم برگردد بلکه همه قطعنامه هایی که به واسطه برجام رفع شده بودند مجددا فعال شوند.

اگر همه این اتفاقات رخ دهد؛ اولا ایران باید مجددا پای میز مذاکره بنشیند و اینبار دیگر برجامی وجود ندارد که در مورد آن مذاکره شود، ثانیا اتحادیه اروپا و حتی چین و روسیه هم دیگر فقط راجع به موضوع هسته ای مذاکره نخواهند کرد بلکه موضوعاتی مثل بحث موشکی و نفوذ منطقه ای ایران هم جزو شروط آنها قرار می گیرد، موضوعی که نه نظام آن را می پذیرد و نه به نفع کشور و ملت است که زیربار چنین شروطی برود پس نه تنها دیگر تحریم ها رفع نخواهد شد بلکه استحکام و قدرت آنها بیشتر و سخت تر از قبل می شود.

هدف ترامپ در خروج از برجام هم کشاندن ایران به این نقطه بود، نقطه ای که رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه از ترامپ مطالبه کرده و او را به بازی "مذاکرات جدید" کشانده بودند. حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مسیری می روند که ترامپ و دشمنان ایران می خواستند و نتیجه تصویب این طرح و اجرای آن هم به پایان راه نیمه تمام ترامپ منجر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز