یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

قطع همکاری ایران با آژانس فشار بیشتری بر ایران تحمیل می‌کند/ اخراج بازرسان آژانس تاثیری بر لغو تحریم‌ها ندارد

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۵:۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۱۱۷۸۸۹
قطع همکاری ایران با آژانس فشار بیشتری بر ایران تحمیل می‌کند/ اخراج بازرسان آژانس تاثیری بر لغو تحریم‌ها ندارد
یک کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با "اظهارنظر یک نماینده مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها رفع نشود، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را سوم اسفندماه اخراج می‌کنیم" گفت: اجرای این طرح عملا منجر به قطع همکاری ایران با آژانس می شود و در این صورت، فشار بیشتری بر ایران تحمیل می شود.

«حسن بهشتی پور»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با "اظهارنظر یک نماینده مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها رفع نشود، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را سوم اسفندماه اخراج می‌کنیم" گفت: اجرای این طرح عملا منجر به قطع همکاری ایران با آژانس می شود و در این صورت، فشار بیشتری بر ایران تحمیل می شود. بعید است این اقدامات بر لغو تحریم ها تاثیرگذار باشد و به نوعی اثر منفی خواهد داشت.

او ادامه داد: نمی دانم نمایندگان بر چه مبنایی می خواهند چین اقدامی انجام دهند؟! قطع همکاری با آژانس موجب افزایش فشار بیشتر بر کشور می شود. ممکن است دوستان بگویند فشار بیشتر از این چه خواهد بود؟ معتقدم فشار بیش از این سبب می شود کشورهایی مثل چین و روسیه که از ایران حمایت می کنند از  ما دور شوند و مسیرشان را جدا کنند، این موضوع راه دشواری را پیش روی ایران می گذارد. این اظهارنظر نمایندگان بعید می دانم اجرایی شود و یا به نتیجه ای برسد. 

بهشتی پور گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها براساس این تصور که بازدارندگی دارد و می تواند طرف مقابل را به تجدیدنظر وادار کند به تصویب رسید و اکنون هم در حال اجرایی شدن است. همه پیش بینی ها نشان می دهد اجرای این قانون بعید است نتیجه مطلوب را فراهم آورد، اگر واقعا می خواهیم طرف مقابل را به تجدیدنظر واداریم باید به سمت بی اثر کردن و یا کم اثر کردن تحریم ها برویم. اگر سیاستی اتخاذ شود که تحریم ها کم اثر شود در آن موقع می توان طرف مقابل را به تجدیدنظر در شرایط فعلی واداشت. 

کارشناس مسال بین الملل اضافه کرد: مجلس باید تلاش و تمرکز خود را به سمت اصلاح مسائل اقتصادی مانند بیمه و مالیات ببرد و نظام تولید را کار آمدتر کند، زیرا این ها تحریم ها را بی خاصیت می کند. 

او ادامه داد: اگر نمایندگان بخواهند چنین کاری را انجام دهند قطعا شرایط را بدتر می کنند همانند سال های 84 و 85 که با شکستن پلمپ نطنز در فرودین 85 و مرداد 84 نه تنها شرایط را تغییر دادند بلکه پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت رفت و 6 قطعنامه تحت فصل 7 علیه ایران صادر شد و اوضاع به مراتب دشوار شد. ممکن است در تحلیل هایشان بگویند شرایط بین المللی کشور تغییر کرده است ولی فکر می کنم که قطع همکاری ایران با آژانس اوضاع را پیچیده می کند. بهتر است که امکانات کشور را بر روی اصلاح نظام تولید بگذاریم و آن را کارآمد کنیم و با تحریم ها مقابله کنیم و ابزار تحریم ها را از طرف مقابل بگیریم.  4

گفتنی است؛ احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز شنبه در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما، اعلام کرد که اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.

وی گفت: در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها تا تاریخ ذکر شده (سوم اسفند)، جمهوری اسلامی ایران حتماً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، این موضوع قانون مجلس شورای اسلامی بوده و دولت موظف به اجرای آن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز