نماینده پیشین مجلس:

نباید درباره پیوستن یا نپوستن به FATF به صورت صفر و صدی نگاه کنیم

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۵:۵۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۹۱۶۸
نباید درباره پیوستن یا نپوستن به FATF به صورت صفر و صدی نگاه کنیم
نماینده پیشین مجلس گفت: نباید درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF به صورت مطلق نگاه کنیم و نظر دهیم.

«محسن کوهکن»، نماینده پیشین مجلس، درباره بحث FATF و اینکه چرا تاکنون بررسی آن به تاخیر افتاده است به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: رئیس جمهور به رهبری در این خصوص نامه‌ای نوشتند  و از ایشان درخواست کردند که از حکم حکومتی استفاده کنند بدین گونه که این لوایح بار دیگر در مجمع مطرح شود. بنابراین ابتدا به ساکن، مقام معظم رهبری دستور بررسی آن را ندادند معمولا درباره حضرت امام و رهبری رویه بدین گونه است که رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت وزیران وقتی درخواستی می‌کردند، اصل را بر این می‌گذاشتند که این درخواست را برای حل مشکلی مطرح کرده‌اند و با اصل درخواست موافقت می‌کردند در اینجا هم درخواست رئیس جمهور این نبوده است که FATF مصوب شود بلکه درخواست او این بوده که این لوایح بار دیگر در مجمع، مطرح شود. 

او افزود: به نظر بنده عاقلانه ترین کاری که جمهوری اسلامی ایران می‌توانست درباره لوایح FATF انجام دهد، انجام داد برای اینکه نه به صورت قطعی و نه به صورت کامل آن را رد کرد و نه آن را تصویب کرد. به هر حال ما تجارب زیادی داریم. معمولا ما در جاهایی که به نوعی آمریکایی‌ها و غربی‌ها اعمال نفوذ می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، امری طبق روال عادی و طبیعی و منطقی خودش پیش برود بدون استثنا از همان دریچه و درگاه سوءاستفاده کردند و لطمات انسانی را به ما وارد کردند. 

کوهکن ادامه داد: بنابراین به هزار و یک دلیل کاملا به روش و منش اینها اعتماد نداریم چراکه قابل اعتماد نیستند. سوال بنده این است وقتی کشور ما در شرایط تحریم است و ما را تحریم می‌کنند معنا و مفهوم تحریم چیست؟ پاسخی که می‌توان به این پرسش داد این است که تحریم بدان معناست که فلان اقلام را به ما نمی‌فروشند. وقتی اقلام را به ما نمی‌فروشند نباید به دنبال این باشیم که در قدم بعدی، گام‌هایی را برداریم. 

این چهره سیاسی اصولگرا عنوان کرد: FATF  که مطرح شد و بحث های مربوط به آن داغ بود مقام معظم رهبری، فرمایشی داشتند که کارشناسی‌ شده، دقیق و عمیق بود. ایشان گفتند آن بخش از مفادی که در این تعهدات، بین‌المللی است و سخن درستی است در قوانین داخلی بیاورید نمونه آن قانون پولشویی بود. یک زمانی ما قانون پولشویی را تصویب کردیم بعد از آن در مجلس قبل، برای آن مجازات تعیین کردیم یعنی قوانین داخلی خودمان را بسیار محکم کردیم. ما اساسا مخالفتی با مفادی که در قانون پولشویی است نداریم و در حال عمل به آن هستیم. 

او در پاسخ به این سوال که روسیه و چین هم اعلام کرده‌اند که ایران باید بهFATF بپیوندد، چرا آنها از ما این را خواسته‌اند؟ آنها که از دوستان ما هستند، بیان کرد:  با استفاده از راه های ارتباطی و راه‌های تامین نیازهای ضروری، چه ضرورتی دارد بخواهیم به انجام تعهداتی ورود پیدا کنیم که دلمان خوش باشد به اینکه اقلام غیرضروری را وارد کشور کنیم. در همین بحث دارو، اگر تحریم نبودیم به سمت نهضت ساخت دارو حرکت می‌کردیم؟! 

کوهکن بیان کرد: بنابراین لوایح FATF به همین روالی که در حال طی شدن است باید پیش برود تا افق روشن تر شود حال اگر زمانی حاکمیت صلاح و مصلحت دید آن لوایح را تصویب می‌کند. هر گونه پیوستن ما به این کنوانسیون اگر 10 مورد برای ما منفعت داشته باشد تا یک نوع فرصت سازی برای اقتصاد کشور ایجاد کنیم آنها تلاش می‌کنند با اعمال نظر و اختیارات نانوشته‌ای که به سایر کشورها اعمال می‌کنند، همین 10 فرصت برای ایران را به 20 چالش تبدیل کنند. به هر حال هر فردی در زندگی شخصی خود نیز سبک و سنگین می‌کند تا ببیند منافع یک کار بیشتر است یا زیان‌های آن. 

او در پایان گفت: برخی می‌گویند که صفر تا صد پیوستن به این کنوانسیون بیچارگی است دیگری می‌گوید پیوستن به FATF بسیار خوب است هر دو گفته، اظهارنظر نادرستی است به هر روی  اگر ما ظاهر آن مفاد را نگاه کنیم موضوعات بدی از آن برداشت نمی‌شود اما همین که دستاویز آمریکا برای فشار به ایران شود و به نوعی برای آمریکا فرصت باشد، برای ایران تبدیل به یک چالش می‌شود. بنابراین انسان عاقل خود را در معرض چالش‌های بیهوده قرار نمی‌دهد. ایراداتی که به ما وارد است مسئله صفر و صد نگاه کردن است. فکر می‌کنیم اگر بپیوندیم همه مشکلات ما حل خواهد شد و ایرادات و اشکالات را نمی‌بینیم. نباید درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF به صورت مطلق نگاه کنیم و نظر دهیم. 3

نظر شما