سخنگوی وزارت امور خارجه:

ما عضو برجام و پشت میز مذاکره هستیم ولی هنوز کسی را پشت میز ندیده‌ایم/ تکمیل کیفرخواست متهمین پرونده ترور سردار سلیمانی با دقت پیگیری می‌شود/ برجام احتیاجی به میانجی ندارد

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۱۱:۳۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۳۴۰۴۶
ما عضو برجام و پشت میز مذاکره هستیم ولی هنوز کسی را پشت میز ندیده‌ایم/ تکمیل کیفرخواست متهمین پرونده ترور سردار سلیمانی با دقت پیگیری می‌شود/  برجام احتیاجی به میانجی ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از اصلی ترین موضوعات در سفر رئیسی به عراق پروسه ای است که با دقت در قوه قضائیه پیگیری می شود و آن تکمیل کیفرخواست متهمین پرونده ترور سردار سلیمانی است.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: سفر هفته گذشته فواد حسین سفری کاملا دو جانبه بود و در ادامه رایزنی های بین ایران و عراق صورت گرفت. این سفر سه دستور کار ویژه داشت: موضوعات اقتصادی، مراودات مرزی و همچنین پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی.

خطیب زاده افزود: ضمن اینکه باید حتما روابط را با سایر کشورها در حوزه های روابط خارجی اقتصادی تنوع ببخشیم اما جواب بسیاری از مضایق در حوزه های اقتصادی در داخل کشور است. در خصوص روابط در برجام، ایران تمام زمینه ها و فضای لازم برای جبران مسیر گذشته ایالات متحده و نقض عهدهایی که اروپائی ها انجام دادند، آماده کرده است. جلوی عاقل شدن ایالات متحده را نخواهیم گرفت و از خاتمه یافتن مسیر گردن کشی که دولت قبلی امریکا انجام می داد، استقبال می کنیم. ما عضو برجام و پشت میز مذاکره هستیم ولی هنوز کسی را پشت میز ندیدیم.

او با اشاره به اظهارات اخیر ظریف درباره نقش بورل گفت: آقای بورل و سرویس اقدام خارجی، هماهنگ کننده برجام هستند. که هم در مقدمه و در ضمیمه چهارم برجام، مسئولیت های قانونی آن ها تعیین شده است. آنچه دکتر ظریف فرمودند یادآوری نقش آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده و نقش تسهیل کننده اتحادیه اروپا در مسیر برجام بود.

خطیب زاده با اشاره به حواشی سفر قالیباف به مسکو بیان کرد: واقعا حیف است که سفر مهم رئیس مجلس با پیام مقام معظم رهبری انجام شود و برخی از آن هایی که اطلاع ندارند یا می خواهند از همه چیز برای برخوردهای جناحی استفاده کنند، منافع ملی و روابط را تحت تاثیر قرار دهند. از ابتدا ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بود. نفس سفر با توجه به روابط ایران و روسیه دارای اهمیت است.

او درباره سفر رئیس قوه قضاییه به عراق اظهار کرد: یکی از اصلی ترین موضوعات در سفر رئیسی به عراق پروسه ای است که با دقت در قوه قضائیه پیگیری می شود و آن تکمیل کیفرخواست متهمین پرونده ترور سردار سلیمانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: سفر گریفیتس از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود. همچنان طرح چهار ماده ای ما در خصوص بحران یمن روی میز است اما در کنار آن با سازمان ملل متحد نیز رابطه بسیار خوبی داریم. امیدواریم بعد از این سفر گشایش هایی برای خاتمه این فاجعه انسانی در یمن صورت بگیرد.

او افزود: سند راهبردی روابط ایران و افغانستان جزء در یکی دو موضوع کوچک و قابل حل نهایی شده است. ما برای این سند وقت زیادی گذاشتیم و فکر می کنیم، این سند هم برای روابط دوجانبه و هم برای جمهوری اسلامی افغانستان می تواند بسیار راهگشا باشد. حوزه مدیریت مشترک آب، می تواند نقطه اشتراک در روابط دو کشور است. امیدواریم به زودی طرف افغانستانی در خصوص آن دو مورد به جمع بندی برسد.

خطیب زاده درباره حکم دادگاه علیه اسدی بیان کرد: در خصوص دادگاه آقای اسدی تاکید می کنم این دادگاه، فرایندی بیمار، مسدود و عملیات فریب و یک نقض آشکار مصونیت دیپلماتیک است که بدعتی آشکار توسط برخی پایتخت های اروپایی گذارده شده است. ایران حق خود را برای پاسخگویی محفوظ می داند و از تمام ابزارهای سیاسی و حقوقی برای احقاق حق آقای اسدی استفاده کرده و خواهد کرد. نه تنها رای دادگاه را نمی پذیریم بلکه اساسا این دادگاه را برای رسیدگی صالح نمی دانیم. آنچه را آن ها به صورت خودخوانده اعلام کرده اند، معتبر نمی دانیم.

او تاکید کرد: برجام احتیاجی به میانجی گر ندارد. در خصوص اروپا، قدم اول این است که اروپا به تعهداتش برگردد. اروپا می تواند نقش درست و تاریخی ایفا کند اگر از این ذهنیت که " از اهرم های غیرقانونی و غیرانسانی که دولت ترامپ درست کرده، استفاده کند"، فاصله بگیرد. ما در قدم به قدم اجرای برجام توسط اروپا، شاهد عدم پایبندی بوده ایم. دو راه است یا امریکا و اروپا با فاصله گرفتن از گذشته، نشان بدهد طرف قابل اعتمادی در برجام است یا اینکه می خواهند مسیر گذشته را ادامه دهند که پاسخ ما، پاسخی است که به صراحت روز گذشته مقام معظم رهبری اعلام کردند.

او درباره طرح 4 ماده ای ایران درباره یمن گفت: طرح چهار ماده ای ایران در ابعاد مختلفش از همین امروز هم قابل اجرا است. چرا که جمهوری اسلامی در این طرح چهار ماده ای، توقف فوری خصومت ها، دسترسی بشردوستانه آنی به بیش از 20 میلیون یمنی که در نیاز مطلق هستند، گفتگوهای فراگیر یمنی-یمنی و دولت فراگیر یمنی تبیین کرده است. اساسا هیچ صلح و ثباتی در کشورها اتفاق نمی افتد مگر اینکه کشورهای خارجی فقط نقش تسهیل گر داشته باشند. ریشه بحران یمن، تجاوز عربستان است. در خصوص آینده یمن، مردم و گروهای یمنی با تسهیل سازمان ملل متحد و سایر کشورها گفتگوها را پیش ببرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز