رئیس جمهور:

شبهه‌افکنی ضدانقلاب در مورد کرونا دروغ محض بود/ با ویروس جهش یافته مواجه هستیم/ بیش از ۲۵۰ نفر از عزیزان ما شهید خدمت شدند

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۰۹:۵۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۰۰۷۰
رئیس جمهور گفت: من اول گفتم این ویروس بلیه یک ساله است دوستان گفتند چرا یک سال اعلام کردی و تا تابستان تمام می شود. دیدیم که این ویروس به سادگی کنار نرفت و حالا با ویروس جهش یافته مواجه هستیم. معلوم نیست کی بشر از این ویروس خلاص می شود؛ هیچ کس نمی داند.

به گزارش خبرنگار برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا،  با قدردانی از تلاش خستگی ناپذیر، شبانه روزی و فداکارانه مدافعان سلامت، گفت: صدا و سیما، نیروهای مسلح، نهادهای نظارتی و بخش تولید در این یکسال در کنار مردم، ستاد مقابله با کرونا و مدافعان سلامت، کار بزرگی کردند.

دکتر روحانی با مرور تحولات یکسال گذشته و از زمان شیوع کرونا در ایران تصریح کرد: طی یکسال به این جمله رسیدیم که باید سبک زندگی برای مقابله با این بیماری عوض شود چرا که دیگر شرایط هنگام خرید، مسافرت، آموزش و رفتن به مراسم مذهبی و مراکز تفریحی همانند قبل از دوران کرونا نیست و باید برای عبور از این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، سبک زندگی جدیدی را مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به سپری شدن یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: از اولین روزی که متوجه ورود این ویروس به کشور شدیم در هیات دولت تصمیم گرفته شد که بلافاصله آن را به مردم اعلام کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی بود که به موقع و بسیار دقیق وضعیت بیماری کرونا را در یک سال گذشته به اطلاع مردم رسانده است، تصریح کرد: شبهه های ایجاد شده از سوی ضد انقلاب خارج نشین مبنی بر اینکه دولت بخاطر برگزاری انتخابات واقعیت را به مردم نگفته است و آمارهای غیر واقعی در این زمینه ارائه می شود، کاملا دروغ و تهمت محض است.

رئیس جمهور در ادامه، اقدامات ساختاری انجام شده برای مقابله با کرونا در کشور را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: بلافاصله پس از ورود ویروس کرونا به کشور در جلسه شورای عالی امنیت ملی به این نتیجه رسیدیم که بایستی ستادی تحت عنوان ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شود لذا مصوبه آن تدوین و تصویب شد و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند و بر مبنای همان مصوبه تا به امروز 58 جلسه ستاد ملی تشکیل شده است و این غیر از جلسات کمیته‌های تخصصی و سایر جلسات مرتبط است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا نشأت گرفته از تجربه دوران دفاع مقدس در راستای ضرورت شکل‌گیری شورای عالی پشتیبانی جنگ و ستاد مرکزی پشتیبانی جنگ بود که ریاست این ستاد را در آن دوران بر عهده داشتم و این شورا و ستاد نیز در دوران دفاع مقدس بسیار موثر و مفید بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه با مصوبه شورای عالی امنیت، اختیارات ستاد ملی کرونا در حد اختیارات شورای عالی امنیت ملی  بوده و مصوباتش در حکم قانون تعیین شده است، گفت: این ستاد تجربه گرانقدری برای کشور است و مصوبات گوناگونی برای رفاه و کمک به مردم داشته است که همواره می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ کس نمی‌داند چه زمانی ویروس کرونا از بین خواهد رفت و بشریت از آن رهایی می‌یابد، گفت: ابتدای شیوع این بیماری عده‌ای فکر می کردند که ویروس کرونا در تابستان و با گرم شدن هوا از بین خواهد رفت اما امروز همه متوجه شدیم این ویروس بسیار خطرناک است و به سادگی تمام شدنی نیست بنابراین باید برای سال آینده نیز خودمان را برای مقابله با آن آماده کنیم.

رئیس جمهور با تقدیر از تلاش خستگی ناپذیر، شبانه‌روزی و فداکارانه مدافعان سلامت گفت: کاری که مدافعان سلامت در ایران انجام دادند قابل تحسین و تعظیم است و اینکه آنان به عنوان شهید محسوب شدند اقدام بسیار ارزشمندی برای قدردانی از فداکاری‌های این عزیزان است.

دکتر روحانی همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این مدت همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، نیروهای مسلح، اعم از بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی در کنار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته و اقدامات ارزشمندی را انجام دادند.

رئیس جمهور ضرورت تغییر سبک زندگی برای غلبه بر ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مجموع یک سال مقابله با ویروس کرونا به یک کلمه رسیدیم و آن اینکه بایستی برای مقابله با این بیماری سبک زندگی خود را عوض کنیم و مردم باید به خوبی بدانند که شرایط امروز، شرایط عادی و معمولی نیست .

دکتر روحانی با بیان اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور رفاه حال مردم و کمک به اقشار ضعیف برخی از قوانین و مقررات تصویب شد، اظهار داشت: در این مدت تلاش کردیم کمکهای لازم را در حد توان کشور به مردم ارائه دهیم و بر این اساس قوانین لازم را نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال در سایه شیوع ویروس کرونا در کشورمان ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد، گفت: اقداماتی که در یک سال گذشته در زمینه دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال انجام شده چه بسا با اقدامات 10 ساله قابل مقایسه باشد.

دکتر روحانی گفت: در یک سال گذشته بخش تولید و خدمات با وجود شرایط سخت در صحنه فعالیت و خدمت‌رسانی حضور داشتند و این خدمات هیچ گاه متوقف نشده است.

رئیس جمهور افزود: امروز نیازمندی‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود و شاهد حرکت بزرگی در شرکت‌های دانش بنیان هستیم به نحوی که تعداد آنها که در آغاز دولت یازدهم حدود 55 شرکت بود امروز به 5هزار و 700 شرکت افزایش یافته است.

دکتر روحانی اظهار داشت: عده‌ای پس از شیوع ویروس کرونا به دنبال ایجاد دوگانگی‌ بین دین و علم بودند که با درایت علما، مراجع و مقام معظم رهبری، این عده فرصتی برای ایجاد شکاف و دوگانگی نیافتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کرونا در کنار مشکلات و سختی‌های فراوان، موجب ایجاد فرصت‌ها و تحولات بزرگی هم شد، اظهار داشت: در حوزه آموزش بیش از 17میلیون دانش آموز از شبکه شاد استفاده می‌کنند و این به خاطر توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی و پهنای باند است و به خاطر چنین اقداماتی آموزش و تحصیل در کشور تعطیل نشد، ضمن اینکه تنها کشوری بودیم که در کنار کرونا با تحریم هم مواجه بودیم اما توانستیم اقدامات بزرگی در حوزه‌های مختلف در کشور انجام دهیم.

دکتر روحانی گفت: امروز مردم عزیز باید خودشان را برای سال آینده آماده کنند که دچار موج چهارم نشویم و بی تردید اگر سبک زندگی را بر مبنای شرایط جدید تغییر دهیم و پروتکل‌ها را به صورت کامل  مراعات کنیم، با تردد و اجتماعات کمتر و رعایت همه موارد بهداشتی می‌توانیم به خوبی و سرافرازانه از این شرایط عبور کنیم.

نظر شما