رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم:

ماهیت اف‌ ای تی اف را قبول داریم/ چین باید با ایران توافق می‌کرد/ دولت و مجلس خارج از سازوکار قانونی نمی‌توانند کاری انجام دهند/ تفاهم نامه‌های ذیل سند راهبردی ایران و چین باید به تصویب مجلس برسد

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۱۱:۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۱۵۹۹۹۶
ماهیت اف‌ ای تی اف را قبول داریم/ چین باید با ایران توافق می‌کرد/ دولت و مجلس خارج از سازوکار قانونی نمی‌توانند کاری انجام دهند/ تفاهم نامه‌های ذیل سند راهبردی ایران و چین باید به تصویب مجلس برسد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: ماهیت اف‌ ای تی اف را قبول داریم اما ابزار سیاستی و علیه جمهوری اسلامی را قبول نداریم.

«محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با "قرارداد 25 ساله ایران و چین" گفت: سند بین ایران و چین یک چهارچوب همکاری در بخش های مختلف است، در کشور نه این دولت و نه مجلس هیچ کدام خارج از سازوکار قانونی نمی توانند کاری را انجام دهند، مثلا یک وزیر نمی تواند راسا یک موافقت نامه ای را مبادله کند و یا یک تصمیم بگیرد، هرتصمیم تعهد آوری که بر نظام جمهوری اسلامی ایران خارج از قوه مجریه، قوه مقننه و قضاییه وارد می شود، باید از بستر قانون عبور کند که مسیر قانونی هم مجلس است، با اصل موضوع که افزایش همکاری های مشترک بین جمهوی اسلامی و کشور چین است موافق هستیم، زیرا این به ظرفیت های متقابل کمک می‌کند. 

او ادامه داد: چین مسیر جاده ابریشم سابق به اروپا را هموار می کند و در این مسیر از کشور هایی میگذرد که ایران هم در بین آنها قرار دارد، چین باید با ایران توافق می کرد. ایران می تواند در این مسیر یک راهبرد مشترک داشته باشد و بتواند هم انتفاع بگیرد و هم ظرفیت سازی کند تا دیگران هم در این انتفاع، حضور داشته باشند. سند همکاری پاسخ محکمی به امریکایی است که دنبال تحریم ایران بود و حتی بعد از آمدن بایدن باز هم بر طبل تحریم ها کوبیدند.   

پور ابرهیمی گفت: در جزییات این همکاری مثلا در زمینه حضور چینی ها در کیش و نوع فعالیت و روش سرمایه گذاری آنها که در قالب تفاهم نامه و اجزای آن، باید این مسیر در مجلس بررسی شود و کمیسیون های تخصصی به تصویب برسانند. اصل 77 و 125 مبنای تصمیم مجلس است؛ مجلس معتقد است هر کشوری که می خواهد با ایران همکاری کند و تعهدات نظام در قالب آن است باید از مسیر مجلس عبور کند. همکاری چین با ایران این پیام را برای طرف های غربی می رساند که در اوج زمانی که آنها به دنبال انزوای ایران هستند، چین به دنبال همکاری مشترک با ایران است این یک برگ برنده برای جمهوری اسلامی است و حتما باید از این ظرفیت استفاده شود. نکته دوم اینکه چین قدرت اول در اقتصاد دنیا مطرح می شود و ایران می تواند از این موقعیت استفاده کند. در دنیا در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی ایران کمترین رتبه را دارد و این اصلا اتفاق خوبی نیست و از اشکالات کشور است، از طرفی دیگر ایران جزو کشورهایی است که کمترین میزان بدهی به سایر کشورها را دارد، زمانی که از طریق فاینانس با کشوری مثل چین موافقتی کرده ایم حسن آن این است که با تامین مالی می توانیم طرح های خودمان را اجرایی کنیم. 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم مطرح کرد: همکاری مشترک با چین می تواند ظرفیت فاینانس کشور و ظرفیت سرمایه گذاری مشترک را افزایش دهد و این به نفع کشور است. باید تفاهم‌نامه ها و طرح ها در ذیل سند مشترک ایران و چین به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و چهارچوب آن مشخص شود. 

او در پاسخ به این سوال که چینی ها بعد از امضای قرار مطرح کردند ایران باید به اف‌ ای تی اف بپیوندد گفت: اف ای تی اف یک هدف خاص دارد به جهت اینکه بتواند شفافیت اطلاعات را رقم بزند، این هدف خاص مطلوب خیلی از کشورها است اما تبدیل به ابزاری در راستای سیاست های استعماری آمریکا و اروپا شده است؛ اف ای تی اف برای اروپا و آمریکا تبدیل به ابزار شده است. فرضا عربستانی که در سوریه پولشویی کرده از ماجرای اف ای تی اف بیگانه است اما در برابر جمهوری اسلامی می گویند که باید چرخش مالی مشخص شود، اینکه بخواهیم با ابزار اف‌ ای تی اف در زمین جهانی بازی کنیم به صلاح کشور نیست، اگر واقعا شفافیت مبنا باشد، جمهوری اسلامی شفافیت دارد در بحث چین هم همه زوایا می تواند مبنا باشد. 

او در پایان افزود: ماهیت اف‌ ای تی اف را قبول داریم اما ابزار سیاستی و علیه جمهوری اسلامی را قبول نداریم. اف‌ ای تی اف نباید ابزار فشار باشد. هدف اف‌ ای تی اف شفافیت مراودات مالی است، مجلس ایران سالهاست قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی را تصویب کرده، چینی ها نمی توانند اف‌ ای تی اف را بهانه ای در مراودات مالی با ایران قرار دهند.۹ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز