سخنگوی وزارت امور خارجه:

هیات ایرانی امروز برای نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرد/ خشونت مرزبان ترکیه علیه دو شهروند ایران در حال پیگیری است/ مصاحبه ظریف رسانه‌ای نبود

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۰:۲۸:۴۵
کد خبر: ۱۱۷۰۶۲۶
هیات ایرانی امروز برای نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرد/ خشونت مرزبان ترکیه علیه دو شهروند ایران در حال پیگیری است/ مصاحبه ظریف رسانه‌ای نبود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فایل منتشر شده از ظریف گفت: آنچه منتشر شده، یک مصاحبه رسانه‌ای و گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود.

به گزارش برنا، «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه هفته گذشته نشست کمیسیون برجام هفته گذشته در وین در سطح معاونان برگزار شد، اظهار داشت: هیات ایرانی امروز برای نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرد و نشست کمیسیون مشترک برگزار خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره اتفاقات مرزی ایران و ترکیه و خشونت مرزبان ترکیه علیه دو شهروند ایران تصریح کرد: حقوق شهروندان برای ما مهم است. از لحظه اول که از این مسئله آگاهی یافتیم، با دوستان ترکیه خود تماس گرفته و نمایندگی‌های ایران پیگیری کردند. مرزبانان دو کشور در این باره دیدار کردند. 

وی با بیان اینکه تهران همان روز اول یادداشت خود را به سفیر ترکیه داد، خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم با تکیه بر حسن همجواری می‌توان از تکرار این اتفاقات جلوگیری کرد. ابعاد آن برای ما هنوز مشخص نیست. وزارت امور خارجه در پاسداشت حقوق شهروندی تلاش می‌کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فایل منتشر شده از ظریف ابراز کرد: آنچه منتشر شده، یک مصاحبه رسانه‌ای نبود و گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود. آنچه انجام شد، یک گفت‌وگوی معمول و محرمانه در دولت بود. رئیس‌جمهور برای انتقال سوابق و تجارب برای دولت‌ بعد نظرشان این بود که اعضای کابینه گفت‌وگوهایی برای ثبت در اسناد داشته باشند. 

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه قرار بر محرمانگی این گفت‌وگوها بوده است، بیان کرد: وزارت امور خارجه در بخش‌های این فرایند از مصاحبه، عوامل مصاحبه و... نقش نداشته است. اینکه چه کسانی و چرا منتشر کرده‌اند، را نمی‌دانیم. فایل سه ساعته که منتشر شده، از دو شب قبل متوجه شدیم که در حال منتشر شدن است و دیروز هم دو شبکه خارجی آن را به صورت گسترده منتشر کردند. ظریف همواره گفته‌ است آنچه انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است. تاریخ چهار سال گذشته را نمی توان در خصوص ایالات متحده کنار گذاشت. ایالات متحده برای بازگشت به تعهداتش نیازی به گفتگوهای مستقیم و حتی غیرمستقیم ندارد.

کمیسیون مشترک برجام مجرایی است که می تواند تعهدات ایالات متحده را به این کشور یاد آوری کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: در این فایل هم بر تکریم سردار سلیمانی صحبت می‌کنند و از نقش ایشان در صلح‌سازی و خرد و منطق ایشان تاکید کردند. یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی باید کلی دیده شود. 

وی درباره افزایش هجمه‌ها به وزارت امور خارجه و احتمال افزایش این حملات با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه شاهد یک موجی هستیم که یک تعبیر این است که سیاست خارجی در راستای اهداف انتخاباتی برخی جریانات مورد سواستفاده واقع می‌شود. آنچه اتفاق افتاد با اهدافی انجام می‌شود اما در ماموریت‌های ما خلل ایجاد نمی‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه یک دستگاه حاکمیتی است، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی در چهار دهه گذشته خود نشان داده وظایف خود را پیگیری می‌کند. البته همراهی و اجماع در سیاست خارجی قدرت‌بخش است و ما همه را به همراهی برای حفاظت و تامین منافع عالیه مردم دعوت می‌کنیم. 

خطیب‌زاده درباره ارتباط سفر ظریف به دوحه و بغداد با رایزنی‌های انجام شده میان تهران و ریاض تصریح کرد: سفر ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان است. روابط خوب و برادرانه‌ای با قطر و عراق داریم. سفر به کشورهای دیگری در آینده در دستورکار است.

وی اضافه کرد: رایزنی‌ها با قطر و عراق درباره مسائل و روابط دوجانبه، مسائل جهان اسلام و منطقه در اولویت است. این سفرها ارتباطی با طرف‌های ثالث ندارد ضمن اینکه تلاش‌های این دو کشور در تحولات منطقه را ارج می‌نهیم.

خطیب زاده تاکید کرد: هیچ تغییری در موضع ما در خصوص رفع تحریم ها ایجاد نشده است. ایالات متحده باید به تعهدات خود ذیل برجام و یکجا عمل کند و قابل راستی آزمایی باشد. ما طرح گام به گام یا تدریجی را نمی پذیریم و در دستور کار ما نبوده و نیست.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به قطر و عراق اظهار کرد: سفر دکتر ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام می شود. با هر دو کشور روابط خوب و برادرانه ای داریم. چه در قطر چه در عراق، موضوعات دو جانبه، مسائل جهان اسلام و همکاری در سطوح منطقه ای و بین المللی در اولویت است. این سفرها ارتباطی به طرف های ثالث ندارد.

خطیب زاده بیان کرد: قطعا سپاه سرافراز اسلام افتخار ایران است و هیج نهاد و ارگانی در جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف، نبابد مورد تحریم های ایالات متحده قرار بگیرد. البته ایالات متحده دشمنی خود را با ارکان نظام و ستون های انقلاب اسلامی از دیرباز نشان داده است.

او درباره مذاکرات وین اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص حضور وزرای امور خارجه در وین مطرح نیست. گفتگوها با سرعت جلو نمی رود چرا که ما هنوز در برخی موضوعات اختلافات جدی داریم. در چارچوب سیاست هایمان هم با جدیت و قدرت در حال صحبت هستیم. ما هیچ علاقه ای برای اغاز یا ادامه دادن به گفتگوهای فرسایشی و طولانی مدت نداریم و در عین حال نیز مادامی که منافع جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام تا جزء به جزء رعایت و تامین نشود، هیچ عجله ای نخواهیم داشت. البته اگر مشخص شود، اراده کافی سیاسی وجود ندارد یا مسیر رفع تحریمی با مشکل رو به رو است، قطعا گفتگوها را ادامه نخواهیم داد.

او با اشاره به اقدامات اروپایی ها بیان کرد: سابقه اروپایی ها در رابطه با حقوق بشر و برخوردهای سیاسی و دوگانه آن ها هیچ جایگاه و آبرویی برای برخی کشورهای اروپایی نگذاشته که بتوانند داعیه دار حقوق بشر بشوند. آنچه در آسیا، افریقا یا حتی اروپا اتفاق می افتد مهم ترین موید این است که آن هایی که حقوق بشر را سیاسی می کنند، بزرگترین خائنان به آن هستند.

نظر شما