سخنگوی وزارت امور خارجه:

خبر تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود/ کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را آغاز می‌کند/ هرگاه مذاکرات وارد گفتگو برای گفتگو شود به مسیر ادامه نخواهیم داد

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۱۰:۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۱۷۳۸۶۴
خبر تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود/ کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را آغاز می‌کند/ هرگاه مذاکرات وارد گفتگو برای گفتگو شود به مسیر ادامه نخواهیم داد
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر منتشر شده به نقل از برخی منابع آگاه درباره تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا را رد کرد.

به گزارش برنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی درباره تبادلات زندانیان میان ایران و آمریکا تصریح کرد: مساله زندانی‌ها همواره در دستورکار ایران بوده است؛ جدا از گفت‌وگوها و مسائلی که در برجام دنبال می‌شود همیشه طرح‌ها و ایده‌هایی مطرح بوده است و این گزارش‌ها از منابع آگاه تایید نمی‌شود.

خطیب‌زاده درباره آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران خاطرنشان کرد: همه این منابع باید یکجا آزاد شوند.

او درباره روند مذاکرات وین بیان کرد: وزارت امور خارجه ماموریت محور است و براساس مسیرهایی که نهادهای بالادستی تعریف کرده اند، حرکت می کند. اکنون دو متن به صورت اولیه هم در بحث هسته‌ای و هم تحریم‌ها را داریم. وقتی متون به مرحله نگارش می‌رسد، نیازمند تدقیق و دقت است. براساس دقت جلو می‌رویم. تعجیل نداریم ولی اجازه نمی‌دهیم گفت‌وگوها در چهارچوب کمیسیون برجام، فرسایشی شود. همچنین وزارت خارجه ماموریت محور است و در وین در این چهارچوب حرکت می کنیم. متون وقتی به مرحله نگارش می رسد دقت می خواهد و تعجیل نداریم. نمی گذاریم گفتگوها در چهارچوب کمیسیون مشترک برجام فرسایشی شود.

او درباره اظهارنظر مقامات انگلیسی مبنی بر ادامه گفت‌وگوهای حقوقی برای تبادل نازنین زاغری بیان کرد: گفتگوهای حقوقی بین دو کشور در این خصوص در جریان نیست. قوه قضاییه باید در این خصوص اظهارنظر کند. آنچه گفت‌وگو می‌شود، مربوط به مسائل روابط دو کشور است.  البته دولت انگلیس درخصوص مسائل مختلف نظرات خود را مطرح کرده و ما هم نظرات خود به شکل روشن و شفاف مطرح کردیم.

خطیب زاده با اشاره به حضور اردن و مصر در جریان مذاکرات میان ایران و عربستان گفت: من اصل خبر را تایید نمی کنم و توضیحی درباره آن وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خروج آمریکا از افغانستان اظهار کرد: پیگیر تحولات در افغانستان هستیم. آنچه که در افغانستان در حال روی دادن است ما را نگران کرده به خاطر صلح و ثبات افغانستان همه تلاش خود را به کار برده و باز هم به کار می بریم تا ثبات در این کشور برقرار شود. امیدواریم دولت افغانستان ملاحظاتی جدی داشته باشد که آرامش برای مردم فراهم شود.

او درباره حضور ایران در نشست استانبول تاکید کرد که در زمان خود به آن می پردازیم.

او درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده دو کولبر ایرانی در مرزهای ترکیه گفت: از زمان دریافت گزارش این موضوع در تهران و آنکارا در حال پیگیری است. حقوق شهروندان در همه ابعاد با جدیت دنبال می شود. با دوستان در آنکارا و سفارت در حال پیگیری موضوع هستیم. امیدوارم ابعاد آن به زودی روشن شود.

او در خصوص سفرهای منطقه ای ظریف و اهداف آن بیان کرد: ما مذاکرات دو جانبه و منطقه ای با این کشورها داریم. در حوزه اقلیم با مسئولین و اتحادیه گفتگوهای خوبی صورت گرفت. اینکه سفرها ادامه داشته باشد منوط به شرایط است. هرچند در برخی کشورها هم کرونا افزایش یافته است.

خطیب زاده درباره پرداخت بدهی ایران توسط انگلیس گفت: بدهی انگلیس به ایران چند دهه ای است و به دلایل واهی، تعیین تکلیف نشده است. جلسات به خاطر کرونا به دلیل عدم حضور وکلا به تعویق افتاده است.

او تاکید کرد که ایالات متحده 42 سال است که ایران را تحریم کرده تحریم های اولیه و ثانویه. همه تحریم های ایران ذیل قطعنامه 2231 باید برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات عراقچی در وین مبنی بر اینکه بیش از نیمی از تحریم های افراد و شرکت ها برداشته می شود، گفت: در فضای عمومی نمی توانیم مذاکرات را پیگیری کنیم. باید تحریم های حوزه عمومی و بخشی برداشته شود. طرفین به پیشرفت های خوب و فهم مشترک رسیدند. در خصوص تحریم اشخاص اختلاف نظر جدی وجود دارد باید در مسیر کمیسیون مشترک آنها را دنبال کنیم. پیشرفت ها قابل توجه بوده اما در برخی حوزه ها کند پیش رفتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات منتسب به جو بایدن در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی درباره بازگشت طولانی آمریکا به برجام، تصریح کرد: درباره صحت و سقم اظهارات مطرح شده، نمی‌توانم اظهارنظر کنم. سیاست ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به ذیل تعهدات در قطعنامه ۲۲۳۱ با دقت و کلمه به کلمه است. لذا نه عجله داریم و نه وارد بازی فرسایشی می‌شویم.  

خطیب‌زاده افزود: آنچه مهم است این است که بازگشت آمریکا باید یکجا، قطعی و قابل راستی‌آزمایی باشد. آنچه تدوین می‌شود، باید همراه با دقت باشد هر وقت متنی وارد مرحله نگارش می‌شود با دقت بیشتری انجام می‌شود.  

او اظهار کرد: ما گفتگوها را براساس اعتماد نچیدیم. ربط دادن آن به انتخابات درست نیست. تحریم ها باید از سر ملت برداشته شود و در مسیر درست برای رفع تحریم ها، نباید تعلل کنیم. درباره اینکه مذاکرات چند روز بوده و چند روز باقی مانده اظهار نظر نمی‌کنیم. تعجیلی نداریم اما ایالات متحده می داند، هرگاه این مذاکرات وارد گفتگو برای گفتگو و فرمایشی شود این مسیر را ادامه نخواهیم داد.

خطیب زاده بیان کرد: دیپلماسی رمضانی در سفر وزیر امور خارجه در عراق عمان و کویت پیگیری شد. با مقامات این کشورها درباره موضوعات دو جانبه، منطقه ای، بین المللی تحولات در خلیج فارس و جهان اسلام مذاکرات خوبی صورت گرفت. هیات مذاکره کننده به ایران بازگشته و در حال رایزنی در پایتخت هستند. کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه کار خود را آغاز می کند. روز چهارشنبه نیز من در کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کردم که درباره کارزارهای ضد اطلاعاتی و انحصار در فضای مجازی صحبت کردم.

او درباره سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه به عراق نیز بیان کرد: سفر ظریف به عراق در چارچوب سفرش به منطقه بوده است. آنچه پیام سفر ظریف بود، این بود که همسایگان همیشه اولویت ما هستند. برای ایران منطقه اولویت اصلی است.  

این دیپلمات ارشد درباره سفر ظریف به عمان و دیدار و گفت‌وگو با محمد عبدالسلام، عضو عالی انصارالله یمن نیز یادآور شد: ما به شدت نگران تحولات یمن هستیم. این کشور در بدترین وضعیت انسانی قرار دارد و آنچه در مأرب اتفاق می‌افتد، جدا از تحولات یمن نیست.

خطیب‌زاده با اشاره به ملزومات رفع بحران یمن عنوان کرد: اگر اراده جدی برای پایان دادن به این وضعیت اسفبار انسانی است باید رفع محاصره همزمان با آتش بس سراسری در یمن رخ دهد و دسترسی‌های انسانی فراهم و گفت‌وگوهای یمنی تسهیل شود. ملاقاتی که در عمان انجام شد در همین مسیر بود.  

او درباره اهداف و دستاورهای سفر ظریف به کشورهای منطقه گفت: سفرهای وزیر امور خارجه در حوزه خلیج فارس در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام شد. ما با هر کدام از کشورهایی که وزیر امور خارجه به آن سفر کرد، هم موضوعات دوجانبه و هم موضوعات منطقه‌ای قابل طرح داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز