عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران:

۷۵ درصد پتروشیمی کشور در دست سازمان‌های وابسته است/ توصیه‌ جدی من به جهانگیری این است که فرصت سازی کند/ جهانگیری شناخت کامل از سیاست و اقتصاد دارد

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۵:۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۲۸۹۱
۷۵ درصد پتروشیمی کشور در دست سازمان‌های وابسته است/ توصیه‌ جدی من به جهانگیری این است که فرصت سازی کند/ جهانگیری شناخت کامل از سیاست و اقتصاد دارد
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران گفت: توصیه‌ جدی من آقای جهانگیری این است که فرصت سوزی نکند و فرصت سازی کند.

به گزارش برنا، در شرایط فعلی کشور و باتوجه به مسائل و مشکلات اقتصادی از قبیل تحریم، تورم، رکود، کاندیدای ریاست‌جمهوری چه مشخصه‌ای باید داشته باشد؟ رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران، در پاسخ می‌گوید: پدر علم اقتصاد، علم اجتماع است. برای اینکه بتوانیم شرایط مطلوبی برای اداره کشور داشته باشیم؛ اول باید پارامترهای تاثیر گذار در اداره کشور را شناسایی کنیم. اولین موضوع مهم این پارامترها، بحث اعتماد و اعتمادسازی هست؛ باید به آن دست پیدا کنیم که زمینه‌های روابط اجتماعی و مقبولیت اجتماعی را داشته باشیم. قبل از اینکه وارد مسایل و پیامدهای اقتصادی در جامعه شویم اول باید رئیس‌جمهور آینده، معیارهای مدیریت رفتاری بخصوص مدیریت اجتماعی را کاملا برای شناخت سطوح مختلف جامعه و درایت اداره جامعه را از منظرشناخت واقعی پیدا کند؛ آن وقت می‌تواند از طریق این شناخت به مبانی اقتصاد دست پیدا کند و وقت به رفتار اقتصادی خودش را به وجود بیاورد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ادامه می‌دهد: جامعه ما جامعه‌ای است که در آن اعتماد از بین رفته و تا زمانی که این اعتماد بازسازی نشود، رئیس‌ جمهور هر تصمیم اقتصادی که بگیرد با واکنش جامعه روبرو می‌شود و رئیس‌جمهور به آن اهداف واقعی دست پیدا نمی‌کند.

در میان کاندیداها  اسحاق جهانگیری به لحاظ سابقه مدیریت اقتصاد و سیاسی و نوع ارتباط با جامعه‌شناس‌ها و اقتصاددان‌ها به صورت نظام‌مند و نهادی شناخته شده است؛ این چقدر می‌تواند در موقعیت او اثرگذار باشد؟ پدیدار پاسخ می‌دهد: اگر رئیس‌جمهور بتواند رفتار صحیح اجتماعی را در جامعه برقرار کند و اعتمادسازی در جامعه حاکم شود آن وقت ما باید ساختار اقتصادی و هرم اقتصادی کشور را درست کنیم. در حال حاضر هرم اقتصادی کشور 86 درصد در دست دولت، صندوق‌های بازنشستگی و خصولتی ها است. 14 درصد در دست بخش خصوصی واقعی و تعاونی‌هاست. از این 86 درصد، براساس بررسی های انجام شده در اتاق ایران، تقریبا 40 درصد در دست دولت است. حدود 23 درصد در دست صندوق های باز نشستگی و حدود 23 درصد در دست خصولتی‌هاست. از 14 درصد باقی مانده حدود 2درصددر دست تعاونی‌ها و حدودد 12 درصد در دست بخش خصوصی است. وقتی ایران را کشورهای اطراف مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم، در ایران فاجعه اقتصادی رخداده است. بارها آقای جهانگیری به توان بخش خصوصی برای اداره کشور تاکید کرده است.

این فعال بخش‌خصوصی ادامه می‌دهد: بله! بخش خصوصی می‌تواند 56 درصد وضعیت اقتصادی و هرم اقتصادی را مدیریت کند. نزدیک به 70 درصد از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه انرژی خالی هست. و شرکتها فقط با 30 درصد توان کار میکنند.

او تاکید می‌کند: رئیس جمهور باید با شناخت واقعی و منطقی کشور، هرم اقتصادی و فعالیتهای اجرایی و عملیاتی را در پیش بگیرد و باید برای خود یک مدیریت رفتاری و سیاسی پیدا کند.

پدیدار افزود: برای همین معتقد هستم که آقای جهانگیری این بسترهای فکری، سیاسی و اقتصادی در جامعه را می‌شناسد و با تسلط کامل بر تجزیه و تحلیل  اجرایی و عملیاتی اهداف حاکم در کشور می‌تواند به اقتصاد خط دهد و در اقع در این شرایط او بهترین مدیری است که می‌تواند اقتصاد را راهبری کند.

این عضو پارلمان بخش خصوصی ایران ادامه می‌دهد:  اگر او توانست این هدف را در پیش بگیرد، اگر یک شکل پذیری جدیدی را در نهادهای قانونی و نظامهای اصولی کشور پیاه کند که در آن دخالتی صورت نگیرد، می‌توانیم به آینده اقتصاد کشور امیدوار باشیم. چرا نیروهای مسلح ما وارد اقتصاد شده‌اند؟ 75 درصد پتروشیمی کشور در دست سازمان‌های وابسته به سپاه، نیروی‌های مسلح و نیروهای وابسته به سازمان تامین اجتماعی است. چرا؟ مگر بخش خصوصی ما نمی‌تواند این را اداره کنند و 25 درصد در دست بخش خصوصی هست؟! رییس جمهور باید آگاهی، شناخت کامل، شفاف و روشن نسبت به عملکرد رفتاری جریان‌های حاکم بر کشور، که امروزه همه در کار هم دخالت ‌می‌کنند، داشته باشد.

او تاکید می‌کند: رئیس جمهور باید تلاش های همه جانبه خود را برای تامین و حفظ حقوق شهروندی و آزادی های قانونی و مشروط در مدلهای «وحدت ملی» از نظر اقتصادی حفظ و حراست کند. باید از منافع ملی و منافع گروهی، منافع تخصصی بخصوص در بخش خصوصی و بعد از مدلهای متعاوف مدیریت اقتصادی و مدلهای متعاوف مدیریت رفتاری استفاده کند.

این فعال بخش خصوصی تصریح می‌کند: اگر رئیس‌جمهور می‌خواهد به یک جامعیتی برسد باید به مقبولیت اقتصادی برسد؛ مقبولیت اقتصادی موقعی به وجود می‌آید که مقبولیت اجتماعی هم شکل گرفته باشد. من توجه همه جانبه به نظام های تدبیر در مدیریت که حاصل فزاینده مدیریت اقتصادی، رفتاری، فردی، گروهی، سازمانی در کشور و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی است، را توصیه می‌کنم. رئیس‌جمهور باید با برنامه باشد، دستش باید پر باشد، باتدبیر و حکمت همه جانبه باشد، باید از پیشرفته‌ترین مدلهای اجرایی مدیریت اقتصادی مدیریت رفتاری در جامعه با خبر باشد.

رضا پدیدار تاکید می‌کند: حضور اسحاق جهانگیری در میان کاندیدهای انتخابات ریاس‌ جمهوری به عنوان کسی که سابقه حضور در وزارت خانه ها و نهادهای اقتصادی دارد می‌تواند خیلی مورد توجه قرار بگیرد. چون اگر جهانگیری با توجه به شناختی از سیاست و اقتصاد دارد، می‌تواند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای اقتصاد ارائه بدهد. کشور را از بحرانهایی که هست جدا کند.

او تاکید می‌کند: رئیس‌جمهوری باید آمادگی و توانایی انجام کارهای بزرگ را از عالی‌ترین سطح تا پایین‌ترین سطح در کشور داشته باشد و بتواند آن را تضمین کند. یعنی مسئولیت‌های ناشی از آن تصمیمات گرفته را پاسخگو باشد. من آقای جهانگیری را چنین فردی می‌دانم.

پدیدار ادامه می‌دهد: توصیه‌ جدی من آقای جهانگیری این است که فرصت سوزی نکند و فرصت سازی کند. بدنه اصلی کشور را بخش خصوصی اداره می‌کند و 56 درصد اقتصاد کشور با بخش خصوصی قابل انجام هست. او همت خود را بر یک رفتار صحیح اقتصادی براساس مدل‌های کارآمد، رفتار اقتصادی منسجم بنا کند و از تجارب کشورهایی مثل سنگاپور، ویتنام، مالزی و ترکیه در کارها استفاده کند، همانطور که خود قبلا و بارها از این مسائل صحبت کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز