رئیس ستاد انتخابات کشور:

مردم باید رعایت پروتکل ها را به بالای ۷۵ درصد برسانند/ نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستادهای انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۴:۲۳:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۶۲۱۳
مردم باید رعایت پروتکل ها را به بالای ۷۵ درصد برسانند/ نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستادهای انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می‌شود
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای رسیدن به شرایط با ثبات و قابل اعتماد، مردم باید رعایت پروتکل ها را به بالای ۷۵ درصد برسانند.

به گزارش برنا، جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، با حضور در استودیوی نگاه یک شبکه یک سیما به تشریح آخرین آمادگی های ستاد انتخابات کشور در برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه سالجاری پرداخت و گفت: همه مقدمات اعم از اقدامات پشتیبانی، لجستیکی و انسانی برای برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد ماه فراهم شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این موضوع که امسال با توجه به وضعیت بیماری کرونایی، شرایط متفاوت تری را نسبت به دوره های قبل برگزاری انتخابات خواهیم داشت؛ گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان تنها راهکار در دسترس برای حفظ ایمنی و سلامت عمومی ضرورتی جدی است.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این مساله که وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی هنوز به درجه مطلوب نرسیده است؛ گفت: برای رسیدن به شرایط پر ثبات و قابل اعتماد، مردم باید رعایت پروتکل ها را به بالای ۸۰ و۷۰ درصد برسانند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی از سوی ستادهای انتخاباتی، تخلف انتخاباتی تلقی می شود.

وی در این خصوص گفت: مهمترین بخشی که پس از ورود به ایام تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری داریم، رعایت پروتکل ها است که به این منظور با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی تهیه و به ستاد ملی ارسال شد.

عرف تصریح کرد: این  دستورالعمل در یک خرداد ماه، مصوب و ابلاغ گردید  و امروز دستورالعمل بهداشتی برای هفت نامزد انتخاباتی ابلاغ و ارسال شده است.

معاون وزیر کشور خاطر نشان کرد برای اولین بار، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نوعی تخلف انتخاباتی تلقی می شود و مانند دیگر تخلفات انتخاباتی، رسیدگی و مورد پیگرد قرار می گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص شرایط تبلیغات و تجمعات هم گفت: به شکل کلی چند شاخص اصلی برای دستورالعمل بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده، اول اینکه دیگر تجمعات نخواهیم داشت حتی تعداد نفرات حاضر در ستادهای انتخاباتی به تناسب رنگ بندی شهرها متفاوت خواهد بود برای مثال اگر شهری قرمز رنگ باشد تعداد نفرات حاضر در ستاد انتخاباتی ۱۵ نفر، برای شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و برای شهرهای زرد رنگ ۳۰ نفر تعیین گردیده شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور دومین اولویت و شاخص یاد شده در دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت را شرایط مکان های روباز ستاد انتخابات عنوان کرد و گفت: در مکان های رو باز مبنا بر این است که از حداقل ظرفیت استفاده شود یعنی اگر کسی از استادیوم آزادی برای برنامه های انتخاباتی خود استفاده کرد باید از ۳۰ درصد ظرفیت استادیوم، استفاده کند.

وی گفت: حتی برای جلوگیری از تجمعات باید ورود و خروج محل ها و ستادهای انتخاباتی هم مورد کنترل قرار گیرد تا تجمعی شکل نگیرد حتی همین ۳۰ درصد ظرفیت انسانی هم باید تمامی پروتکل های بهداشتی اعم از فاصله فیزیکی و ماسک را رعایت نمایند.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص برنامه های سفر نامزدهای انتخاباتی جهت سخنرانی و تبلیغات  هم گفت: در انتخابات امسال به خاطر موضوع کرونا کارناوال های تبلیغاتی ممنوع خواهد بود در عوض، مراکز رادیو و تلویزیون هر استان، برای پوشش برنامه های تبلیغاتی هر نامزد آماده ارائه خدمات هستند و نامزدهای انتخاباتی از طریق رادیو و تلویزیون هر استان با مردم صحبت خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: البته اگر لزومی به ملاقات چهره به چهره نامزدهای انتخاباتی با مردم بود  امکان این امر  در فضاهای روباز با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ظرفیت های موحود در کشور در خصوص پوشش دادن برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی گفت: وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و آموزش عالی و ... امکانات و ابزارهایی دارند که در راستای ارائه فضای مناسب، خدمات دهی می نمایند.

عرف با اشاره موردی به شهر اصفهان گفت: به فرض مثال اگر نامزد انتخاباتی قصد سفر به استان اصفهان را داشته باشد، دستگاه مربوطه ای که فضای لازم مانند مدارس، دانشگاه ها و یا مکان های روباز دارد موظف است که اماکن خود را با هماهنگی استانداری به نامزد انتخاباتی معرفی و در صورت تایید، فضای مورد نظر را به ستاد انتخاباتی هر نامزد ارائه نماید.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری امن و ایمن انتخابات هم گفت: فرض ستاد انتخابات کشور بر این است که در شرایط کرونایی قرار داریم و انتخابات در شرایط کرونایی برگزار می شود پس همه پروتکل هایی که در دنیا رعایت شده را در نظر خواهیم گرفت.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تجربیات جهانی در زمینه برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی هم گفت: طی یک سال اخیر  بسیاری از کشورها در شرایط کرونایی اقدام به برگزاری انتخابات نمودند بخشی از آنها اقدام به انتخابات یک روزه کردند بعضی هم ایام انتخابات را بیشتر کردند، برخی هم اشکال ثبت رای حضوری و غیر حضوری را در کنار یکدیگر عملیاتی کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این موضوع که با همکاری وزارت امور خارجه کشورمان، پروتکل های بهداشتی دیگر کشورها در حین انتخابات، مورد بررسی قرار گرفته است؛ خاطر نشان کرد: اعمال دستورالعمل های بهداشتی در کشورهای برگزار کننده انتخابات  با قوانین کشورمان مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت در چارچوب قوانین و مقررات کشور استفاده خواهد شد.

وی در این خصوص گفت: ساعت ۷ صبح ۲۸ خرداد ماه، زمان شروع رای گیری و با اختیارات وزیر کشور، امکان تمدید رای گیری تا دو بامداد روز بعد وجود خواهد داشت پس مردم می توانند در بازه زمانی بیشتری رای دهند از طرف دیگری همچنین تعداد شعب اخذ آراء هم افزایش یافته و به این ترتیب تعداد شعب آرایی که در انتخابات چهار سال گذشته ۶۲ هزار محل بود با ۱۰ هزار شعبه بیشتر به ۷۲ هزار شعبه در سراسر کشور افزایش یافته است.

عرف در خصوص ایجاد امنیت برای کارگزاران و دست اندرکاران انتخابات هم  گفت: طی پیگیری  متعدد وزیر کشور قرار شد کارگزاران انتخاباتی هم تحت واکسیناسیون قرار گیرند این واکسیناسیون از طریق واردات بخش خصوصی و واکسن های ایرانی اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص ثبت اثر انگشت در مراحل رای گیری گفت: با هماهنگی شورای نگهبان از سال ۹۸ به بعد اثر انگشت را حذف کردیم برای جایگزین این موضوع از دستگاه احراز هویت استفاده می شود که این دستگاه به صورت آنلاین کد ملی هر فرد را چک می کند که آیا دارنده کد ملی، زنده است یا فوت کرده و یا اینکه رای داده یا خیر، اگر این دو استعلام درست بود به شخص اجازه ثبت رای داده می شود .

وی در این خصوص  گفت: آن چه برای ما و دستگاه احراز هویت اهمیت دارد فقط کد ملی است لذا اولین چیزی که از هر فرد خواسته می شود کد ملی خواهد بود در این مدت افرادی که کارت ملی یا شناسنامه ندارند می توانند به ثبت احوال های مربوط مراجعه و کدملی یا کارت ملی یا شناسنامه جدید دریافت نمایند ادارات ثبت احوال هم موظفند اقدام به خدمات رسانی کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت کشور برگزاری انتخاباتی سالم و امن در کشور است؛ گفت: در انتخابات پیش رو در ۶ حوزه به گونه ای است که انتخابات مجلس هم صورت می گیرد و در چهار حوزه انتخابات خبرگان هم برگزار می شود در مابقی حوزه ها فقط دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص این موضوع که مرجع رسمی اعلام نتایج انتخابات برابر با ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور است؛ گفت: قانون به وزارت کشور دو روز وقت داده که نتیجه بررسی صلاحیت ها را اعلام کند و وزارت کشور در کمتر از ۲۴ ساعت اسامی نهایی تایید صلاحیت ها را در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اسامی تایید صلاحیت ها از سوی یکی از خبرگزارهای به نقل از منابع آگاه و نیمه آگاه هم گفت: این کار قطعا تخلف است و وزارت کشور پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به مساله بهداشت و بیماری کرونا  بهتر است که هر فرد خودکار شخصی همراه داشته باشد؛ گفت: هر فرد در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک اسم ثبت می نماید ولی در انتخابات شوراها افراد بیشتری مرقوم می شوند پس اگر فرد از قبل انتخابی نکرده باشد انتخاب نامزدهای مورد نظر از میان لیستی چند صد نفری کار دشواری خواهد بود پس بهتر است افراد، کاندیداهای منتخب خود را از پیش یادداشت کرده و در زمان ثبت رای آنها را روی تعرفه رای منتقل نمایند تا با کمترین زمان بتواند به کاندیدای مورد نظرش رای دهد.

عرف با بیان این که امسال اپلیکیشنی برای یافتن نزدیک ترین شعب اخذ رای در گوشی های همراه پیش بینی شده است؛ گفت: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات این امر را فراهم کرده در دستورالعمل بهداشتی ستاد، این اقدام به وزارت فناوری و اطلاعات سپرده شده و در حال حاضر کمیته فناوری انتخابات با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال آماده سازی این اپلیکیشن هستند این بستر باید بر روی نرم افزارهای داخلی سوار و پیاده سازی شود.

وی اضافه کرد: کاربرد این اپلیکیشن به گونه ای است که مردم از تعداد صندوق های موجود در اطراف محل سکونت یا استقرار خود مطلع و همچنین از خلوت ترین شعبه اخذ رای آگاه می شود.

موضوع انتقال تعرفه های اخذ رای به استان ها از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس ستاد انتخابات کشور بود و در این خصوص گفت: بخش عمده دستگاه های صندوق الکترونیکی که در شوراها مورد استفاده قرار خواهد گرفت به استان های مقصد ارسال شده و بخشی دیگر هم در حال ارسال است.

وی گفت: دستگاه های احراز هویت هم به صورت عمده ارسال شد و تا ۱۵ خرداد ماه همه اقدامات انتخابات باید انجام گردد و در زمان یک هفته مانده به انتخابات همه اقلام از جمله تعرفه ها و دستگاه ها به مقاصد تحویل داده خواهد شد.

عرف در خصوص این موضوع که اخذ رای از افراد مبتلا به بیماری کرونا هم جزء تمهیدات در نظر گرفته از سوی ستاد انتخابات کشور است؛ گفت: در دستورالعمل های بهداشتی آمده که وزارت کشور با همکاری وزارت بهداشت اقداماتی را فراهم کند تا واحد سیاری فقط برای بیماران کرونایی آماده شود.

وی همچنین گفت: هفته آخر معطوف به انتخابات، آخرین لیست افراد کرونایی را از وزارت بهداشت دریافت و این لیست را به همه فرمانداری ها ابلاغ می کنیم و می گوییم که در این هفته این تعداد افراد با چه آدرسی در قرنطینه خانگی و یا بیمارستان ها هستند تا در صورت علاقه مندی افراد مبتلا، اخذ رای انجام شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص برگزاری و اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز گفت: در این دوره از انتخابات مشابه دوره های قبل، ستادی با تمام ساز و کارهای ستاد انتخاباتی داخل کشور در خارج از کشور تشکیل می شود.

عرف با اشاره به این امر که  آقای ادیب مدیرکل کنسولی با حکم  وزیر کشور مسئول ستاد انتخابات خارج از کشور شده است؛ گفت: این ستاد هم مانند ستاد انتخابات داخلی، شعب و هیات اجرایی و نظارت خود را مشخص می کنند و همین فرآیندی که در داخل کشور انجام می شود در خارج کشور با شمایلی کوچکتر برپا می شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان صحبت هایش با اشاره به این امر که حدود یک میلیون نفر  برای برگزاری انتخابات در انتخابات ۲۸ خرداد بسیج شده اند؛ گفت: برای ۷۲ هزار شعبه اخذ رای حدوداً ۵۰۰ هزار نفر پرسنل اجرایی، ۲۵۰ هزار نفر ناظر و تعدادی هم محافظین صندوق ها هستند که روی هم رفته حدوداً یک میلیون نفر در روز رای گیری در شعب اخذ رای مشغول هستند که امید داریم با حضور پرشور مردم انتخاباتی در شأن مردم عزیز ایران برگزار کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز