پیام جدید چین به آمریکا درباره ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۲:۴۱:۱۵
کد خبر: ۱۱۸۸۰۹۶
پیام جدید چین به آمریکا درباره ایران
رئیس هیات چین در پایان جلسه دوم از پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام با تاکید بر این واقعیت که بحران کنونی توافق هسته‌ای ایران از سیاست های غلط واشنگتن نشات می‌گیرد، تصریح کرد که آمریکا باید به سیاست فشار حداکثری پایان داده و تحریم‌های ضدایران را به صورت کامل و یکباره رفع کند.

به گزارش برنا، وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین به خبرنگاران مستقر در وین گفت که برخی اختلاف نظرهای عمده درباره رفع تحریم‌های علیه ایران باقی مانده و این مساله نشان می‌دهد اساس رویکرد اشتباه (دولت سابق واشنگتن) شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه خروج یکجانبه آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری ریشه اصلی بحران در توافق هسته‌ای ایران است افزود: رفع تمام تحریم‌های مرتبط به صورت کامل و یکباره از جمله تحریم‌های ضد ایران و علیه طرف‌های ثالث، کلید بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام است.

این دیپلمات بلند پایه چینی در همین حال تصریح کرد که در توافق برای احیای برجام باید تدابیر عملی و بندهایی در نظر گرفته شود که از خروج دل‌به‌خواهی برخی طرف‌ها (امریکا) از توافق جلوگیری کند.

سفیر چین تصریح کرد: اکنون زمان تصمیم‌گیری سیاسی است. خواسته‌های منطقی ایران در برجام باید به درستی پاسخ داده شود. این درحالیست که چین نیز به تلاش با سایر طرف‌ها برای رسیدن به توافق سریع درباره احیای برجام ادامه می‌دهد.

نشست کمیسیون مشترک برجام به دنبال بیش از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده در قالب های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف، چهارشنبه شب در گراندهتل وین تشکیل شد.

در این نشست روسای هیات های کشورهای عضو برجام به ارزیابی آخرین وضعیت گفتگوها پرداختند.  همه هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته تا این مرحله، یک بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفتگوها در روزهای آتی با هدف یافتن راه حل هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در نشست کمیسیون مشترک مقرر شد ضمن تداوم تماس ها و گفتگوها در سطح کارشناسی، روسای هیات ها به مدت چند روز برای رایزنی و مشورت به پایتخت ها عزیمت کرده و مذاکرات ظرف روزهای آتی مجددا از سر گرفته شود.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات برجام را برعهده دارد در گفت‌وگویی بیان داشت که دور آتی گفت‌وگوها «به صورت منطقی باید دور نهایی باشد. روال مذاکراتی ما تا الان به شکلی بوده که اگر به جمع بندی‌ها و تصمیمات مقتضی نائل شویم، می‌توانیم دور آینده را به دور پایانی تبدیل کنیم.»

وی تصریح کرد: نه ما بلکه دیگران و کشورهای دیگر عضو برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند و تصمیمات سخت خودشان را باید بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند.»

عراقچی با بیان اینکه ایران به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست تصریح کرد: ما این‌ جا متمرکز بر منافع ملی کشور و مواضع نظام متمرکز شدیم و تا وقتی آنها تامین نشود به کار خود ادامه خواهیم داد. 

منطقا به گفته وی دور آینده می‌تواند دور پایانی باشد، ولی در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز