نماینده پیشین مجلس:

فضای نقد در جامعه بسته نشود/ بروکراسی مجلس طبیعتا بر تصمیم گیری‌های جاری تاثیر دارد/ توقع تشکیل کابینه فراجناحی از رئیسی را نداریم

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۱:۳۹:۱۴
کد خبر: ۱۱۹۹۴۴۲
فضای نقد در جامعه بسته نشود/ بروکراسی مجلس طبیعتا بر تصمیم گیری‌های جاری تاثیر دارد/ توقع تشکیل کابینه فراجناحی از رئیسی را نداریم
نماینده پیشین مجلس گفت: توقعی نداریم که آقای رئیسی بیاید یک کابینه فراجناحی تشکیل بدهد چون شاید این موضوع خیلی در مملکت ما جواب ندهد.

«حجت الاسلام مهدی شیخ»، نماینده پیشین مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تاثیر بروکراسی پارلمانی بر تصمیم های سیاسی اظهار کرد: بروکراسی مجلس طبیعتا بر تصمیم گیری های جاری مملکتی تاثیر دارد. قاعدتا مجلس یک سازوکاری دارد که این سازوکار زمان بر است البته می توان زمان را کاهش داد که این بستگی به میزان تعامل بین مجلس و دولت و آن مسئله، خاص دارد.

او افزود: اگر مسئله خاصی باشد که بخواهند با هم تفاهم داشته باشند، می توانند میان بر بزنند ولی اگر بخواهد سیر طبیعی را طی کنند اصلا شدنی نیست. تصمیم گیری های جاری که نیاز به تصمیم گیری های فوری دارد باید خارج از دستور درخواست داده شود و دستور چند فوریتی بدهند و می توانند به این شکل مسائل را حل کنند ولی ظاهرا اینطور که از کلام آقای روحانی برمی آمد می خواست به نوعی گلایه کند از اینکه توپ در زمین ما نیست و در زمین مجلس است و اگر الان کار برجام زمان بر شده به دلیل اقدامات مجلس است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص صحبت های رئیس جمهور منتخب مبنی بر فراجناحی بودن عنوان کرد: اینکه آقای رئیسی اینگونه سخن گفتند ما استقبال می کنیم. به هرحال آقای رئیسی رئیس جمهور همه هستند چه آنهایی که به او رای دادند، چه آنهایی که رای ندادند و چه آنهایی که رای باطله دادند و چه آنهایی که اصلا شرکت نکردند. همه آحاد این کشور هستند و در همه گروه ها افراد توانمند و کارآمد وجود دارد و ما با این مساله استقبال می کنیم.

او متذکر شد: توقعی نداریم که آقای رئیسی بیاید یک کابینه فراجناحی تشکیل بدهد چون شاید این موضوع خیلی در مملکت ما جواب ندهد. ما توقع داریم یک کابینه یکدست و توانمند معرفی کنند یعنی افرادی که به عنوان وزرای کابینه انتخاب می شوند فارغ از وابستگی جریانی، افرادی توانمند باشند یعنی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و چه پایداری ملاک اول پاکدستی و توانمندی افراد باشد.

شیخ گفت: یکی از لوازمی که نشان می دهد فردی توانمند است یا نه، جنم شخصی اش است. بال دوم تجربه مشاغل و بال علم و تخصص در آن رشته است یعنی هر کس به این دیدگاه نگاه کند ولو از جریان خود هم انتخاب کند به دید من فراجناحی است و من استقبال می کنم. اما یک دغدغه دارم و آن این است که حالا به هر دلیلی هر کسی را خواستند انتخاب کنند و کابینه تشکیل شد، وزرایی که تایید می شوند از بدنه کارشناسی دولت، دانشگاه ها و نخبگان جامعه و از هر گروه و اندیشه ای باشند.

او اضافه کرد: این مسئله خیلی مهم است که از بدنه کارشناسی کشور در کابینه استفاده شده و در درجه بعدی از مدیران میانی و پایینی دولت از افرادی استفاده شود که برای کارها، گزینش شوند. فردا مثل دوران سیاه نشود که هر کسی یک انگی بزند که این راست و اصلاح طلب است و این ولایت را قبول ندارد یعنی هر کسی را به یک انگی کنار بزنند و حالت خفگی در جامعه ایجاد شود که مشابه این را در سنوات گذشته در کشورمان داشته‌ایم.

حجت الاسلام شیخ اظهار کرد: دغدغه بعدی من این است که فضای نقد در جامعه بسته نشود. امیدوارم ما مجددا شاهد این نباشیم که اگر کسی حرفی می زند بگویند سیاه نمایی است و با آن برخورد شود. 7

نظر شما