رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا:

تنها ۶۹ درصد پروتکل های بهداشتی در کشور رعایت می شود/ با ۹۲ شهرستان قرمز مواجه هستیم/ موج پنجم در کمین است/ از هفته آینده شرایط واکسیناسیون بهتر می شود

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۱۰:۰۴:۵۵
کد خبر: ۱۲۰۱۲۰۴
تنها ۶۹ درصد پروتکل های بهداشتی در کشور رعایت می شود/ 
با ۹۲ شهرستان قرمز مواجه هستیم/ موج پنجم در کمین است/ از هفته آینده شرایط واکسیناسیون بهتر می شود
رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه امروز در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفته ایم و با افزایش مجدد شیوع این بیماری مواجه هستیم، گفت: برغم هشدارها در هفته های گذشته، در ایام انتخابات بویژه در انتخابات شوراها اقدامات انجام شده متناسب با پروتکل های بهداشتی نبوده است و با افزایش تجمع ها ما امروز شاهد افزایش تعداد مبتلایان هستیم.

به گزارش برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد: باید مقررات و دستورالعمل های پیش بینی شده برای شهرهای زرد، نارنجی و قرمز به طور کامل رعایت شود در غیر اینصورت با بروز چنین مشکلاتی مواجه خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه جهش ها و تغییرات ژنتیکی و موتاسیون‌های متعدد ویروس کرونا مشکلات فراوانی ایجاد کرده است، افزود: متاسفانه امروز شاهد وضعیت حادی در استانهای جنوبی کشور و برخی از دیگر استانها بدلیل شیوع نوع جدید و جهش یافته این ویروس به نام "دلتا " هستیم که اگر دستورالعمل های بهداشتی در این مناطق رعایت نشود آمار شهرهای قرمز کشور افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه این ویروس همچنان داروی قطعی برای درمان ندارد، گفت: خوشبختانه ویروس کرونا واکسن‌پذیر است و شرایط کشور ما نیز از نظر واکسن اعم از خارجی و تولید داخل روز به روز بهتر می شود.

دکتر روحانی یکی از ویژگی های موج جدید شیوع کرونا را قدرت سرایت بالاتر ویروس سویه دلتا به عنوان عامل ایجاد این موج برشمرد و افزود: ایجاد موج های جدید که این روزها در همه کشورهای جهان شاهد آن هستیم، نشان دهنده این است که هنوز ابعاد ویروس کرونا به طور کامل شناخته نشده و درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روند تامین واکسن از خارج و تولید واکسن داخلی در حال بهتر شدن است، اظهار داشت: در هر حال چه افراد واکسن تزریق کرده باشند و چه هنوز واکسن تزریق نکرده باشند، همه باید پروتکل ها را حداقل تا پایان سال با قوت رعایت کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: رعایت پروتکل ها، واکسیناسیون و امید و اعتماد سه عاملی هستند که با اتکا به آنها باید بر شیوع کرونا غلبه کنیم. متاسفانه رعایت پروتکل ها به 69 درصد رسیده که به هیچ وجه عدد قابل قبولی نیست و با این وضعیت تعداد شهرستان های با وضعیت قرمز کشور هر روز افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استانداری ها باید الزامات رنگبندی های کرونایی را با دقت کامل رعایت کنند، خاطرنشان کرد: بخصوص در استان های جنوبی باید بیشتر مراقبت کنیم تا وضعیت در حال افزایش آمار بیماری کنترل شود. کنترل و مهار کرونا فقط و فقط با اقدام جمعی مقدور است و باید همه مراعات کنیم تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سالروز حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری کشورمان در 12 تیر سال 67 گفت: دولت آمریکا نه تنها تاکنون بابت این جنایت بزرگ از جمهوری اسلامی و ملت ایران عذرخواهی نکرده است، بلکه از فرمانده ناو حمله کننده تجلیل نیز کرده اند که باید بابت این اقدام غلط در محضر افکار عمومی پاسخگو باشند.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

امروز دوازدهم تیر ماه، روز حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکایی به یک هواپیمای مسافربری ایرانی در سال 67 در خلیج فارس است که 290 نفر از سرنشینان این هواپیما به شهادت رسیدند و متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه نسبت به این جنایت خود عذرخواهی رسمی کرده و نه اینکه اقدام قابل توجهی انجام داده و از طرف دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داده است که واقعا نه این عمل در واکنش به یک جنایت بزرگ و هولناک به هیچ وجه قابل پذیرش است و نه اقدامات بعدی. هیچ کدام اینها متناسب نیست با اقدام غلطی که آمریکا در خلیج فارس انجام داده است.

به ارواح همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و برای آنها علو درجات می‌خواهیم و امیدواریم دولت آمریکا بداند که جنایت بسیار بزرگی را در سال 67 در خلیج فارس مرتکب شد و همواره همه آزادیخواهان جهان خواستار این هستند که آمریکا اقدامات لازم را هم برای عذرخواهی هم برای جبران و هم برای توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده، به اطلاع مردم برساند.

امروز در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفتیم. با روندی که در هفته پیش شرایط را می‌دیدیم متاسفانه در مسیر افزایش آمار مبتلایان این بیماری هستیم. در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق وارد کشور شده و باید مراقبت شود که این ویروس به درون کشور سرایت نکند. متاسفانه در این ایام مسائلی داشتیم که تشدید و کمک کرد. مساله انتخابات را داشتیم، مخصوصا انتخابات شوراها که بر اساس گزارش هایی که رسید و مهمانی‌هایی که می‌دادند، سفره‌هایی که در بعضی از جاها البته می‌انداختند، هیچ متناسب با پروتکل‌هایی که اعلام شده بود، نبود و مساله تابستان و سفرهای تابستانی را هم داریم. قبلا ماه رمضان، عید فطر این مسائل هم بوده و اینها دست به دست هم می‌دهد.

همه آن مقرراتی که برای مناطق قرمز و نارنجی و زرد پیش‌بینی کردیم باید دقیقا اجرا شود، اگر آن دستورالعمل‌ها مورد تردید قرار بگیرد یا عمل نشود دچار مشکل می‌شویم. این مساله شوخی ندارد، یک بیماری است که معلوم نیست تا چه وقت این مهمان ناخوانده در جامعه می‌ماند و اگر مراقبت نکنیم با این مشکلات مواجه می‌شویم.

همه می‌دانند که با یک ویروسی مواجه شده ایم که از لحاظ شناختِ ابعاد آن هنوز هر چه می‌گذرد یک بُعد دیگری از این ویروس نمایان و آشکار می‌شود. مخصوصا جهش ژنی این ویروس که بسیار خطرناک است. موتاسیون‌هایی که رخ می‌دهد و تغییرات ژنتیکی که به تدریج ایجاد می‌کند، چون می‌بینیم هر روز یک نوع از این ویروس با ویژگی خاصی که معمولا هم سرایت بیشتر است، هم خطر بیشتر است، وارد می‌شود و مردم را مبتلا می‌کند.

یکی از ویژگی های این ویروس قدرت سرایت آن است که در نوع‌های جهش‌یافته بیشتر هم می‌شود. این یکی از مشکلاتی است که در مورد این ویروس با آن مواجه هستیم. این ویروس هم ویروسی نیست که بگوییم مخصوص یک منطقه است، مخصوص یک کشور است، این یک پاندمی است و سراسر جهان را فراگرفته است. شما ببینید یک کشور شرایط آن مقداری خوب می‌شود، همه محدودیت‌ها را برمی‌دارد چند هفته بعد دومرتبه ناچار است محدودیت ایجاد کند. معلوم است این ویروس ناشناخته است. یعنی حتی در غرب و اروپا می‌بینیم کشوری اعلام می‌کند به خاطر واکسن‌هایی که زدیم، شرایط الان مناسب شده، همه رستوران‌ها و همه تالارها و مراکز ورزشی و فرهنگی و همه را باز می‌کنند، سه هفته چهار هفته بعد دومرتبه با هجوم این بیماری و این ویروس به نوع و شکلی دیگر و به نام دیگر، دومرتبه ناچار می‌شوند برای همه جا محدودیت ایجاد کنند.

 معلوم است هنوز ابعاد این ویروس، آنطور که باید همه بشناسند، نشناختند و متاسفانه هر لحظه یک بخشی از قدرت خود را نمایان می‌کند. ویروسی است غیرقابل درمان، البته وقتی این ویروس می‌آید، عوارض جانبی را ایجاد می‌کند که آن عوارض جانبی یک طوری قابل درمان است و درمان می‌کنند و دنبال می‌کنند، اما خودِ ویروس اینکه بگوییم یک داروی مشخصی دارد و این دارو می‌تواند مثلا در 5 نوبت، 3 نوبت مصرف شود و این ویروس درمان شود، چنین چیزی نداریم. یعنی در واقع باید بگوییم به یک معنا غیرقابل درمان است.

در عین حال یک نکته مثبتی را می‌بینیم و آن اینکه این ویروس واکسن‌پذیر هست. یعنی واکسن می‌تواند در این ویروس تاثیرگذار باشد، گاهی وقت‌ها یک شرایطی پیش می آید که واکسن‌پذیری آن هم کمی دچار تردید می‌شود. یعنی واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند، اما بعد یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید که می‌بینید آن شرایطی که در بدن ایجاد شده و مقاومتی که ایجاد شده، در برابر این ویروس جدید دومرتبه مقاومتش شکسته می‌شود. البته ممکن است مرگ و میر خیلی پایین‌تر باشد، ولی متاسفانه بیماری باز هست و عدد بیماری داریم. عده‌ای هم ناچار می‌شوند بستری شوند و عوارضی هم دارند.

پس این ویروس از یک طرف واکسن‌پذیر است، اما گاهی هم از نظر ابتلا واکسن‌پذیری آن مورد تردید است. البته از لحاظ مرگ و میر واکسن بسیار تاثیرگذار و موثر است. در همه دنیا هم نشان داده شده و آن کشورهایی که واکسیناسیون گسترده داشته اند، به مقدار قابل توجه، توانستند جلوی این بیماری را تا حدی مهار کنند.

در کشور خودمان اولا در مساله واکسن شرایط الحمدالله روز به روز بهتر می‌شود. البته می‌بایست واکسن بیشتری در اختیار می‌داشتیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بستیم و حتی بعضاً پول آن را هم پرداخت کردیم، واکسن را به موقع تحویل می‌دادند، حتما شرایط بهتری می‌داشتیم. به کوواکس پول واکسن را هم پرداخت کردیم و از آن قولی که به ما دادند عقب هستند. از این 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری شده مقدار کمی را از آنها گرفتیم و بقیه باقی مانده، که اگر به زودی برسد می‌تواند به ما کمک کند.

هم واکسن خارجی برای خرید و وارد کردن به کشور و هم واکسن داخلی که البته دو واکسن الان مجوز اضطراری را گرفتند و بقیه واکسن‌ها هم به تدریج ممکن است به این مرحله برسند. واکسن داخلی هم کمک می‌کند و انشاءالله شرایط از هفته آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیع‌تر انجام می‌گیرد. مشکلاتی هم در بعضی از جاها بود که برای نوبت دوم ازدحامی صورت گرفته بود، این هم یک سری مراکزی بود و عمدتا هم در تهران یک سری مراکزی بود که الحمدالله رفع شده و امروز دیگر آن اجتماع و و تزاحم و ازدحام که مشاهده می‌کردیم، وجود ندارد. انشاءالله به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند به راحتی واکسن را بزنند و اولویت‌ها هم اولویت‌هایی است که قبلا در این ستاد مشخص شده است. مواردی اگر هست که می‌توانیم جزو اولویت‌ها قرار دهیم، باید وزارت بهداشت و درمان آنها را مورد توجه قرار دهد.

از یک طرف بحث اول مهر را داریم، مدارس و دانشگاهها را داریم، از یک طرف کسب وکارها و مشاغل و خدماتی داریم که با این بیماران مواجه هستند و باید سریع‌تر واکسیناسیون آنها انجام بگیرد. انشاءالله بتوانیم واکسیناسیون را توسعه بدهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های آینده داشته باشیم.

آنچه می‌توانیم بگوییم این است که چه آن کسی که واکسن تزریق کرده و چه آن کسی که هنوز تزریق نکرده، حتما همه با هم باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم. یعنی تزریق واکسن باعث نمی‌شود که پروتکل‌، فاصله‌گذاری‌ها و ماسک را کنار بگذاریم. مهمانی‌ها، دورهمی‌ها، اینها همچنان جای خود، این پروتکل فعلا حداقل در کشور ما تا آخر سال باید با قدرت ادامه پیدا کند تا ببینیم شرایط به کجا می‌رسد. بنابراین این موارد مورد نظر در پروتکل، گرچه قابل پیش‌بینی به صورت دقیق نیست، اما قابل پیشگیری هست. یعنی با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم پیشگیری کنیم. بنابراین چاره‌ای نداریم جز پروتکل، واکسن و امید و اعتماد، این سه عامل باید سه عاملی باشد که مردم را هدایت کند که هم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند و هم در چارچوب پروتکل فعالیت‌های‌ اجتماعی خود را دنبال کنند. البته گاهی با برخی از محدودیت‌ها باید فعالیت های خود را انجام دهند.

امروز بحث شد که در برخی از استان‌های جنوبی شرایط حاد شده است. حال بگوییم موج چهارم است یا موج پنجم، چون برخی از این استان‌ها قبلا که موج چهارم در بعضی از استان های دیگر بود، اینها نداشتند. اینها وارد موج چهارم خود شدند. اما در کل کشور هم این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم. یعنی حتما اگر دقت و مراعات کافی نشود، همین امروز اعلام شد که در مجموع 69 درصد پروتکل‌های بهداشتی در کشور مراعات می‌شود که این خیلی کم است. چندین هفته پیش وقتی مطرح شد که بحث 78 درصد و 80 و چند درصد بود، می‌گفتیم 78 درصد کم است، باید به 90 درصد و بالای 90 درصد برسد، الان که به 69 درصد رسیده است.

شرایط ما شرایط سختی است که می‌بینیم الان با 92 شهرستان قرمز مواجه هستیم و اگر مراعات نکنیم شهرستان های قرمز توسعه پیدا می‌کند. خواهش می‌کنم از همه استاندارها، نیروی انتظامی، همه آنهایی که باید نظارت و مراقبت کنند، رنگبندی را به دقت مورد مراعات قرار دهند. یعنی اگر جایی قرمز می شود همه شرایط قرمز و دستورالعمل‌ها باید اجرا شود، نارنجی و زرد همینطور. پس باید همه این کار را بکنیم.

در استان های جنوبی به خاطر اینکه این ویروس نوع دلتا آنجا نفوذ کرده، باید مراقبت بیشتری انجام دهیم. امروز با استان سیستان و بلوچستان در ارتباط مستقیم بودیم و دیدیم که مردم با مشکلاتی مواجه هستند. همه و از جمله خودِ مردم باید یاری و کمک کنیم. اصلا درمان این ویروس با اقدام دسته جمعی امکان‌پذیر است. هم دسته جمعی در داخل کشور و هم دسته جمعی در دنیا، یعنی یک کشور هم اگر خودش را کامل مصون کند و کشور همسایه او آلوده باشد، باز دومرتبه این آلودگی وارد می‌شود.

بنابراین باید برای سراسر جهان فکری شود، هم برای واکسیناسیون، هم برای پروتکل‌ها، برای داخل کشور هم همینطور، باید واکسیناسیون و همچنین مساله پروتکل را اضافه کنیم.

انشاءالله امیدواریم که در این تابستان هم مردم برای سفرهای خود مراعات کنند، جاهایی که قرمز و نارنجی هست حتما سفر را انجام ندهند، سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند و هم تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات، دورهمی‌ها، همه اینها را مراعات کنند که بتوانیم جلوی انتقال این ویروس مخصوصا نوع جدید هندی آن را بگیریم و کشور بتواند با سلامت و اطمینان بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دهد، انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

نظر شما