عضو‌ جامعه روحانیت مبارز:

فرافکنی‌ها علیه دولت فایده‌ای ندارد/ ارتباط مجلس یازدهم با دولت دوازدهم ارتباط اخلاقی و علمی نبود/ رهبری در پایان دولت بگونه ای عمل می‌کنند که دچار افراط و تفریط نشویم

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۵:۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۲۰۷۹۸۶
فرافکنی‌ها علیه دولت فایده‌ای ندارد/ ارتباط مجلس یازدهم با دولت دوازدهم ارتباط اخلاقی و علمی نبود/ رهبری در پایان دولت بگونه ای عمل می‌کنند که دچار افراط و تفریط نشویم
عضو‌ جامعه روحانیت مبارز گفت: مقام معظم رهبری در یکی دو مورد نشان دادند که سرنخ دردستشان است مثلا در ماجرای استیضاح دولت که مجلس به طور جد به دنبال ان بود رهبری مانع شدند و در دیدار با نمایندگان فرمودند، این دولت تا آخرین روز کاری باید به وظیفه عمل کند. به نظر می آید که در پایان کار دولت هم مقام معظم رهبری آنچه مصلحت کشور است و شرایط کشور ایجاب می کند بگونه‌ای عمل کنند که ما دچار افراط و تفریط نشویم.

«سید رضا اکرمی»، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با "هجمه های اخیر به دولت روحانی" گفت: با توجه به آنکه سابقه 5 دوره نمایندگی مجلس را دارم باید بگویم که قضاوت در هر چیزی را باید به زمان خود موکول کرد. به یاد دارم وقتی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور شد، در جنگ تحمیلی همه چیز از بین رفته بود و کشور خالی بود. لایحه های بودجه را وقتی می نوشتیم  که 50 درصد آن استقراض بود و شورای نگهبان آن را می پذیرفت. مرحوم هاشمی بر روی زیربناها از قبیل سیمان و فولاد و امثال آن کار کرد و در دولت به معنای واقعی سازندگی را در پیش گرفت. وقتی می رسیم به دولت آقای روحانی می بینیم، دولت را در شرایطی از احمدی نژادی تحویل گرفت که خزانه خالی بود درحالی که در دولت احمدی نژاد نزدیک به 750 میلیارد دلار درآمد نفتی و گاز داشتیم. هر آدم باوجدان و با انصافی وقتی که می خواهد قضاوت کند باید زمان و شرایط را لحاظ کند تا داوری او با انصاف و با شرافت باشد.

او ادامه داد: نکته دیگر تفاوت بین ایده ال ما با واقعیات خارجی است. همه آرزو داریم در کشور دزدی، ظلم، رانت، اختلاس و فشار نباشد این آرزوی طبیعی است و می خواهیم ملت در رفاه و آسایش ولو نسبی، زندگی کنند. ولی شما ببینید در همین شرایطی که با آن مواجهیم، کرونا اجازه نمی دهند که مرز بازرگانی برای صادرات و واردات حتی دارو و دوا باز باشد واقعا شما چگونه می خواهید عمل کنید که همه خواسته شما برآورده شود و مردم در رفاه و آسایش باشند. بدون لحاظ کردن فشارهای خارجی یا مسائل کرونا یا خشکسالی که با آن مواجهیم، نمی توان عملکرد دولت را قضاوت کرد و بگوییم که دولت می خواهد زمین سوخته را تحویل دهد یا زمین آباد را.

اکرمی با اشاره به لایحه بودجه 1400 گفت: من یک نمونه دیگر برای شما بگویم. در لایحه بودجه 1400، دولت لایحه ای را که به مجلس ارائه کرد بالای 800 میلیارد هزار تومان بود اما مجلس 300 و اندی هزار بر آن اضافه کرد. وقتی خود مجلس می آید 300 هزار میلیارد بر لایحه بودجه اضافه می کند می خواهید کسری بودجه بوجود نیاید؟! دولت در برابر کسری بودجه قرار نگیرد؟! باید هر کسی در قضاوت و داوری زمان و شرایط را لحاظ کند و بعد هم انصاف به خرج بدهد و با انصاف، قضاوت و داوری کند. 

او با بیان این جمله که مسئله جمعیت در هر دولتی از جمله موضوعات مهم و تاثیر گذار بر عملکرد دولت ها است، گفت: هر دولتی زمانی که مسئولیت را پذیرفته از دولت مقام معظم رهبری که رئیس جمهور بود و نخست وزیر داشت تا اکنون که رئیس جمهور نخست وزیر ندارد با جمعیت متفاوتی مواجهه بوده اند که در نحوه عملکردشان تاثیر گذار است. اکنون جمعیت دو برابر بیشتر شده است، جمعیتی که بالاخره مدرسه می خواهند، دانشگاه می خواهند، بیمارستان می خواهند، جاده می خواهند، امنیت می خواهند و امثال اینها، نمی توانیم بگوییم که فلان دولت در گذشته خوب عمل کرده در حالی که 35 میلیون داشته و این دولت با 80 میلیون نتوانسته خوب عمل کند. در  همین شرایط کرونایی که دولت با آن مواجهه است در این یک سال و نیم بیش از  80 هزار نفر قربانی داشته ایم که در دوران جنگ چنین چیزی نبوده است. با در نظر گرفتن این موضوعات باید عملکرد دولت ها را  مدنظر قرار داد. این فرافکنی ها فایده ای ندارد باید ما دور یک میز اندیشه بنشینیم. اشکالات را بگوییم و پس از شنیدن پاسخ نتیجه گیری کنیم. 

عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص سیاست مجلس یازدهم در برابر دولت روحانی مطرح کرد: ارتباط مجلس یازدهم با دولت دوازدهم ارتباط اخلاقی و علمی نبود. در مجلس یازدهم که نگاه می کنیم 175 نفر نماینده جدید و مجلس ندیده اند و با ذوق و شوق آمدند ولی حاضر نیستند که شرایط مملکت را نگاه کنند و شرایط بین المللی را بسنجند، الان قصه افغانستان را در همسایگی داریم شما فکر می کنید این قصه در حوادث کشور ما اثر ندارد وقتی مرزهای ما بسته می شود و نمی گذارند کالای ما به افغانستان وارد شود آیا ما آسیب نمی بینیم؟ مشکل پیدا نمی کنیم؟ این که تقصیر حسن و جعفر و تقی نیست. در مجموع ارتباط مجلس یازدهم با دولت دوازدهم خوب نبود. 7

او در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در یکی دو مورد نشان دادند که سرنخ دردستشان است مثلا در ماجرای استیضاح دولت که  مجلس به طور جد به دنبال ان بود رهبری مانع شدند و در دیدار با نمایندگان فرمودند، این دولت تا آخرین روز کاری باید به وظیفه عمل کند. به نظر می آید که در پایان کار دولت هم مقام معظم رهبری آنچه مصلحت کشور است و شرایط کشور ایجاب می کند بگونه‌ای عمل کنند که ما دچار افراط و تفریط نشویم. اشکال داشتن و غلط گرفتن کار بسیار آسانی است برفرض که حسن روحانی بد عمل کرده آیا بیان کردن آن برای مردم نان و آب و برق می شود، دلار تغییر می کند، آیا ارزش پولی بالا می رود و یا خدای ناکرده به مشکلات اضافه می شود. 

اکرمی در پایان افزود: متاسفانه اندیشه رهبری مبنی بر ایجاد میز اندیشه پیگیری نشد، باید نخبگان و خبرگان و فرهیختگان ما یک میز اندیشه داشته باشند و مسائل مختلف را روی میز بیاورند و راه حل برایش مطرح کنند. دولت سیزدهم باید به میز اندیشه بازگشت کند و همه اندیشمندان را روبروی هم قرار دهد و با صداقت، صراحت، صلابت، صمیمیت مشکلات کشور را برطرف کنیم. 7

نظر شما