سخنگوی وزارت امور خارجه:

اظهارات آمریکا جای حیرت دارد/ تا استقرار دولت جدید باید صبر کنیم/ در وین به صورت موازی درباره آزادی زندانیان گفتگو کردیم/ تماس میان ایران و مصر قطع نبوده است

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۹:۵۴:۴۷
کد خبر: ۱۲۰۸۸۶۶
اظهارات آمریکا جای حیرت دارد/ تا استقرار دولت جدید باید صبر کنیم/ در وین به صورت موازی درباره آزادی زندانیان گفتگو کردیم/ تماس میان ایران و مصر قطع نبوده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مردم سالاری در ایران حاکم است و این گفتگوها به خاطر اجرای آمریکا به تاخیر خورد. اجازه بدهیم بر اساس نظام مردم سالاری دولت مستقر شود اما سیاست های کلان همان است که نظام تعیین می کند و وزارت خارجه اجرا کننده، تصمیمات است.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروز اظهار کرد: پس از اظهارات شرم آور نخست وزیر اسلوونی، آقای ظریف تماسی با آقای بورل داشتند و این اقدام را محکوم و غیر قابل بودن این اظهارات را بیان کردند، آقای بورل هم ابراز تاسف و اعلام کردند که این نظر اتحادیه اروپا نبوده است.

وی افزود: مذاکرات در 6 دور در وین جلو رفت. مردم سالاری در ایران حاکم است و این گفتگوها به خاطر اجرای آمریکا به تاخیر خورد. اجازه بدهیم بر اساس نظام مردم سالاری دولت مستقر شود اما سیاست های کلان همان است که نظام تعیین می کند و وزارت خارجه اجرا کننده، تصمیمات است.

خطیب زاده ادامه داد: مهم این است که منافع مردم اجرا شود. وقتی آمریکا ذیل قطعنامه 2231 به تعهدات خود برگردد ایران هم طبیعتا از سر گیری تعهدات خود را خواهد داشت. باید تا استقرار دولت جدید صبر کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما به دقت مرزها را کنترل و شرایط را می سنجیم و بررسی می کنیم. امنیت افغانستان برای ما مهم است و ناآرامی در افغانستان، برای ما قابل تحمل نیست موضوع افغانستان را بررسی و اقدام می کنیم.

خطیب زاده درباره نشست مقامات ایرانی و مصری گفت: تماس ها میان ایران و مصر همواره برقرار بوده و قطع نبوده است اما سختی و بالا و پایین داشته است فکر می کنیم عادی شدن روابط به نفع منطقه و جهان اسلام است و همواره از این عادی شدن، استقبال کردیم.

وی با اشاره به طرح ۳ محوری اروپایی‌ها برای برچیدن زیرساخت‌های سانتریفیو‌ژی ایران گفت: ما اعلام می کنیم نه یک کلمه بیش از برجام انتظار داریم و نه یک کلمه کمتر از آن را ذیل تعهدات هسته ای می پذیریم. براساس آنچه مکتوب بوده عمل می کنیم طرح های زیادی مطرح است اما سیاست نظام این است که چیزی فراتر از برجام پذیرفته نخواهد شد. درباره این طرح اظهار نظر نمی کنم.

خطیب زاده با اشاره به تبادل زندانی میان ایران و آمریکا تصریح کرد: بعضی مواقع به مرز حیرت می رسیم وقتی حتی غیرمستقیم صحبت می کنیم. اظهارات طرف آمریکایی جای حیرت دارد. ما کنار برجام اما جداگانه و موازی گفتگوهایی با آمریکایی ها و انگلیسی ها درباره اظهارات بشر دوستانه داشتیم. رهایی ایرانیان که به صورت غیر عادلانه و ظالمانه در کشورهای اروپایی و دیگر کشورها زندانی هستند اولویت ایران است و به عنوان موضوع انسانی و بشر دوستانه، به آن نگاه می کنیم. در وین به صورت موازی صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم. همه رفتند مقدمات را فراهم کنند اما بخشی که مربوط به ایالات متحده بود، انجام نشد. اما وقتی دور هفتم قرار بود انجام شود، آمریکا آن را به این موضوع پیوند زد. هم رویکرد غلطی هست و باعث می شود همه مسیرها دچار سختی شود. اگر ایالات متحده تعهد خود را انجام دهد آزادی زندانی ها قابل انجام است. استفاده سیاسی از موضوع انسانی نکنند.

خطیب زاده تاکید کرد: ما همچنان فکر می کنیم تنها راه حل افغانستان از طریق گفتگو است. صلح در افغانستان از طریق گفتگو قابل حل است و همه باید کمک کنند تا آنها خودشان به راه حل برسند و به همه گفتیم در این مسیر، حرکت کنند. ایران مسیری را که آغاز کرده تا لحظه ای که طرف های افغانی به آن پایبند باشند ادامه می دهد. 

خطیب زاده درباره انصراف سعدالحریری برای تشکیل کابینه اظهار کرد: این مردم لبنان هستند که باید درباره آینده لبنان تصمیم بگیرند هیچ وقت از ارائه کمک به همه طرف ها پا پس نکشیدیم هر وقت از ما خواستند کمکی از طرف ایران داده شود، کمک کردیم. در این فشار اقتصادی به دولت لبنان گفتیم آماده کمک هستیم. هیچ گاه از ارسال کمک دریغ نخواهیم کرد.

وی در خصوص تصمیم دیوان دادگستری اروپایی مبنی بر منع حجاب اظهار کرد: این تصمیم شرم آور است.  عجیب است که در اروپا وقتی حقوق بشر و حقوق اقلیت ها و حقوق آزادی مذاهب، به اسلام می رسد، معنای مضیقی پیدا می کند. این تصمیم، یک تصمیم تبعیض آمیز و مهم تر از آن تبعیض ساز است و می تواند مبنای گسترش اسلام هراسی و افزایش خشونت ها نسبت به مسلمانان در اروپا شود. از نهادها و مراجع ذی ربط اروپایی انتظار داریم این تصمیم را اصلاح کنند. این تصمیم نقض اولیه آزادی مذاهب در اروپا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص افتتاح رسمی سفارت امارات عربی متحده در فلسطین اشغالی اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیم متجاوز، مشروعیتی از این طریق کسب نخواهد کرد. امارات عربی متحده هم باید بداند که مسئولیت ناآرامی ها و آنچه که از حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه، مترتب شود، متوجه امارات خواهد بود.

وی تاکید کرد: بندر چابهار یکی از بنادر مهم ایران در حوزه توسعه آبی ماست و در کریدور جنوب – شمالی که نزدیک به دو دهه است بین ایران، روسیه و هند صحبت شده، قرار دارد. توسعه بخشی از آن در اختیار شرکت های هندی است و ما انتظار داریم، آن ها به تعهدات خود عمل کنند. آنچه به عنوان زیرساخت های ترانزیت در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد می تواند در ظرفیت گسترش همکاری های منطقه ای به کار گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: براساس ارزیابی های ما، متاسفانه طرف امریکایی در شش دور قبلی، به تمامی تعهداتش ذیل برجام و  قطعنامه 2231 توافق نکرد که برگردد. البته بخش عمده ای از آنچه که باید توافق می شد، انجام شده بود. یکسری اختلاف نظرها در برخی لیست ها و عناوین باقی مانده بود که طرف امریکایی در دور ششم آن ها را بلوکه کرد و توافق جدید صورت نگرفت. لذا ما اجازه دادیم طرف امریکایی برود و تصمیم سیاسی خودش را در واشنگتن بگیرد. 

وی در خصوص تعرض به مسجدالاقصی بیان کرد: این تعدی که در آستانه عید قربان صورت گرفته به اشد وجه محکوم است و جمهوری اسلامی ایران از آن اعلام انزجار می کند. صدای واحد جهان اسلام قطعا می تواند در این حوزه کمک کننده باشد. جمهوری اسلامی ایران به تمامی مساعی خود برای اتحاد جهان اسلام در مقابل این جنایات ادامه خواهد داد.

وی درباره برگزاری نشست صلح افغانستان در تهران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مسیری را که آغاز کرده  تا لحظه ای که طرف های افغانستانی پایبند آن باشند، ادامه خواهد داد. ما در ابعاد دوجانبه و چندجانبه، با گروه های افغانستانی به طور فعال در ارتباط هستیم. از هر ابتکاری هم که در این مسیر باشد، استقبال می کنیم. فکر می کنیم تنها یک گفتگوی فراگیر، به همه برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

نظر شما