حسن روحانی:

هیچ تصمیمی در ستاد ملی کرونا بر خلاف اصول علمی نبود/ اگر حتی یک واکسن مشکل داشته باشد نزدن آن بدتر از زدن است/ بزرگترین بیمارستان تاریخ ایران به زودی افتتاح می‌شود

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۰۹:۵۰:۴۰
کد خبر: ۱۲۱۳۶۲۵
هیچ تصمیمی در ستاد ملی کرونا بر خلاف اصول علمی نبود/ اگر حتی یک واکسن مشکل داشته باشد نزدن آن بدتر از زدن است/ بزرگترین بیمارستان تاریخ ایران به زودی افتتاح می‌شود
رئیس جمهور با اشاره به برگزاری منظم و هفتگی ۷۸ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، گفت: در این جلسات که با حضورنمایندگان سه قوه، نیروهای مسلح، صدا و سیما و همچنین حضور ویدئو کنفرانسی استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، درمورد مباحثی که در جلسات روسای کمیته‌های تخصصی مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته بود، تصمیم‌گیری می‌شد.

به گزارش برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم، گفت: در ۷۸ جلسه برگزار شده، ۵۷۳ مصوبه را گذراندیم که همگی ابلاغ شد و اهتمام ما همواره این بوده است که همه مصوبات به صورت کامل و دقیق اجرایی و عملیاتی شود.

دکتر روحانی ستاد ملی مقابله با کرونا را بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درمورد این بیماری دانست و افزود: ستاد ملی کرونا یک نهاد تصمیم ساز است که تشکیل آن با تصویب شورای عالی امنیت ملی و تائید مقام معظم رهبری انجام شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا همواره بر پایه خرد جمعی بوده است، گفت: در راه اجرای مصوبات ستاد ما با دوگانگی‌های مختلفی روبرو بودیم که مقام معظم رهبری با بیان و عمل خود دوگانگی‌ها درمورد کرونا را از بین بردند و همراهی مراجع عظام تقلید و علما در این زمینه نیز به اجرای دستورالعمل‌ها بسیار کمک کرد.

دکتر روحانی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور همه استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به شکل ویدئوکنفرانس افزود: این جلسات و ارتباط سراسری و کشوری کمک زیادی به ایجاد هماهنگی در روند مقابله با ویروس خطرناک کرونا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله نهادسازی‌های جمهوری اسلامی بود، اظهار داشت: این ستاد تنها متشکل از دستگاه‌های اجرایی نبود بلکه نمایندگان قوای دیگر و نیروهای مسلح نیز در آن عضو بودند. رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این ستاد عضو بود. این ستاد تنها چند روز پس از مشخص شدن ورود ویروس کرونا به کشور و بسیار درست، به موقع، دقیق و سریع ایجاد شد.

دکتر روحانی با تشکر از همه کسانی که در جلسات ستاد ملی و یا کمیته‌های تخصصی زیر مجموعه ستاد برای مقابله با کرونا تلاش کردند، تصریح کرد: تصمیمات این ستاد همواره بر پایه خرد جمعی بود و در یک روند کارشناسی در چند مرحله بررسی شده و نهایی می‌شد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور ناچار بودیم بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم، خاطرنشان کرد: در روزهای آغازین شیوع جهانی این بیماری هیچکس به دیگری کمک نمی‌کرد و در چنین شرایطی با توجه به تحریم‌ها هیچ کشوری حاضر نبود به ایران کمکی کند، لذا برای تامین تمام تجهیزات و داروهای مورد نیاز مجبور بودیم صرفا بر توان داخلی خود تکیه کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: همه دستگاه‌ها از وزارت بهداشت تا وزارت صمت و شرکت‌های دانش بنیان به میدان آمدند و توانستیم در یک تلاش همگانی همه نیازها را در داخل کشور تامین کنیم. نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه و همچنین صدا و سیما که نقش زیادی در این جریان داشت.

رئیس جمهور افزود: صدا و سیما هم باید تصمیمات اتخاذ شده را اعلام می‌کرد، هم آنها را تبیین می‌کرد، هم مردم را به رعایت دستورالعمل‌ها تشویق می‌کرد و هم باید در برابر حرف‌های ناروا برای تشویش اذهان مردم فعالیت می‌کرد که تلاش موثری نیز در این زمینه ها  داشت.

دکتر روحانی در تشریح مشکلات موجود بر سر راه مقابله با شیوع بیماری کرونا گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این مسیر ایجاد دوگانه‌ها در موضوعات مختلف بود. اولین دوگانه‌ای که ایجاد شد دوگانه علم و دین بود که بسیار هم خطرناک بود و عده معدودی سعی داشتند در مسیر مقابله با کرونا آموزه‌های دینی را در برابر آموزه‌های علمی قرار دهند. مقام معظم رهبری و مراجع و علما در مسیر رفع این دوگانه بسیار کمک کردند.

رئیس جمهور موضوع سلامت و معیشت را دو گانه بعدی عنوان کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با تصمیم‌گیری دقیق و ایجاد یک راه بینابینی هم اجازه تعطیلی کسب و کار مردم و تولید و معیشت را نداد و هم با تدوین دستورالعمل‌های دقیق مانع از گسترش بیماری شد.

دکتر روحانی افزود: دوگانه کرونا و مناسک مذهبی، دوگانه دیگری بود که سعی کردند ایجاد کنند، اما تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مانع ایجاد این دوگانه نیز شد.

رئیس جمهور با اشاره به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها همزمان با شیوع کرونا اظهار داشت: با وجود تعطیل شدن آموزش حضوری، فضای سایبری و مجازی و صدا و سیما کمک کردند تا آموزش میلیون‌ها دانش آموز و دانشجو تعطیل نشود.

دکتر روحانی با بیان اینکه دوگانه بعدی درباره خرید یا عدم خرید واکسن از خارج ایجاد شد، تصریح کرد: در این زمینه نیز ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت را به عنوان مرجع تشخیص تعیین کرد و بر اساس بررسی‌ها و تصمیمات وزارت بهداشت اقدام به خرید واکسن از خارج کردیم. همچنین با یک فاصله حدود ۷ ماهه واکسن داخلی نیز با لحاظ کردن شرایط اضطرار آماده تزریق شد. ممکن است واکسن‌هایی که امروز تزریق می شوند گاهی نقص و عیبی هم داشته باشند، ولی در مجموع واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهور در ادامه یکی از موفقیت‌های دولت دوازدهم را مساله تامین و تزریق واکسن کرونا عنوان کرد و گفت: جلوگیری از تاثیرگذاری دوگانه‌ها و ایثار و فداکاری کادر درمان در تمام این مدت سپری شده از شیوع بیماری کرونا، از دیگر نقاط درخشان عملکرد دولت دوازدهم است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه عملکرد دولت دوازدهم در زمینه گسترش و ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی در تمام تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در یک سال و نیم گذشته از شیوع کرونا با وجود محدودیت‌های مالی شدید و گرفتاری در موضوع مقابله با کرونا، بیش از ۱۳ هزار تخت جدید بیمارستانی بستری و مراقبت‌های ویژه افتتاح کرده که کار عظیم و بی‌نظیری است.

رئیس جمهور پیشی گرفتن از پیش بینی‌ها در زمینه واکسیناسیون را از دیگر افتخارات دولت دوازدهم دانست و اظهار داشت: در حالی که وعده کرده بودیم تا پیش از پایان این دولت تمام افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه شوند، امروز افراد بالای ۵۵ و در برخی استان ها بالای ۵۰ سال و نیز افراد دارای مشاغل پرخطر مثل معلمان و اساتید دانشگاه و رانندگان در حال واکسینه شدن هستند.

دکتر روحانی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده، تا امروز مشکل کمبود تخت بیمارستانی نداشتیم. گرچه این روزها در پیک پنجم روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم اما تاکنون کمبود تخت نداشتیم و امیدواریم این افتخار هم تا آخر حفظ شود که بیماری بدون تخت، بدون دارو و بدون مراقب نماند.

رئیس جمهور با تشکر از مردم برای همراهی با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اگر مردم همراهی نمی‌کردند هیچ موفقیتی نداشتیم. همچنین عملکرد کادر درمان کشور به عنوان یک نقطه بارز در تاریخ کشور ثبت شد و همه نیروها، نهادها و مردم نیز در زمینه مقابله با کرونا همبستگی مثال زدنی داشتند.

دکتر روحانی با تاکید چندباره بر اینکه تنها راه موثر مقابله با بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، گفت: حتی اگر همه مردم کشور نیز واکسن کرونا تزریق کنند، تا این روند در همه کشورهای جهان انجام نشود، عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند باعث اوج گیری دوباره بیماری و حتی شیوع سویه های خطرناک‌تر شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت در زمینه حمایت از افرادی که از شیوع کرونا آسیب دیدند، در حد توان خود اقدام کرد، اظهار داشت: باید از کمک‌های مومنانه در مقاطع مختلف نیز تشکر و قدردانی کنم. دولت دوازدهم در زمینه مقابله با کرونا آنچه در توان داشت به کار گرفت و ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت سیزدهم نیز به فعالیت خود در مسیر مقابله و مهار بیماری کرونا ادامه خواهد داد.

نظر شما