دیدار امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی

۱۴۰۰/۰۷/۰۲ - ۰۸:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۷۷۳۴
دیدار امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اظهار داشت: دولت جدید ایران برای روابط با همسایگان اولویت ویژه ای قائل است.

به گزارش برنا، امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای پنجشنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در خصوص روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه، روابط ایران و جمهوری آذربایجان را دارای اهمیت ویژه برشمرد و با ابراز امیدواری از اجرایی شدن توافقات پیشین، یادآور شد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای روابط با همسایگان اولویت ویژه‌ای قائل شده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دو کشور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای از هم حمایت متقابلی داشته‌اند، تأکید کرد که ضروری است که این روحیه حفظ شود.

 وی مشترکات دو کشور را عمیق و متنوع خواند و یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که پروژه‌ها و همکاری‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله برق، گاز، سدسازی، تجارت و ترانزیت از جمله پایانه ریلی آستارا و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی میان دو طرف تعریف شده و پیگیری خواهد شد.

 امیرعبداللهیان بازسازی مناطق آزادشده را زمینه همکاری گسترده دو کشور خواند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نباید اجازه داد برخی طرف‌های ثالث روابط خوب دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این نشست در خصوص تسهیل ترانزیت و تردد کامیونهای ایرانی و همچنین برخی موضوعات کنسولی از جمله دو راننده ایرانی که در بازداشت پلیس آذربایجان هستند، با همتای آذربایجانی رایزنی کرد و توافق شد این موضوع در تماس میان دو طرف حل و فصل شود.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در تهران استقبال کرد.

بایرامف روابط دو کشور را دارای پویایی‌های بسیار مثبت و در مسیری درست توصیف و از حمایت‌های ایران از تمامیت سرزمینی جمهوری آذربایجان تشکر کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با تأکید بر آمادگی کشورش برای همکاری در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران، گفت از طرف جمهوری آذربایجان، شاهین مصطفی‌یف آماده است تا با همتای ایرانی خود در چارچوب کمیسیون مشترک تماس برقرار کند.

وی همچنین با بیان اینکه جمهوری آدربایجان آماده است تا پروژه‌های مشترک در حوزه خزر را پیگیری کند، تعاملات و رایزنی‌های منظم در سطوح مختلف را امری ضروری خواند.

نظر شما