نماینده ادوار مجلس با اشاره به اختلافات موجود میان ایران و آذربایجان:

دست‌‎هایی در کار است/ در زمان حیدر علی‌اف ما بسیار به او کمک کردیم

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۲۳:۴۱:۵۲
کد خبر: ۱۲۴۱۲۰۶
دست‌‎هایی در کار است/ در زمان حیدر علی‌اف ما بسیار به او کمک کردیم
یک نماینده ادوار مجلس با اشاره به اختلافات موجود میان ایران و آذربایجان گفت: در دورانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشیده شده بود تنها آذربایجان بود که با مشکلات عدیده‌ای استقلال خود را به دست آورد و در زمان حیدر علی‌اف ما بسیار به او کمک کردیم، همچنین ارتباطات زیادی را برای آنها ایجاد کردیم تا مردم نخجوان به مشکل برنخورند.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، نماینده ادوار مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان اظهار کرد: تصور می‌کنم در قسمتی از مرزهایمان که تاکنون مشکلی نداشتیم، اختلافاتی در حال بروز است. من فکر می‌کنم دست‌هایی در کار است به‌خصوص در شمال غرب ایران که پیوندهای تاریخی با کشورهای همسایه از نظر فرهنگی، سیاسی و مذهبی داریم.

او افزود: قبلا کمترین مشکلات را در آن قسمت‌ها داشتیم و الان این مسیر می‌تواند دروازه‌ای برای ورود ما به اوراسیا باشد؛ صهیونیست‌ها اقداماتی طراحی می‌کنند که ما را از این ظرفیت سیاسی و جغرافیایی محروم کنند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: در دورانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشیده شده بود تنها آذربایجان بود که با مشکلات عدیده‌ای استقلال خود را به دست آورد و در زمان حیدر علی‌اف، پدر آقای الهام علی‌اف، ما بسیار به او کمک کردیم. همچنین ارتباطات زیادی را برای آنها ایجاد کردیم تا مردم نخجوان به مشکل برنخورند. همچنین در جنگ آذربایجان با ارمنستان در یک اقدام بی‌سابقه حتی رهبری موضع گرفتند و از آذری‌نشینان حمایت کردند.

او تصریح کرد: به نظر من ترکیه در این مسائل نقش دارد. ترکیه باید بداند وقتی در در این. کشور کودتا شد آقای ظریف تا صبح نخوابیدند و حمایت کردند. اولین کشوری بودیم که  حمایت و پیگیری کرده و کودتا در ترکیه را محکوم کردیم. من فکر می‌کنم دست صهیونیست‌ها در این موضوع دخالت دارد و آقای علی‌اف بایستی که یک درک صحیحی از جغرافیا داشته باشد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای علی‌اف باید کاملا تفاوت ایران و ارمنستان را درک کند و فکر نکند آن‌طور که توانسته اقداماتی را با همکاری برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در خصوص ارمنستان انجام داده، می تواند با ایران هم همین این مسیر را در پیش بگیرد؛ به نظر می‌رسد آقای علی‌اف دچار اشتباه محاسباتی شده است.

او متذکر شد: متاسفانه احساس می‌کردیم بعد از اینکه روحانی نزدیک به دربار علی‌اف، آن حرف‌ها را راجع به جمهوری اسلامی زد آقای علی‌اف این اظهارات را تصحیح می‌کند ولی دیدیم این موضوع هماهنگ شده است. به نظر من جمهوری اسلامی باید از موازنه قدرت و مولفه‌های قدرت خود در جهت اینکه برخی اشتباه محاسباتی انجام ندهند استفاده کند و شاید مانوری که ایران هم انجام داد در همین راستا باشد.

گفتنی است؛ طی چند هفته گذشته اختلافات بین تهران و باکو بر سر عبور کامیون‌های ایرانی از منطقه مورد مناقشه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان خبرساز شده و واکنش مقامات دو کشور را نیز به دنبال داشته است. در این خصوص الهام علی‌اف، رئیس‌‌‌جمهوری آذربایجان، از ورود کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ ابراز نارضایتی کرد و گفت این کامیون‌ها برای استفاده از خاک آذربایجان باید مالیات بدهند. این اظهارات علی‌اف، واکنش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی، را به همراه داشت و خطیب‌زاده تاکید کرد در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه «مایه تعجب» است.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز