یک کارشناس مسائل فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد

خنثی‌سازی تحریم‌ها با پیوستن ایران به سوئیفت روسی/ حاشیه‌سازی‌ها به دلیل ترس از سفر رئیسی به روسیه است

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۰۴:۴۲:۱۵
کد خبر: ۱۲۸۶۹۲۸
خنثی‌سازی تحریم‌ها با پیوستن ایران به سوئیفت روسی/ حاشیه‌سازی‌ها به دلیل ترس از سفر رئیسی به روسیه است
یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره شایعه پراکنی‌های غرب در آستانه سفر رئیس‌جمهور به مسکو گفت: حاشیه‌سازی‎‌های رسانه‌های همسو با غرب نشان از اهمیت این سفر و دستاوردهایش برای ایران دارد.

روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل فدراسیون روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص سفر رئیس‌جمهور به روسیه در هفته جاری گفت: سفر قریب‌الوقوع آقای رئیسی به فدراسیون روسیه می‌تواند فصل نوینی در حوزه روابط دو کشور ایجاد کند؛ زمانی‌که طرف روسی عزم جزم سیاست خارجه جدید ایران را، که بر مبنای اصول عزت، حکمت، مصلحت و توجه به همسایگان است، دید، برای همکاری با ایران بیشتر مصمم شد.  

وی ادامه داد: نحوه اعلام آقای پوتین مبنی بر سفر آقای رئیسی به روسیه در نشست با نخست وزیر یونان، و اعلام رسمی در حضور رسانه ها که «من از رئیس جمهور ایران دعوت کردم به مسکو سفر کنند» نشان از فضای مثبت کرملین برای ارتباط با ایران را دارد. علاوه بر آن در مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص لغو تحریم‌های غرب، روسیه برای ایران از کلمات شرکاء و دوستان ایرانی استفاده کرد که  این واژه بسیار مهمی است. 

مدبر با اشاره به اهمیت استفاده از این واژه توسط روسیه درباره ایران خاطرنشان کرد: روس‌ها استفاده از کلمه شرکاء و دوستان‌شان را فقط برای متحدان راهبردی خود بکار می‌برند حتی در مقابل کشورهای اروپایی که با هم مناسبات متعدد اقتصادی و پیشینه تاریخی دارند بیشتر واژه شرکاء و یا شرکاء سابق اروپایی را استفاده می‌کنند، این موضوع به دلیل سیگنال‌های درستی است که از طرف ایران دریافت کرده‌اند.

وی با ابراز امیدواری برای آغاز و ادامه همکاری‌ها در ابعاد سیایی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و  توسعه و تعمیق روابط دو کشور، افزود: همچنین امیدوارم تبادلات ارز مالی بین دو کشور، که از طریق پول ملی صورت می‌گیرد و تکمیل پیوستن ایران به سوئیفت روسی به‌عنوان یک ظرفیت مهم ضد تحریمی مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل فدراسیون روسیه عنوان کرد: فضای بسیار مثبتی در رسانه‌های روسی وجود دارد و روسیه آمادگی خود را برای استقبال از آیت‌الله رئیسی در کرملین اعلام کرد. همچنین در فدراسیون روسیه تیم‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف قریب به دو ماه روی اسناد  همکاری دو کشور به صورت ویژه کار کرده‌اند. 

مدبر با اشاره به جریان‌سازی رسانه‌های غربی و طرح مطالب غیرواقعی برای ضربه زدن به روابط ایران و روسیه تاکید کرد: حاشیه‌سازی و شایعه‌پراکنی رسانه‌های همسو با غرب نشان از ترس از سفر رئیسی به روسیه و اهمیت این سفر و دستاوردهایش برای ایران دارد لذا امیدوارم  محافظه کاری در حوزه روابط با روسیه را کنار بگذارند.

وی در پایان یادآور شد: افزایش همگرایی‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با تحول مهمی که در منطقه قفقاز شمالی و جنوبی، آسیای میانه و ورای آن درحال رخ دادن است می‌تواند در بحث نقشه‌های ویژه‌ای که طرف آمریکایی برای ایجاد بحران‌های مختلف در منطقه ایجاد کرده بسیار مهم باشد. با توجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای می‌توان نقش ایران را به عنوان نقش مشاور در حوزه‌های امنیتی تحولات منطقه‌ای هم افزایش داد. 

انتهای پیام/ 

نظر شما