امیرعبداللهیان: در صورت کارشکنی آمریکا در مذاکرات ایران "پلنB" را در دستور کار قرار می‌دهد/ درخواست وزیر خارجه عراق برای بازگشت ایران و آمریکا به مذاکرات وین

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ - ۱۳:۵۹:۴۷
کد خبر: ۱۴۴۰۰۵۴
امیرعبداللهیان: در صورت کارشکنی آمریکا در مذاکرات ایران پلنB را در دستور کار قرار می‌دهد/ درخواست وزیر خارجه عراق برای بازگشت ایران و آمریکا به مذاکرات وین
​روز چهارشنبه سوم اسفندماه، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، پس از دو دور مذاکرات خصوصی و عمومی، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حضور رسانه های خبری شرکت نمودند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس مطبوعاتی، ضمن ادای احترام به ارواح بلند شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان بر ضرورت نهایی سازی پرونده این ترور غیرانسانی تاکید نمود.

امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حامی عراقی مستقل، قوی و توسعه یافته است، حمایت تهران از برخورداری  ملت عراق از حق تعیین سرنوشت خود را مورد تصریح قرار داد. 

امیرعبداللهیان، سیاستهای عراق در توسعه روابط این کشور با کشورهای منطقه را مورد حمایت دولت حضرت آیت الله رئیسی دانسته و از تلاشهای بغداد جهت برقراری گفتگوهای تهران - ریاض و تهران - قاهره تشکر نمود.

وزیر خارجه کشورمان، با تاکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق، گفتگوهای امنیتی در قالب کمیته عالی امنیتی را سازنده خواند.

امیرعبداللهیان تصریح نمود که عراق نباید منبعی برای استفاده گروههای تجزیه طلب و تروریست علیه جمهوری اسلامی ایران باشد و در این خصوص از نگاههای مشترک تهران - بغداد قدردانی نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان سند همکاری های جامع ایران- عراق را در دستور کار دو کشور اعلام کرده و ابراز امیدواری نمود به زودی این سند نهایی شود.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای آمریکا از این کشور به مورد اجرای کامل در آید.

ایشان همکاری های مرزی و رودخانه ای دو کشور را بر اساس معاهده ۱۹۷۵ در مسیر سازنده ای دانست.

تکمیل پروژه خط آهن بصره - شلمچه و کرمانشاه بغداد بعنوان زیرساختهای لازم جهت توسعه همکاری های ترانزیتی دو کشور از دیگر موضوع مورد اشاره وزیر خارجه کشورمان بود.

امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تلاشهای عراق جهت نزدیک کردن دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران و طرفهای غربی در خصوص برجام، آمادگی کشورمان جهت نهایی کردن جمع بندی موجود را اعلام نمود.

ایشان با اشاره به دریافت پیامهای متضاد از سوی آمریکا که از طرق دیپلماتیک و رسانه‌ها ارسال می‌شود، تاکید نمود جمهوری اسلامی ایران همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره حمایت کرده و توافق خوب، قوی و پایدار در برجام را اصول مورد تاکید تهران اعلام نمود.

در عین حال وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد اگر طرف آمریکایی در مسیر مذاکرات برجام کارشکنی نماید، جمهوری اسلامی ایران طرح B و تمامی گزینه ها را در دستور کار قرار خواهد داد.

وزیر خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات خود با طرفهای ایرانی، مباحث را صرف نظر از ملاحظات سیاسی و صرفا بر اساس اصول فنی و تخصصی پیگیری نماید.

ایشان بار دیگر تاکید نمود که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه بدنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود و فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این رابطه گواه روشنی است.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این کنفرانس، با اشاره به اینکه امروزه عراق به مرکز تعاملات منطقه ای تبدیل شده است، ابراز امیدواری نمود که روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران از طرفیتهای عظیم موجود استفاده لازم را بنماید.

وزیر خارجه عراق، ضمن تاکید بر سازنده بودن همکاری های مرزی دو کشور، عدم جواز استفاده از خاک عراق بعنوان تهدیدی علیه همسایگان را جزو اصول قانون اساسی کشورش دانست.

فواد حسین با اشاره به مذاکرات اخیرش با مقامات آمریکایی جهت استفاده از معافیتهای تحریمی، ابراز امیدواری کرد تعاملات گازی و برقی با ایران توسعه یابد. وزیر خارجه عراق در پایان، خواستار بازگشت جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به مذاکرات وین و حل موضوع برجام شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز