سخنگوی قوه قضائیه:

پرونده کسانیکه مانند داعش به عزیزانمان حمله کردند با سرعت بررسی می‌شود/ عوامل اصلی تا رسیدگی نهایی پرونده‌شان آزاد نخواهند شد

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۲۰:۲۲:۲۸
کد خبر: ۶۸۰۴۰۴
پرونده کسانیکه مانند داعش به عزیزانمان حمله کردند با سرعت بررسی می‌شود/ عوامل اصلی تا رسیدگی نهایی پرونده‌شان آزاد نخواهند شد
سخنگوی قوه قضائیه گفت: مقرر شد پرونده کسانی که با اقداماتی شبیه داعش عزیزان ما را بشهادت رساندند، هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در جمع خبرنگاران در رابطه با اتفاقات اخیر خیابان پاسدارانِ تهران ضمن گرامیداشت یاد شهدای نیروی انتظامی در این حادثه، اظهار کرد: ابتدائا یاد شهدای عزیزی که مدافعان امنیت و آرامش بودند و در راه انجام وظیفه خودشان که تأمین امنیت مردم است، بشهادت رسیدند را گرامی داشته و از خداوند بزرگ، علّو درجات را برای این شهدا خواستارم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژ‌ه‌ای گفت: همچنین به خانواده‌های معظم این شهدا تبریک و تسلیت عرض می کنم. تسلیت از باب اینکه بهترین عزیزان آنها و ما و ملت که مدافعان حریم امنیت هستند، از دست رفتند و تبریک عرض می کنم از آن جهت که این خانواده‌ها توانستند چنین فرزندان رشیدی را در راه اسلام و حفظ امنیت مردم و کشور به مردم، نظام و انقلاب تقدیم کنند.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه امنیت و آرامش مردم یکی از امور مهمی است که وظیفه حکومت اقتضا می‌کند برای امنیت همه جانبه، تمام تلاش خود را انجام دهد، تصریح کرد: اگر کسانی از طریق قانون شکنی، مخلّ نظم، امنیت و آرامش مردم شوند، دلهره، ناامنی و خوف در جامعه ایجاد کنند و بخواهند برای مردم اضطراب به وجود بیاورند، باید بطور جد در مقابل آنها ایستاد و این امر شوخی‌بردار نیست.

وی گفت: این اتفاقی که در یکی دو شب پیش در خیابان پاسداران تهران رخ داد، موضوعی است که نه دستگاه‌های مسئول می‌توانند از آن بگذرند و نه مردم.

سخنگوی دستگاه قضا در تحلیل این موضوع تصریح کرد: ابتدائا عده‌ای با یک قانون‌شکنی بظاهر ساده وارد قضیه‌ شدند و  در حمایت از فردی که به اتهام سرقت و یا داشتن خودرو سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته بود و قرار بود از او تحقیق کنند، بصورت قلدرمآبانه و برخلاف قانون، در مقابل کلانتری تجمع کرده و می‌خواستند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و در مقابل پلیس و کلانتری ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: متعاقب آن با الهام گرفتن از بعضی از جریان‌های بیرون و با بعضی تحریکاتی که شبکه‌ها و ماهواره‌های معاند انجام دادند، برخی افراد اقداماتی کردند که ملاحظه کردید و مردم ما شاهدش بودند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: آن چیزی که اتفاق افتاد، این بود که بعضی از اموال مردم و وسایل نقلیه را به آتش کشیدند و اخلال در نظم و امنیت مردم ایجاد کردند. خیلی از کاسبان آن محل را از کسب و کار خودشان بازداشتند. بعضی‌ها تماس می‌گرفتند و می‌گفتند الان که سر شب است یا عصر است، ما که در این منطقه رستوران و یا مغازه داریم، بخاطر تجمع این افراد مجبوریم کارمان را تعطیل کنیم.
 
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: بعضی ازهمسایگان آن افرادی که آنجا بودند، دلهره و اضطراب پیدا کردند. تا آن ساعت‌های اولیه شب حقیقتاً مردم با خوف و ترس و دلهره رو به رو بودند و این چیزی نیست که بشود به راحتی از آن گذشت.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه و دادستان تهران از همان ابتدا با تمام توان و امکانات خود وارد شده و تا به امروز هم در حال دنبال کردن موضوع هستند، بیان داشت: به دادسرای تهران تاکید شده است که با سرعت و جدیت و با کمک سیستم اطلاعاتی و انتظامی در مورد همه عوامل مخلّ امنیت و آرامش مردم و کسانی که تحریق و تخریب داشته‌اند و برای به شهادت رسیدن عزیزان ما اقداماتی مشابه اقدامات جریان‌های تکفیری و داعشی انجام دادند، با تمام توان وارد شده و هر چه سریع‌تر پرونده اینها را تکمیل و کسانی را که در این راستا مجرم هستند، هر چه زودتر به دادگاه معرفی کنند.

 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کسانی که در این راستا مجرم هستند هر چه زودتر باید به مجازات  قانونی برسند، در رابطه با اقدامات پلیس گفت: پلیس از لحظه‌ای که این افرادِ قانون‌شکن وارد خیابان شدند و تا ساعاتی که از شب گذشت، نهایت خویشتن‌داری را انجام داد و خواست به مردم آسیب نرسد.

وی ادامه داد: اگر پلیس در برخورد با اخلال‌گران امنیت و آرامش مردم در خیابان پاسداران که یک خیابان کم عرض اما پر رفت و آمد و شلوغی است و در آنجا مراکز تجاری و مسکونی زیادی قرار دارد، در ساعت‌های آخر روز و یا ساعت‌های اولیه شب وارد عمل می‌شد، چه بسا که ممکن بود خسارات بیشتری به مردم وارد شود و خدای ناکرده کشت و کشتار بیشتری هم بوسیله اخلال‌گران صورت می‌گرفت.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اما به هر تقدیر اینجا لازم بود که پلیس در عین حالی که می‌خواهد خویشتن‌دار و صبور باشد، برای جلوگیری از اتفاقاتی که افتاد، پیش‌بینی‌های لازم را هم می‌کرد که البته جای بحث این موضوع باقی است.

وی تاکید کرد: زمانی که پلیس بعد از گفت‌وگو‌هایی که با بعضی از افراد منتسب به این اغتشاش‌گران داشت و بعد از اینکه به خود اینها مکرر و به اَشکال مختلف هشدار و تذکر داد که صحنه را ترک کنید و از اقدامات خشونت بار دست بردارید و اگر حرف و صحبتی هم دارید، بیایید با هم صحبت کنیم و اینها هیچ اعتنایی نکردند، وقتی دید این‌ها افرادی نیستند که یک خواسته قانونی داشته باشند و به اقدامات خشونت بار خود ادامه می‌دهند، بلافاصله وارد شد و ظرف مدت بسیار کوتاهی این قضیه را جمع کرد که این اقتدار پلیس را نشان می‌دهد تا برخی عوامل داخلی و خارجی فکر نکنند که اگر پلیس در جایی خویشتن‌داری کرد و خواست در جهت منافع بیشتر مردم رفتار کند، نشانه ناتوانی آن است و بدانند که هر زمان که پلیس اراده کند، می‌تواند ظرف مدت کوتاهی افراد اغتشاش‌گر و  مجرم را جمع آوری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: درحال حاضر کسانی که مسبب اصلی هستند، در حال شناسایی شدن توسط بازجویان و قضات پر تلاش دادسرای تهران هستند.

وی از نیرو‌های انتظامی و امنیتی بطور جد خواست که همه مسببین و عوامل اصلی و کسانی را که مرتبط با بیرون هستند و پشت این قضایا تحریکاتی انجام می‌دهند، حتما شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: این قول را من به مردم عزیز می‌دهم که ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده این افراد را رسیدگی می‌کنیم تا بر اساس قانون آن کسانی که مجرم تشخیص داده شده اند، به مجازاتشان برسند. این خواسته همه مردم و همچنین اولیای دم عزیزانی است که در این راه بشهادت رسیده‌اند. آنها بشدت خواستار اشد مجازات برای مجرمان هستند و انشاءالله این موضوع طبق قانون انجام خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی درباره بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر خیابان پاسداران تهران گفت: در قضایای مشابهی که جریان خیابانی است، ممکن است افرادی در آن لحظات و در آن ساعت‌ها دستگیر شوند؛ بالاخره وقتی اغتشاش هست، افراد مجرم اصلی، افراد کم گناه و احیاناً حتی افرادی بیگناه در آن لحظات اول دستگیر می‌شوند؛ اما این بدان معنا نیست که همه آنها نگهداری می‌شوند.

وی گفت: آن کسانی که تصادفا در این اغتشاشات وارد شدند و گناهی نداشتند و مثلاً درحال عبور از منطقه بودند، اینها بلافاصله شناسایی و آزاد می‌شوند؛ اما برخی عوامل اصلی نگهداری می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: کسانی که مجرم باشند، مجازات خواهند شد و کسانی که مجرم نباشند، ولو اینکه آن شب دستگیر شده باشد، آزاد می‌شوند و یا حتی ممکن است در روز‌های آینده برخی از افراد بازداشتی را بتوانیم با قرار تامین و یا حتی بدون قرار آزاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به دادستان تأکید شده است که عوامل اصلی را تا شناسایی کامل و تا رسیدگی نهایی پرونده‌شان آزاد نکند.

نظر شما