مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد؛

اقدامات سازمان بنادر در پیشگیری از آلودگی های دریایی

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۱۱:۰۷:۵۰
کد خبر: ۸۵۵۱۶۰
اقدامات سازمان بنادر در پیشگیری از آلودگی های دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تبدیل بنادر کشور به بنادر سبز بر اساس پارامترهای زیست محیطی از طرح های سازمان بنادر و دریانوردی است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محمد راستاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، به مناسبت روز جهانی محیط زیست با اشاره به شعار سازمان بین المللی دریانوردی مبنی بر "کشتیرانی ایمن و دریاهای پاکیزه تر"، گفت: جمهوری‌اسلامی ایران تاکنون به ۳۳ کنوانسیون بین المللی دریایی ملحق شده است که ۱۴ مورد از آنها در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این کنوانسیون ها دو جنبه پیشگرانه ای و واکنشی (مقابله ای) در حفاظت از محیط زیست دریایی دارند، اظهار داشت: طی سال های اخیر، سازمان بنادر و دریانوروی توانسته است اقدمات گسترده‌ای در راستای اجرای این کنوانسیون ها و پیشگیری از آلودگی های دریایی انجام دهد.

راستاد در بخش دیگری از سخنان اش در تشریح عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حفاظت از دریاها و سواحل کشور،"جلو گیری از آلودگی هوا توسط کشتی ها از طریق مدیریت بهینه عملکرد و افزایش کارایی انرژی شناورها" را یکی از اقدمات بسیار مهم عنوان کرد و   از " کاهش تولید گاز های گلخانه ای ناشی از فعالیت کشتی ها " خبر داد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، " تسهیلات دریافت مواد زائد نفتی و انواع زباله ها به ویژه زباله پلاستیکی از کشتی ها پیش از تخلیه در دریاها" ، از دیگر اقدمات حمایتی سازمان بنادر در حفظ محیط زیست دریایی است.

وی همچنین با تبیین اقدمات سازمان بنادر در حفاظت از سواحل کشور، از عضویت این سازمان در سازمان بین المللی زیرساخت های آبی و تدوین و تصویب طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور خبر داد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی "خرید و تامین انواع تجهیزات پیشرفته مقابله با آلودگی های دریایی به ارزش یک صد میلیون یورو" و به کارگیری آنها در نوار ساحلی کشور را به عنوان یکی دیگر از اقدمات بسیار مهم سازمان بنادر در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی برشمرد و خاطر نشان کرد:  تاکنون ۷ مرکز اصلی مقابله با آلودگی های دریایی در بنادر کشور راه اندازی شده است که به صورت شبانه روزی فعال هستند.

راستاد از طرح در دستور کار "تبدیل  بنادر کشور به بنادر سبز بر اساس پارامترهای زیست محیطی" خبر داد و هدف از ایجاد بنادر سبز از طریق راه اندازی ایستگاه های پایش برخط مبتنی بر پارامترهای زیست محیطی را تعادل بین محیط زیست و فعالیت های دریایی دانست.

نظر شما