نکات مهم درباره توقیف نفتکش در جبل‌الطارق؛

دلیل دزدی نفتکش مشخص شد/ عصبانیت انگلیس از شکست طرح رسانه‌ای

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۵:۲۱:۲۵
کد خبر: ۸۶۶۵۱۵
دلیل دزدی نفتکش مشخص شد/ عصبانیت انگلیس از شکست طرح رسانه‌ای
اقدام انگلیس در راستای توقیف نفتکش ایرانی، به وضوح در پی ناکامی سفارت انگلیس در تهران و وزارت خارجه این کشور در راستای انجام یک عملیات رسانه ای و تبلیغاتی علیه افکار عمومی ایران صورت گرفته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، توقیف نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق توسط نیروهای انگلیسی با استقبال شدید جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی رو به رو شده است.

این دزدی دریایی آشکار در حالی صورت می گیرد که اساسا وزارت دفاع انگلیس هیچ گونه مستمسک حقوقی و امنیتی در این خصوص نداشته و این اقدام، ماهیتی کاملا سیاسی و تبلیغاتی داشته است.

در این باره نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت:

نخست اینکه؛ توقیف نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق صورت گرفته، آبهایی که متعلق به حاکمیت اسپانیاست. این موضوعی است که مقامات اسپانیایی نیز بر آن تاکید کرده و اقدام انگلیس در توقف نفتکش را کاملا غیر قانونی و مغایر با اصول حقوقی توصیف کرده اند.

بر همین اساس؛ هم اکنون شاهد شکل گیری نوعی مناقشه حقوقی میان لندن و مادرید هستیم، زیرا اسپانیا بر اساس «معاهده اوترخت» (قرن ۱۸ میلادی) تنها مالکیت منطقه جبل الطارق و بندر این منطقه را به بریتانیا واگذار کرده بود و هیچگاه از حاکمیت خود بر آب های اطراف جبل الطارق انصراف نداده بود. از این رو مقامات اسپانیایی تاکید کرده اند که از کنار این موضوع (توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در آبهای تحت حاکمیت اسپانیا) به سادگی عبور نخواهند کرد.

نکته دوم اینکه؛ اقدام نیروهای انگلیسی، با هدف تنفس مصنوعی ترزا می و دیگر مقامات انگلیسی به جان بولتون و تندروی حاضر در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است. استقبال شدید و از پیش برنامه ریزی شده بولتون از موضوع توقیف نفتکش ایرانی نشان می دهد که مشاور امنیت ملی آمریکا مذاکرات پشت پرده ای را با مقامات امنیتی، سیاسی و دفاعی انگلیس در راستای تقویت موقعیت از دست رفته و تضعیف شده خود در کاخ سفید صورت داده است.

نکته سوم اینکه؛ مقامات انگلیسی توقیف نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق را به بهانه ارسال نفت ایران به سوریه انجام داده اند و لندن می گوید که این اقدام بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا در خصوص جلوگیری از فروش نفت به سوریه صورت گرفته است! این در حالی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا تنها برای کشور‌های عضو این بلوک لازم‌الاجرا است.

از سوی دیگر؛ نفتکش ایرانی از آب‌های بین‌المللی در حال گذر بوده و فراتر از آن، ایران اساسا عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های این اتحادیه را اجرا کند. بنابراین، توجیه انگلیس در خصوص توقیف نفتکش ایرانی به اندازه ای مضحک است که حتی مقامات اروپایی نیز قدرت دفاع و حمایت از آن را ندارند. بی دلیل نیست که مقامات اتحادیه اروپا نسبت به اقدام انگلیس و چرایی آن ابراز بی اطلاعی کرده اند.

نکته چهارم اینکه؛ اقدام انگلیس در راستای توقیف نفتکش ایرانی، به وضوح در پی ناکامی سفارت انگلیس در تهران و وزارت خارجه این کشور در راستای انجام یک عملیات رسانه ای و تبلیغاتی علیه افکار عمومی ایران صورت گرفته است. 

این عملیات، دو هفته پیش با هماهنگی جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس و «راب مک ایر» سفیر این کشور در تهران طراحی و اجرا شده و قرار بود سفیر انگلیس پروژه «ترمیم وجهه لندن نزد افکار عمومی ایران» را در قالب برگزاری یک نشست خبری در تهران مدیریت کند، نشستی که ابتدا لغو و به پنجشنبه گذشته موکول شد و البته به دلیل ادبیات اهانت آمیز سفارت در دعوت از رسانه ها، مورد تحریم قرار گرفت. با این حال مقامات انگلیسی پس از ناکامی در هدایت بازی رسانه ای و تبلیغاتی خود با هدف فریب افکار عمومی ایران، بار دیگر چهره واقعی خود را در تقابل با مردم کشورمان آشکار ساختند.

نکته پنجم اینکه؛ دولت انگلیس باید ضمن آزادسازی نفتکش ایرانی، پاسخگوی سرنوشت محموله این نفتکش باشد. همان گونه که اشاره شد، اقدام انگلیس در این خصوص مستمسک قانونی و حقوقی ندارد، از این رو لندن علاوه بر رفع توقیف نفتکش ایرانی و تضمین سلامت محتوای بار این نفتکش، باید خسارات ناشی از این اقدام را نیز به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند.

منبع: نورنیوز

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز