معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

لایحه‌ درباره تغییر دیه زن و مرد در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است/ احتمالا لایحه منع خشونت علیه زنان تا هفته آینده به هیات دولت می‌آید/ مراجع نظری درباره لایحه مذکور نداده‌اند

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۵:۱۵:۰۹
کد خبر: ۹۲۷۰۶۵
لایحه‌ درباره تغییر دیه زن و مرد در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است/ احتمالا لایحه منع خشونت علیه زنان تا  هفته آینده به هیات دولت می‌آید/ مراجع نظری درباره لایحه مذکور نداده‌اند
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه‌ درباره تغییر دیه زن و مرد در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است.

«معصومه ابتکار»، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی  برنا درباره «اقدامات معاونت زنان دولت برای تغییر قانون دیه زن و مرد» گفت: قرآن در هیچ آیه‌ای تصریح ندارد که دیه زن، نصف دیه مرد است. این موضوع براساس نظر برخی از علما از گذشته و به نوعی برداشتی از آیات قرآن کریم به فراخور شرایطی اجتماعی آن روز، بوده است. امروزه نقش اقتصادی زنان روز به روز در حال افزایش است و این نقش فزاینده زنان در اقتصاد خانواده و جامعه را در بحث دینی، باید ببینیم.

او در ادامه بیان کرد: در اسفندماه سال گذشته لایحه‌ای را تقدیم دولت کردیم که در کمیسیون لوایح در دست بررسی است و سند پشتیبان هم برای این موضوع ارائه داده ایم. نشست‌های تخصصی هم برای این موضوع برگزار شده است. امیدواریم کمیسیون لوایح با اینکه سرشان شلوغ است در نوبت، به این لایحه رسیدگی کنند. 

او درخصوص «لایحه منع خشونت علیه زنان» نیز مطرح کرد: سه‌شنبه با کمیسیون لوایح دولت صحبت و درخواست کردم با توجه به اینکه هم نظرات را گرفتیم و هم پیشنهادات خودمان را ارائه دادیم و جدول مقایسه‌ای هم به کمیسیون لوایح ارائه شده، ان‌شاءالله در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد تا نهایی شود. کمیسیون مقداری تراکم موضوعات فوری دارد ولی کماکان پیگیر هستیم. امیدواریم تا حداکثر 3 هفته آینده به هیات دولت بیاید.

او درخصوص تغییرات در این لایحه اظهار کرد: بیشتر درخواست‌مان این است که برگردد به لایحه‌ای که دولت تدوین کرده غیر از موارد قضایی که در اختیار قوه قضائیه است یا مواردی که به آئین دادرسی برمی‌گردد. دولت دیگر به این موارد ورود نمی‌کند ولی در مواردی که وظایف دستگاه‌های دولتی را تغییر دادند، نکاتی اضافه شده خوب بوده و ممکن است دولت بپذیرد. ممکن است برخی نکات هم ضرورتی نداشته باشد و برگردیم به همان لایحه.

او در پاسخ به این سوال که تغییراتی توسط مراجع در این لایحه صورت گرفته است؟، گفت: فکر نمی‌کنم. در لایحه تأمین امنیت زنان، بحث خاصی درباره نظر مراجع نداریم. بنابراین امیدواریم با یک بررسی در کمیسیون لوایح این مسئله حل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز