کارشناس مسائل اوراسیا:

ایران بازیگر موثری در خصوص آینده سوریه است/ برای اولین بار قدرت های غربی در مذاکرات غرب آسیا حضور ندارند

۱۳۹۹/۰۲/۰۵ - ۰۹:۳۹:۳۱
کد خبر: ۹۹۱۵۵۱
ایران بازیگر موثری در خصوص آینده سوریه است/ برای اولین بار قدرت های غربی در مذاکرات غرب آسیا حضور ندارند
کارشناس مسائل اوراسیا مطرح کرد: نکته مثبت مذاکرات آستانه این است که برای اولین بار در تاریخ معاصر منطقه غرب آسیا، این مذاکرات در حالی برگزار شده که هیچ یک از قدرت‌های بزرگ غربی در آن نقشی ندارند.

«شعیب بهمن»، کارشناس مسائل اوراسیا، درباره مذاکرات آستانه بین ایران، روسیه و ترکیه، دستاوردهای آن و نقش ایران در این مذاکرات به خبرنگار سیاسی برنا گفت: مهم‌ترین دستاورد مذاکرات موسوم به آستانه را  می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. یک بخش به اوضاع و شرایط سوریه و شیوه حل و فصل این بحران مرتبط می‌شود که روند آستانه فرصتی را ایجاد کرد که شیوه حل و فصل این بحران از روش‌های نظامی به روش‌های دیپلماتیک و سیاسی تغییر پیدا کند. از این رو این یک دستاورد بزرگی است که تأثیرات میدانی زیادی بر تحولاتی که در داخل سوریه در برهه‌های مختلف زمانی رخ داد، به دنبال داشت. 

او افزود: نکته مهمتر دیگر این است که این مذاکرات، برای اولین بار در تاریخ معاصر منطقه غرب آسیا در حالی برگزار شده که هیچ یک از قدرت‌های بزرگ غربی در آن نقشی ندارند. به این معنا که در  گذشته در همه بحران‌ها و مناقشاتی که در این منطقه وجود داشت، همواره کشورهای غربی به عنوان بازیگر موثر ایفای نقش می‌کردند و اساسا ما هیچ  بحران و مناقشه‌ای را در تاریخ منطقه خاورمیانه نمی‌توانیم به یاد بیاوریم که بدون مشارکت یا بدون خواست کشورهای غربی، حل و فصل شده باشد.

شعیب بهمن ادامه داد: بنابراین از این جهت که ایران، ترکیه و روسیه که سه کشوری هستند که در این مذاکرات پیش می‌برند و عملا کشورهای غربی در آن حضور و نقش فعالی ندارند هم در مذاکرات آستانه قابل توجه است. قاعدتا با توجه به موقعیت و جایگاهی که ایران در سوریه دارد و همچنین موقعیت و جایگاهی که در کل منطقه دارد، همواره بازیگر تعیین کننده‌ای در روند مذاکرات بوده است. ایران چه در روند هدایت و شکل دهی به مذاکرات و چه در روند تصمیماتی که در این مذاکرات اتخاذ شده، بازیگر فعال، مهم و اثرگذاری بوده است.

این کارشناس مسائل اوراسیا تاکید کرد: تصمیمات و تاثیرگذاری ایران حتی به تأیید هر 3 کشور حاضر در این مذاکرات رسیده و بعضا بسیاری از این تصمیمات هم در عرصه عملی نیز به اجرا درآمدند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران همواره بازیگر موثر و تأثیرگذاری بوده و در آینده هم ایران با توجه به نفوذی که در سطح منطقه و داخل سوریه دارد، قطعا بازیگر اثرگذاری در هر نوع روند مذاکره سیاسی در خصوص آینده سوریه خواهد بود.

گفتنی است؛ نشست موسوم به روند آستانه که در آن به تحولات جاری سوریه و راه های بهبود اوضاع در این کشور پرداخته می شود روز (چهارشنبه) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

برای نخستین بار است که این نشست مهم به این طریق برگزار می شود. قرار بود در اسفند 1398 نشست سران سه کشور حاضر در مذاکرات موسوم به روند آستانه در تهران برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا، برگزار نشد.

در این راستا و به نوشته خبرگزاری تاس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران، صبح دوشنبه حین ملاقات با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در«دمشق» پایتخت این کشور به برگزاری مذاکرات سه جانبه روند آسستانه بدین شکل اشاره کرده بود.

آخرین دور از این گفت وگوها مورخ 10 و 11 دسامبر (19 و20 آذر 98) سال 2019 در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار شد.

نظر شما