وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح دولت سازندگی:

فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس مجلس شود/ حامیان اصولگرایان به عملکرد توجه نمی‌کنند، فقط تکلیف شرعی برای آنها مهم است

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۵:۲۰:۱۱
کد خبر: ۹۹۲۶۸۶
فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس مجلس شود/ حامیان اصولگرایان به عملکرد توجه نمی‌کنند، فقط تکلیف شرعی برای آنها مهم است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح دولت سازندگی گفت: همه کاندیداهایی که به مجلس راه یافتند از جناح فکری شورای نگهبان هستند، با توجه به اینکه مدت زیادی از دولت روحانی باقی نمانده است، دولت بعدی هم با اینها یک تیم می‌شود و یکی دو تا از همین افراد دولت می‌شود.

«اکبر ترکان»، مشاور سابق دولت تدبیر و امید و وزیر راه و ترابری دولت سازندگی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در واکنش به اینکه برخی از مدعیان ریاست مجلس بر سابقه اجرایی خود به عنوان شاخصی برای کسب ریاست قوه مقننه، تاکید می‌کنند، گفت: در این مجلس فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس مجلس باشد. در این انتخابات رقبا از قبل به وسیله احراز صلاحیت و سلب صلاحیت حذف شدند، بنابراین خود اصولگرایان به مجلس تشریف آوردند. به این صورت که پیش از شروع انتخابات این اصولگرا و آن اصولگرایان و در مجموع همه با هم بودند، که نتیجه این شد.

وزیر اسبق دفاع افزود: در واقع دوستان اصول‌گرا با کمک حذفیاتی که در مرحله رقابت انجام شد، به مجلس آمدند. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، چیزی بیش از 115 حوزه اعلام شد که فضا در آنجا، رقابتی نبوده است به این معنی که اصلاح‌طلبان کاندیدا تایید صلاحیت شده نداشتند.

ترکان با تاکید بر اینکه تفاوتی چندانی میان مدعیان ریاست مجلس وجود ندارد، تصریح کرد: وقتی ترکیب نمایندگان در مجلس یازدهم به این صورت یکدست است، می‌توان نتیجه گرفت که اینها نمایندگان بخش اصولگرای جامعه هستند نه نمایندگان کل جامعه، چرا که کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب جامعه در رقابت نبودند.

وزیر راه و ترابری دولت سازندگی در رابطه با امکان رویارویی مجلس یازدهم با دولت خاطرنشان کرد: همه کاندیداهایی که به مجلس راه یافتند از جناح فکری شورای نگهبان هستند، با توجه به اینکه مدت زیادی از دولت روحانی باقی نمانده است، دولت بعدی هم با اینها یک تیم می‌شود و یکی، دو تا از همین افراد، دولت را تشکیل می دهند.

ترکان نمایندگان مجلس یازدهم را نماینده جناح اصولگرا دانست و با اشاره به میزان آراء راه یافتگان به مجلس ادامه داد: آرای نفر اول انتخابات مجلس یازدهم با آرای نفر سی و یکم انتخابات دور قبل برابر است. همچنین آراء نفر دوم این دوره معادل نفر سی و دوم مجلس دهم است، در حقیقت در این انتخابات جناح اصلاح‌طلب را کنار گذاشتند و اصولگرایان را به میدان آوردند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: اتفاقا اصولگرایان رأی واقعی خود را آوردند. این میزان رأی، رأی واقعی اصلولگرایان است چرا که در دوره قبلی هم همین رأی را آوردند. به عبارت دیگر در انتخابات مجلس دهم تعداد آرای جناح اصولگرایان که از 31تا 60 بودند، معادل آرای نفر 1 تا 30 این دوره است. لذا فرقی نمی‌کند کدام یک از مدعیان رییس مجلس شود چرا که همگی از یک جریان هستند.

ترکان در خصوص تاثیر اقدامات مجلس یازدهم بر پایگاه اجتماعی اصولگرایان یادآور شد: اینکه  تعداد آرای این جناح در دوره قبل با این دوره برابر بوده است، نشان می‌دهد که اینها تیم ثابتی هستند و هر اقدامی هم انجام بدهند، همین تعداد رأی را خواهند داشت. طرفداران این جریان به میزان موفقیت در هر مشکلات و در مجموع به عملکرد توجه نمی‌کنند، نکته مورد توجه برای اینها این است که همگی با هم، تکلیف شرعی خود را ادا کنند. اینها با این ایده که اسقاط و رفع تکلیف کار می‌کنند و مباحث عقلانی را در مرحله بعد قرار می‌دهند بنابراین انجام تکلیف شرعی برای آنها مهم است.

وزیر اسبق دفاع در واکنش به اینکه براساس مباحثی که مطرح کردید، این جریان مانیفست و برنامه‌ای ندارند؟ اظهار کرد: کسی از اینها حرفی زده است که مشخص باشد با یک استراتژی به مجلس آمده است؟!

نظر شما