فرش سجاده ای چیست ؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۰۹:۳۳:۲۸
کد خبر: ۱۲۴۳۹۹۲
فرش سجاده ای چیست ؟
در این مقاله توضیحاتی درباره انواع فرش سجاده ای و قیمت آن آورده شده است پس تا انتها با ما همراه باشید.

به گزارش برنا، حتما تاکنون فرش های یکپارچه را در مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی دیده اید. فرش سجاده ای به دلیل طرح یکپارچه ای که دارد جهت کفپوش مساجد و اماکن متبرکه مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مورد استقبال متولیان اماکن مذهبی قرار گرفته است. کارخانه فرش کاشان در زمینه تولید و عرضه انواع فرش سجاده ای با قیمت ارزان فعالیت می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی های انواع فرش سجاده ای آشنا کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فرش سجاده ای چیست؟

فرش سجاده ای یا فرش سجاده، فرشینه ای با عرض کم می باشد که در کف مساجد، حسینیه، نمازخانه و مکان های مذهبی مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل نام گذاری آن نیز به علت طرح فرش می باشد، که شبیه محراب و سجاده نمازگزاران است. این نوع فرش با نام های دیگری، از جمله فرش مسجد، فرش نماز، فرش محرابی و حتی فرش نمازخانه شناخته می شود. در سال های اخیر، به دلیل زیبایی و یکدست بودن طرح فرش و ایجاد فضای معنوی در مکان های مذهبی، از فرش های سجاده ای بیشتر استفاده می شود.

فرش سجاده ای در کجا استفاده می شود؟

فرش سجاده ای بیشتر در مساجد، حرم های مطهر، حسینیه ها و نمازخانه های ادارات و سازمان ها، بیمارستان ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از افراد این فرش را به عنوان فرش نمازخانه یا فرش مسجد نیز خطاب می کنند. فرش مسجدی یا مصلی، فرشی است که در مصلی پهن می شود.

انواع طرح فرش سجاده ای

فرش سجاده در طرح و نقشه متفاوت و همچنین در شانه و تراکم مختلف بافته می شود. الیاف مورد استفاده در بافت این نوع فرش ها از نوع درجه یک و مرغوب است. در حالت معمول فرش های مورد استفاده در مسجد، به سه دسته مختلف تقسیم می شوند. این طرح ها عبارتند از: محرابی، تشریفاتی و یکپارچه.

۱. فرش سجاده ای محرابی :

همان طور که از اسم این نوع فرش بر می آید، فرش محرابی دارای نقوشی مانند محراب است که در میان فرش نقش بسته است. و در میان طرح محراب نیز با نقوش اسلیمی مانند شمسه و گل و بوته مزین شده، که یادآوری از محراب مساجد است. از فرش های سجاده ماشینی محرابی بیشتر در مساجد مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. فرش سجاده ای تشریفاتی :

فرش سجاده ای

فرش سجاده ای تشریفاتی به دلیل داشتن طرح ساده شبیه فرش های کنار می باشد. نقوش این نوع فرش تنها در یک سمت حاشیه نقش بسته شده است و جایی برای قرارگیری مهر می باشد. در نقشه فرش سجاده ای تشریفاتی نیز از طرح های گل و بوته های  که به اسم فرش طرح افشان نامیده میشوند استفاده می شود. فرش سجاده ای تشریفاتی بیشتر جهت مفروش کردن حسینه به کار می رود.

۳. فرش سجاده ای یکپارچه :

فرش سجاده یکپارچه مانند فرش های تشریفاتی است، تنها در طراحی حاشیه آن جای مهر حذف شده است. نقوش این فرش در هر رول به صورتی است که رول بعدی تکمیل کنند رول قبل می باشد. و در انتها نقش و شکلی منظم و یکپارچه مانند یک ترنج را جلوه می دهد. فرش های سجاده ای یکپارچه دارای نقش و نگار متنوعی شبیه به کاشی کاری دارند و در متراژ بالا بافته می شود. مکان هایی که بیشتر از این مدل فرش به کار می رود، شامل اماکن متبرکه، امامزاده ها و یا حسینیه ها می باشد.

قیمت فرش سجاده ای

قیمت فرش سجاده ای به عوامل زیادی چون شانه و تراکم فرش، جنس الیاف، ارتفاع نخ خاب و تعداد رنگ های مورد استفاده در بافت بستگی دارد. با بالاتر رفتن تعداد شانه و تراکم فرش، به دلیل تاثیر بر کیفیت فرش، قیمت فرش مسجدی نیز بیشتر خواهد شد.

کارخانه فرش کاشان یکی از تولید کنندگان انواع فرش سجاده ای با کیفیت بالا است که تولیداتش تنوع زیادی از نظر طرح و رنگ داشته و خریداران از انتخاب آن راضی خواهند بود. تولیدات این مجموعه دارای کیفیت بالا و قیمت پایینی هستند.

خرید مستقیم فرش از کارخانه کاشان تمام فرش های سجاده ای کارخانه فرش کاشان به صورت مستقیم از کارخانه عرضه می شود. قیمت فرش سجاده ای با نرخ کارخانه محاسبه و عرضه می شود و در حدود ۲۰ تا ۳۰ ٪ ارزان تر از بازار فرش می باشد.

مزایای خرید فرش سجاده ای با قیمت ارزان

  • دارای ابعاد و سایز متناسب با اماکن مذهبی
  • قابلیت مفروش کردن تمامی فضای کف مکان
  • دارای طرح و نقش متنوع و متناسب با فضای مذهبی
  • مشخص کردن سمت قبله با کمک محراب و جای مهر
  • ایجاد نظم و یکپارچگی در صفوف نماز
  • حمل و نصب آسان
  • با قابلیت شستشوی راحت و آسان
  • مفروش کردن نمازخانه و فضاهای کوچک (مساحت کمتر از ۶ متر)
  • امکان انتخاب طرح، رنگ و الیاف با توجه به درخواست متولیان و هیئت امنای مساجد

ابعاد فرش سجاده

به طور معمول فرش های سجاده ای در ابعاد استاندارد تولید می شوند. سایز استاندارد هر سجاده یا محراب، ۶۰ سانتی متر در عرض و ۱۲۵ سانتی متر در اتفاع می باشد. البته چون این نوع فرش به صورت رول بافته می شود، عرض هر رول ۱۲۵ سانتی متر و طول فرش به مقدار سفارش افراد و به اندازه محل بستگی دارد. اما رول های آماده این فرش، بین ۲۱ تا ۲۵ متر طول می باشد.

مشخصات فرش سجاده ای

فرش های مسجد در شانه های ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ تولید شده و در بازار موجود هستند. فرش سجاده ای نیز مانند دیگر انواع فرش ماشینی، با افزایش شانه و تراکم آن، بافت آن ریز و ظریف می شود و از طرف دیگر ارتفاع خاب و ضخامت فرش نیز کاهش می یابد. بنابراین پیشنهاد می کنیم به دلیل ظرافت بالای فرش های ۱۵۰۰ شانه، از آن برای مساجد استفاده نکنید. همچنین فرش با شانه و تراکم خیلی پایین نیز، عمر و دوام کمی دارند. فرش های سجاده ای ۷۰۰ شانه کاشان به دلیل استفاده از الیاف اکرولیک، دوام، نرمی و لطافت خوبی دارند.

فرش سجاده ای به صورت ساده و یا گل برجسته بافته می شود. که متولیان اماکن متبرکه با توجه به سلیقه و تمایل خود می توانند طرح مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایند. به جز طرح، رنگ فرش سجاده ای نیز در زیبایی و نظم فضای مسجد تاثیرگذار است، چون مسجد دارای رفت و آمد زیادی برای اقامه نماز و رسومات مذهبی است. بنابراین استفاده از بعضی از رنگ ها با توجه به فضای معنوی مکان، متناسب تر می باشد.

افراد زیادی تمایل دارند از رنگ سبز استفاده کنند، چون این رنگ محبوبیت و قداست خاصی در فضا ایجاد می کند. مجموعه فرش کاشان فرش های سجاده ای را در رنگ های متنوع، از جمله آبی، گردویی، روناسی و... تولید می کند. در بافت فرش مسجد از الیاف اکریلیک، پلی استر و یا ترکیبی از هر دو استفاده می شود. فرش های سجاده ای محرابی و تشریفاتی تولید کارخانه فرش کاشان از الیاف درجه یک و ۱۰۰ ٪ اکرلیک بافته می شود. نرمی و راحتی نخ خاب در این مدل فرش ها باعث راحتی نماز گذاران می شود.

خرید فرش سجاده ای ارزان

اگر قصد خرید فرش سجاده ای را دارید، می توانید از مجموعه فرش های اکرلیک فروشگاه فرش کوروش دیدن نمایید. و با توجه به فضای مسجد یا محل مورد نظر خود، فرش سجاده ای با کیفیت بالا و قیمت ارزان را خریداری کنید.

برای خرید مستقیم از کارخانه فرش کوروش کاشان می توانید به فروشگاه اینترنتی این مجموعه به آدرس www.carpet-kashan.ir مراجعه و بعد از بررسی طرح های متنوع فرش سجاده، فرش مورد نظر خود را انتخاب و ثبت سفارش نمایید. کارخانه فرش کاشان بهترین فرش سجاده ای را با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تولید و برای شما ارسال خواهد کرد.

خرید فرش نمازخانه ای

در این مقاله توضیحاتی درباره انواع فرش سجاده ای و قیمت آن آورده شد. امیدواریم این مطلب راهنمای خوبی برای خرید فرش سجاده‌ای باشد. کارخانه فرش کاشان از تولید کنندگان انواع فرش سجاده ای اکریلیک بوده و تولیدات خود را با قیمت کارخانه عرضه می کند. این مجموعه برای رضایت مشتری، فرش سجاده‌ای ارزان را در سریع ترین زمان ممکن تولید و برای مشتریان در سرتاسر کشور ارسال می نماید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز