نفس کشیدن چطور باعث مسمومیت مغزی می‌شود؟!

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۲۱:۰۰:۱۹
کد خبر: ۱۳۴۲۹۱۵
نفس کشیدن چطور باعث مسمومیت مغزی می‌شود؟!
پژوهشگران موفق شدند راه انتقال ریز ذرات مضر از ریه به مغز را کشف کنند، این ریز ذرات سبب اختلال در عملکرد مغز می‌شود و حالا می‌توان برای بهبود این شرایط فکر کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، مطالعات اخیر نشان می‌دهد در صورت تنفس در هوای آلوده ذرات مضر و سمی می توانند از ریه به مغز انتقال پیدا کنند و سپس به بیماری هایی مانند اختلالات مغزی و آسیب های عصبی نیز منجر شوند. به همین دلیل دانشمندان یک مسیر احتمالی برای حرکت ذرات از طریق گردش خون کشف کرده‌اند که در صورت رسیدن این ذرات به مغز می توانند برای مدت طولانی در آن باقی بمانند.

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران شامل محققانی از دانشگاه بیرمنگام و موسسات پژوهشی چین پس از کشف ذرات ریز مختلف در مایعات مغزی نخاعی انسان تلاش کردند تا با کشف فرایندی بتوانند حضور این ذرات سمی در مغز را پایان دهند.

به گفته‌ی ایزولت لینچ استاد دانشگاه بیرمنگام دانش کنونی در مورد اثرات مضر ذرات ریز معلق در هوا بسیار اندک است. به همین دلیل در این پژوهش تلاش شد تا ارتباط بین آنها بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. وی می‌گوید: داده‌های این پژوهش نشان می دهد با کمک جریان خون ریزذرات مضر می توانند حدود ۸ برابر بیشتر از طریق بینی وارد مغز شوند.

 همچنین آلودگی هوا و اثرات آن بر مغز بیش از پیش برای ما روشن شده است. به طوری که می‌توان نتیجه گرفت یک ارتباط قوی بین سطح آلودگی و بروز التهاب عصبی، آلزایمر و مشکلات شناختی حتی در کودکان وجود دارد. به گفته این پژوهشگران پس از استنشاق این ذرات با عبور از سد خون-هوا در نهایت وارد مغز خواهند شد و می توانند به بافت های اطراف آن آسیب بزنند. همچنین وجود این ذرات در مغز به سختی پاکسازی می شوند و عمر این ذرات در مغز بسیار طولانی تر نسبت به سایر اندام ها خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع:تکنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز