حمید بهمنی:

فرهنگ هشت سال دفاع مقدس متعلق به هر کشوری بود سالانه ۲۰ فیلم درباره آن ساخته می‌شد

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۱۳۴۳
فرهنگ هشت سال دفاع مقدس متعلق به هر کشوری بود سالانه ۲۰ فیلم درباره آن ساخته می‌شد
حمید بهمنی با اشاره به عدم حمایت از تولیدات دفاع مقدس و مقاومت در سینما تأکید کرد که فرهنگ هشت سال دفاع مقدس متعلق به هر کشوری بود سالانه 20 فیلم سینمایی درباره آن ساخته می‌شد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: قبل از شکل‌گیری جریان مقاومت در خاورمیانه جشنواره دفاع مقدس شکل گرفته بود و پس از مقاومت لبنان، غزه، جنگ‌های 33 روزه و بهار عربی کم‌کم عنوان مقاومت در محافل پیچید و همین ماجرا باعث شد این مفهوم وارد سینمای دفاع مقدس شود و به نوعی سینمایی از جنس سینمای دفاع مقدس شکل گیرد که نگاهی جهانی‌تر دارد و به نوعی اتفاقی رخ داد که رویکردی جهانی به مفهوم مقاوت ایجاد شد.

بهمنی خاطرنشان کرد: پس از شکل‌گیری مفهوم مقاومت در سینما شاهد تولیداتی متفاوت در این حوزه بودیم و حتی فیلم‌هایی با محور مقاومت در اروپا و دیگر کشورها ساخته شد که به مبارزه علیه استکبار جهانی و صهیونیسم تأکید داشت. مقاومت امروز در سینمای ایران رویکردی است علیه استکبار جهانی، ظلم و صهیونیسم که می‌تواند در ابعاد گسترده به یک مفهوم جهانی تبدیل شود.

او درباره متفاوت بودن آثار مقاومت در ژانر گفت: ما در حوزه دفاع مقدس فیلم‌هایی داشتیم که در ژانرهای مختلف ساخته شدند. در ژانر سیاسی می‌توان فیلم «آژانس شیشه‌ای» را مثال زد در ژانر کمدی فیلم «لیلی با من است» یا در ژانر اجتماعی فیلم «از کرخه تا راین» که آثار درخشانی در این زمینه هستند. همین رویکرد را به لحاظ فرمی می‌توان در حوزه سینما مقاومت داشت. امروز بحث مقاومت در مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... دیده می‌شود و می‌بینیم که در ایران مقاومت در حوزه اقتصاد با توجه به تحریم‌های ظالمانه بیشتر به چشم می‌خورد.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» تأکید کرد: در این حوزه طی سال‌های اخیر آثار قابل دفاعی ساخته شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سریال «گاندو» که یک رفتار مقاومتی برابر رفتارهای جاسوسی دشمن را به تصویر کشید. در حوزه طنز نیز ایده‌های خلاقانه بسیاری را در فضای مجازی می‌بینیم، تحقیر رفتارهای احمقانه ترامپ در فضای مجازی بارها دیده شده و واقعاً خلاقیت بسیاری نیز در این آثار شاهد هستیم که می‌توانند وارد سینما شوند.

این کارگردان در ادامه گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که فرهنگ دفاع مقدس اقیانوسی است که ما جرعه جرعه از آن بهره می‌بریم و من فکر می‌کنم سینمای مقاومت نیز جنسی از این فرهنگ غنی است. سینمای مقاومت امروز نشان قدرت ماست که می‌تواند در برابر فیلم‌هایی قرار گیرد که فقط تصاویری سیاه از ایران ارائه می‌دهند. متأسفانه در حال حاضر توجهات به سینمای دفاع مقدس و مقاومت کمتر شده و همانطور که می‌بینیم مدت‌هاست از شهادت سردار سلیمانی می‌گذرد اما ما هیچ اثر درخور و شایسته‌ای برای به تصویر کشیدن رشادت‌های ایشان نداشتیم یا برای ساخت آن اقدام نکردیم.

او در ادامه اظهاراتش گفت: متأسفانه از سینمای دفاع مقدس و مقاومت حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد و ما مدت‌هاست که فیلمی فاخر در این زمینه نداریم. من در جلسه‌ای که چند روز پیش در بنیاد سینمایی فارابی داشتیم به این نکته اشاره کردم که اگر هشت سال دفاع مقدس در کشور دیگری رخ داده بود حداقل هر سال 20 اثر سینمایی درباره آن ساخته می‌شد اما امروز می‌بینیم که در طول سال تعداد آثاری که خلق می‌شوند حتی کمتر از انگشتان یک دست هستند. به نظر من ما امروز از فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت قطره قطره بهره می‌بریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز