کارگردان سینما مطرح کرد:

علاوه بر جبهه‌ها، مفهوم مقاومت را در زندگی مردم نیز باید جستجو کرد

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۰۷:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۲۹۴۵
علاوه بر جبهه‌ها، مفهوم مقاومت را در زندگی مردم نیز باید جستجو کرد
جواد اردکانی با اشاره به اینکه اکثر تولیدات سینمایی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس به جبهه‌های جنگ و عملیات‌های نظامی محدود شده تأکید کرد که مفهوم مقاومت را در زندگی مردم نیز باید جستجو کرد.

جواد اردکانی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: مقاومت مفهومی بسیار گسترده دارد، به طوری که دفاع مقدس نیز در قالب آن تعریف می‌شود و البته اتفاقی که امروز در کشورهای مختلف در مبارزه با استکبار جهانی صورت می‌گیرد به نوعی دفاع مقدس است. مقاومت را بدون مفهوم دفاع مقدس نمی‌توان تصور کرد و این دو مفهوم کاملاً در هم تنیده هستند اما از آنجا که ما عادت به واژه‌سازی داریم، واژه را می‌سازیم و گرفتار آن می‌شویم و تعریفی از واژه ساخته شده نمی‌توانیم ارائه دهیم و این باعث می‌شود که مفهوم به طور کامل در خطر نابودی قرار گیرد.

اردکانی تصریح کرد: بیشتر آثاری که در حوزه مقاومت تا امروز ساخته شده مربوط به سینمای مستند می‌شود و باز هم نگاه‌ها بیشتر معطوف به عملیات نظامی بوده و کمتر فیلمسازی را می‌توان نام برد که مفهوم مقاومت را در جامعه و زندگی مردم نیز جستجو کرده باشد. ما در حوزه دفاع مقدس نیز کاملاً درگیر جنگ بودیم و این در حالی است که امر دفاع مقدس در همه جای کشور وجود داشت و این مفهوم در زندگی مردم جاری بود. اگر این وضعیت وجود نداشت ما در جنگ راه به جایی نمی‌بردیم اما در سینمایمان هر گاه صحبت از دفاع مقدس شده سریع به سراغ جنگ رفته‌ایم و اتفاقات جبهه‌ها را روایت کرده‌ایم.

او افزود: امروز مقاومت در خانه‌های مردم و در جامعه چندین برابر بیشتر از آن چیزی است که در جبهه‌ها وجود دارد، مقاومت ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد که باید به آنها نیز توجه شود. در سوریه جنگی که اتفاق افتاد باعث شد تا نوع نگاه مردم به زندگی تغییر کند، این تغییر اگر چه به قیمت سنگینی به دست آمده اما به نظر من ارزش آن سختی‌ها را داشته و امروز می‌توان درباره این تغییرات و نگاه مردم سوریه به مفهوم زندگی و مقاومت فیلم‌های بسیاری ساخت.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» تصریح کرد: متأسفانه مدیران بسیاری در حوزه مقاومت هستند که هیچ شناختی از این حوزه ندارند. بسیاری از فیلمسازهای ما نتوانستند به کشورهای درگیر جنگ و مقاومت سفر کنند و معمولاً برای پرداختن به این موضوع به جنگ و عملیات توجه دارند و این در حالی است که امروز سراسر سوریه مضامین و مفاهیمی پنهان است که می‌توان قصه‌هایشان را روایت کرد اما متأسفانه توجهی به این مسائل نشده و به اعتقاد من بخش بزرگی از مقاومت در زندگی مردم است که به آن به اندازه کافی پرداخته نشده است.

این کارگردان در پایان گفت: به نظر من در حوزه مستند می‌توان آثار بهتری را با مفهوم مقاومت ساخت. ما در عراق، سوریه و افغانستان امکان کار کردن داریم و می‌توانیم با حضور در این کشورها از نزدیک جریان مقاومت را که در زندگی افراد جاری شده روایت کنیم. می‌توان با حمایت از مستندسازان، آن‌ها را برای ساخت فیلم‌های مستند که هزینه چندانی هم ندارد بسیج کرد و این اتفاق اگر رخ دهد همه ما طی سال‌های آینده شاهد نتایج درخشان آن در فرهنگ کشورمان خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز