منتقد و روزنامه‌نگار سینما:

بالا بودن تعداد رسانه‌های تخصصی سینمایی سر و صدای سینمای ایران را بسیار زیاد کرده / رسانه‌ها در ابتدا بر مردم و سپس بر سینما تأثیرگذار هستند

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۷۶۱۰
بالا بودن تعداد رسانه‌های تخصصی سینمایی سر و صدای سینمای ایران را بسیار زیاد کرده / رسانه‌ها در ابتدا بر مردم و سپس بر سینما تأثیرگذار هستند
شاهین امین با زیاد دانستن تعداد رسانه‌های تخصصی سینمایی در ایران تأکید کرد که به همین دلیل سر و صدای سینمای ایران بسیار زیاد است. امین معتقد است مخاطب اصلی رسانه‌‌های سینمایی مخاطبان و مردم هستند و رسانه‌ها پس از تأثیرگذاری بر مردم بر محصولات سینمایی تأثیر می‌گذارند.

شاهین امین روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: رسانه‌ای که اختصاصاً به سینما بپردازد را در رده رسانه‌های تخصصی می‌دانیم که البته تعریف عمومی و درستی است اما در این بین یک تعریفی کیفی وجود دارد که مربوط به میزان تخصص و صاحب‌نظر بودن افراد فعال در آن رسانه است، اگر بخواهیم این مسأله را مدنظر قرار دهیم هنوز چند رسانه تخصصی داریم که دیدن و خواندن آن‌ها را می‌توان توصیه کرد.

امین خاطرنشان کرد: باید برای مشخص شدن میزان تأثیرگذاری رسانه‌ها بر سینما این مسأله را مدنظر داشته باشیم که مخاطب اصلی رسانه‌ها مردم هستند و تأثیر رسانه‌های تخصصی با کیفیت حتماً بر عموم مردم و بخش گسترده‌ای از جامعه نخواهد بود. مخاطب جدی سینما فردی است که مدام فیلم می‌بیند و این کار را هدفمند انجام می‌دهد و پیگیر مطالب سینمایی برای درک بهتر و بیشتر است. تعداد این افراد در جامعه چندان زیاد نیست و طبیعتاً به همین دلیل تأثیر رسانه‌های تخصصی هم در جامعه چندان احساس نمی‌شود.

او افزود: این وضعیت در همه جای دنیا وجود دارد و تأثیر نشریات تخصصی بر قشری از مردم است که در اقلیت هستند و طبیعتاً در ایران نیز هنوز تأثیراتی وجود دارد و رسانه‌ها تا حدی تأثیرگذار هستند اما این تأثیر همانطور که اشاره کردم مربوط به مخاطبان جدی سینما می‌شود و مخاطبانی که صرفاً برای گذران اوقات فراغتشان فیلم می‌بینند قطعاً در این دایره تأثیرپذیری نخواهند بود.

امین درباره تأثیر رسانه‌های نوشتاری در سینما، گفت: تأثیر رسانه‌های نوشتاری بسیار کم شده و این وضعیت در همه جای دنیا وجود دارد و رسانه‌های نوشتاری تخصصی بسیار کم شده‌اند اما همین رسانه‌ها همچنان تأثیرگذار هستند. 30 سال پیش تعداد رسانه‌های مکتوب سینمایی بیشتر بود و امروز بیشتر رسانه‌ها در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و به سمت مولتی‌مدیا رفته‌اند، مخاطب جدی به دنبال مطلب خوب است و هر جا این مطالب وجود داشته باشند به آنجا رجوع می‌کند اما امروز اگر بخواهیم چند منتقد صاحب‌نام معرفی کنیم سن و سال این منتقد‌ها بالای 40 سال است و این در حالی است که زمانی ما منتقد خوب و مطرح 28 ساله هم داشتیم که در کارش متبحر باشد. منتقدان خوبی مثل کامبیز کاهه نقدهای بسیار خوبی در سنین پایین دارند که بسیار خواندنی هستند اما امروز اینگونه نیست.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: همه سینماگران نشریات را دنبال می‌کنند ولی تأثیرپذیری آنها از مردم است. طبیعتاً اگر رسانه‌ها بتوانند بر مخاطبان تأثیرگذار باشند، مخاطبان نیز بر سینماگران تأثیر می‌گذارند. معمولاً سینماگران علاقه دارند اینگونه وانمود کنند که رسانه‌ها را دنبال نمی‌کنند اما اکثر سینماگران خواننده مطالب رسانه‌های مختلف هستند و اتفاقاً افرادی که این موضوع را کتمان می‌کنند بیشتر از دیگران نسبت به نقدهای منفی واکنش نشان می‌دهند.

امین اظهار داشت: رسانه‌های ما امروز در برابر فضای مجازی تقریباً شکست خورده‌اند و دلیل این اتفاق به اهالی رسانه برمی‌گردد. اگر اهالی رسانه با حرمت کار خود را حفظ می‌کردند و سطح کار را تا حدی که امروز شاهدش هستیم پایین نمی‌آوردند امروز ما شاهد برتری رسانه‌های فضای مجازی و پیروی رسانه‌های تخصصی از آنها نبودیم. وقتی خبرنگارها در مراسم‌های مختلف برای گرفتن مصاحبه و خبر شأن خود را بسیار پایین می‌آورند و متأسفانه دبیرها تصور می‌کنند وجود یک رسانه‌ جذاب به ارتباط با افراد مشهور بستگی دارد نباید انتظار داشت که اوضاع بهتر از وضعیت حال حاضر باشد. زمانی افرادی که وارد نشریه‌های سینمایی می‌شدند به شدت اهل مطالعه، تحقیق و فیلم دیدن بودند اما امروز به نظر می‌رسد وضعیت این گونه نیست و هر کس که علاقه و ذوقی داشته باشد با کمترین سواد، تجربه و مدیریت شروع به کار می‌کند، به همین دلیل میزان رسانه‌های سینمایی ما بسیار زیاد شده و این در حالی است که ما واقعاً اینقدر ظرفیت رسانه سینمایی نداریم؛ امروز تعداد افراد فعال در حوزه مطبوعات سینمایی نسبت به افراد فعال در سینما بسیار زیاد است. واقعاً دلیل ندارد که ما تعداد نشریاتمان اینقدر زیاد باشد، در هیچ جای دنیا تعداد سایت‌ها، هفته‌نامه‌ها و مجلات سینمایی به اندازه‌ای که در ایران می‌بینیم، نیست و به همین دلیل سر و صدای سینمای ما بیشتر از خود آن به چشم می‌آید.

گفتنی است شاهین امین منتقد و روزنامه‌نگار سینما است که از سال 72 فعالیت خود در این حوزه را آغاز کرده و دبیر تحریریه هفته‌نامه سینما، سردبیر نشریه سینمای پویا، دبیر فرهنگ و هنر روزنامه همشهری بوده و در حال حاضر مدیر سایت هنر و تجربه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز