عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

بومی‌سازی پیام‌رسان‌های اینترنتی به معنی حذف دیگر پیام‌رسان‌ها نیست / فضای مجازی و خانواده در اولویت کمیسیون فرهنگی مجلس

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۸۶۹
بومی‌سازی پیام‌رسان‌های اینترنتی به معنی حذف دیگر پیام‌رسان‌ها نیست / فضای مجازی و خانواده در اولویت کمیسیون فرهنگی مجلس
غلامرضا منتظری دو مبحث فضای مجازی و خانواده را مباحث مهمی عنوان کرد که در اولویت برنامه‌های کمیسیون فرهنگی یازدهمین مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت : باور ما بر این است که منشأ و سرچشمه همه تحولات، از حوزه فرهنگ ریشه می‌گیرد و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که هرگونه تحولی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ریشه فرهنگی دارد.

منتظری خاطرنشان کرد: به نظر من دولت‌ها در گام اول انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ آنطور که از آن‌ها انتظار می‌رود نتوانسته‌اند ظاهر شوند و مجالس شورای اسلامی نیز همینطور بوده و در حد انتظار ظاهر نشده‌اند و علت اصلی این اتفاق نوع نگاه به حوزه فرهنگ است.

او افزود: در همین دوره کمیسیون فرهنگی با تأخیر کار خود را آغاز کرد چراکه تعداد اعضای آن به حد نصاب نرسیده بود و این نشان از مظلومیت حوزه فرهنگ است. در برخی کمیسیون‌ها می‌بینیم که نمایندگان اصطلاحاً صف می‌کشند و تلاش می‌کنند که در آن حضور داشته باشند اما در حوزه فرهنگ که یک کار زیربنایی محسوب می‌شود، دوستان کم‌کم و به شکل تدریجی به آن ملحق می‌شوند. ما باید به شکلی نوع نگاه‌مان را به فرهنگ عوض کنیم که این تغییر در عمل هم دیده شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: دیروز اولین جلسه انتخابات اعضای هیأت رئیسه کمیسیون بود و در این جلسه یکی از مباحثی که مطرح شد و قرار است با جدیت به آن ورود کنیم، آسیب‌شناسی کارنامه کمیسیون فرهنگی در گام اول انقلاب اسلامی تا کنون خواهد بود. ما اگر بخواهیم از تحول سخن به میان آوریم نباید ضعف‌های گذشته‌مان تکرار شود و در عین حال باید نقاط قوت گذشته را شناسایی و تقویت کنیم. این گام اول ما در مسیر اعتلای فرهنگ کشور است که قرار شده با همکاری مرکز پژوهش‌ها و دبیرخانه کمیسیون این کار انجام شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: دومین مبحث مهم تعیین اولویت‌ها و نقشه راه کمیسیون فرهنگی است. در این بخش هم همه دوستان متفق‌القول بودند که اگر ما نقشه راه نداشته باشیم و اولویت‌ها تعریف نشوند ساز و کاری که تعریف می‌کنیم معلوم نیست به کجا خواهد رفت. ما باید هدف تعیین کنیم و نقشه راه داشته باشیم تا به مقصد برسیم. دوستان فهرست اولویت‌های فرهنگی را برای کارشناسان ارسال خواهند کرد و در نشست بعدی در بین اولویت‌ها آن‌هایی که دارای فراوانی بیشتر است را به عنوان محور فعالیت کمیسیون در افق پیش رو قرار خواهیم داد و قرار است که در یک نشست عمومی نتیجه را به مردم هم اعلام کنیم.

منتظری تأکید کرد: کمیسیون فرهنگی در این افق پیش روی خود برنامه‌هایی در زمان‌های مشخص خواهد داشت که هر چند وقت یک بار گزارشی از فعالیت‌های خود به رسانه‌ها ارائه می‌دهد. تعیین اولویت‌ها و شناسایی مشکلات در نشست آینده بررسی می‌شود. در حال حاضر دو مورد اساسی وجود دارد که قطعاً همه در اهمیت این دو اتفاق نظر دارند. حوزه فضای مجازی به همراه خانواده و جوانان دو حوزه مهمی هستند که برای کمیسیون فرهنگی مجلس در اولویت خواهند بود که در نشست اول هم مطرح شد. سبک زندگی موضوع دیگری است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود، موضوعی که با خانواده گره خورده و چون موضوعی فراتر از خانواده محسوب می‌شود به عنوان محور مستقل در جلسه مطرح شده است.

او افزود: مبحث پیوست فرهنگی نیز در جلسات آینده مطرح خواهد شد، مبحثی که پیش‌تر مصوب شده اما ما در عمل ظهور و بروز چندانی نمی‌بینیم، باید بررسی کنیم تا مشخص شود چرا این مبحث مهم تا امروز جدی گرفته نشده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث اقتصاد هنر، گفت: به نظر من این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد، هنرمندان ما با دغدغه‌های مختلف معیشتی و رفاهی مواجه هستند، هنرمند اگر چتر حمایتی را روی سر خود نبیند در تولید آثار هنری ممکن است اثری نامطلوب و بی کیفیت از خود به جا بگذارد. قطعاً این مبحث هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به آن بپردازیم.

منتظری تأکید کرد: فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بحث شبکه ملی اطلاعات مورد توجه مقام معظم رهبری است و باید جدی گرفته شود. شبکه ملی اطلاعات از نیازهای اساسی ما به حساب می‌آید و باید بالاخره در زمانی مشخص به جای حرف زدن، از این شبکه ملی اطلاعات رونمایی کنیم. موضوع دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها هستند؛ می‌بینیم که هر روز تعداد پیامرسان‌ها بیشتر می‌شود و ما در این بین منفعل عمل می‌کنیم. اعتقاد من بر این است که به یک مدل بومی، جامع و تأثیرگذار برسیم؛ این اتفاق شدنی است و نخبگان، جوانان و چهره‌های علمی ما می‌توانند ما را در رسیدن به این هدف کمک کنند.

او در ادامه اظهاراتش گفت: وقتی ما دلیل نداشتن پیام‌رسان‌های بومی را پیگیری می‌کنیم از امکانات پیشرفته و کیفیت بالای این پیام‌رسان‌ها صحبت می‌شود اما ما باید به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودمان متکی باشیم و این قابلیت‌ها را به پیام‌رسان‌های خود اضافه کنیم. اگر این نگاه را نداشته باشیم همیشه باید سیر وابستگی را طی کنیم؛ یکی از شعارهای انقلاب اسلامی "استقلال" است و این استقلال تنها مربوط به اقتصاد و سیاست نمی‌شود، ما در تکنولوژی نیز باید به این استقلال برسیم و باید در این حوزه پیام‌رسان‌هایی داشته باشیم که مردم برنامه‌های بومی را ترجیح دهند.

منتظری تصریح کرد: منظور از پیشرفت در این حوزه گرفتن حق انتخاب از مردم نیست، مردم باید حق انتخاب داشته باشند و کیفیت پیام‌رسان‌های ما در حدی باشد که انتخابشان پیام‌رسان‌های داخلی باشد. پیام‌رسان‌های ما باید توان رقابت با نمونه‌های خارجی داشته باشند، شاید ما در وهله اول به خوبی ظاهر نشویم، باید مسیر پیشرفت را ادامه دهیم و ساخت پیام‌رسان بومی را در دستور کار قرار دهیم و به پیشرفت در این حوزه با شناسایی ضعف‌ها و نواقص توجه کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: بومی‌سازی پیام‌رسان‌های اینترنتی به معنی حذف دیگر پیام‌رسان‌ها نیست. هر کشوری ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد، ما باید به روش بومی خود تکیه کنیم و این به معنی این نیست که از پیام‌رسان‌های دیگر استفاده نکنیم. باید به مردم حق انتخاب دهیم ولی باید آسیب‌هایی که در پیام‌رسان‌های وارداتی وجود دارد را بررسی کنیم تا از بیشتر شدن آن‌ها جلوگیری شود. همانطور که در ابتدا تأکید کردم نتیجه کار فرهنگی به تدریج احساس می‌شود، تأثیر فرهنگ به شکل تدریجی احساس می‌شود و باید با تصمیمات درست و کارهای منطقی مردم را در انتخاب‌هایشان به محصولات بومی تشویق کنیم. کاربر ایرانی باید به این نتیجه برسد که پیام‌رسان ایرانی کارکردهای لازم را دارد و با مشکلی مواجه نمی‌شود، در این صورت قطعاً محصولات داخلی را به خارجی ترجیح می‌دهد و نیازی به حذف محصول خارجی نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز