سیروس همتی:

هیچ تضمینی وجود ندارد که تله‌تئاترها به کیفیت آثار دهه ۶۰ پخش شوند / پخش تئاترهای ضبط شده در فضای مجازی به اعتلای فرهنگ و هنر کمک می‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۵۸۸
هیچ تضمینی وجود ندارد که تله‌تئاترها به کیفیت آثار دهه ۶۰ پخش شوند / پخش تئاترهای ضبط شده در فضای مجازی به اعتلای فرهنگ و هنر کمک می‌کند
سیروس همتی با اشاره به محدودیت‌های دوچندان تلویزیون نسبت به سال‌های گذشته تأکید کرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که تله‌تئاترها به کیفیت آثار دهه 60 پخش شوند

سیروس همتی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: هنرمند و مردم باید بر حسب شرایط و اتفاقات روز حرفه خود را هماهنگ کنند اما با این حال معتقدم تئاتر یک مقوله زنده است که باید با مخاطبش نفس به نفس باشد اما در این شرایط تله‌تئاتر در تلویزیون و VOD گزینه‌های مناسبی برای زنده ماندن تئاتر باشد.

همتی خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی که در این شرایط نمایش‌های تئاتری را به منصه ظهور قرار می‌دهند به زنده ماندن تئاتر کمک می‌کنند و البته پخش تله‌تئاتر مزیت‌های بسیاری دارد و باعث می‌شود در همه جای کشور مخاطبان علاقه‌مند بتوانند به دیدن نمایش بنشینند. چند نمایش ضبط شده‌ای که این روزها از من در شبکه نمایش خانگی پخش شد بازخورد بسیار خوبی برایم داشت و دوستانی از اقصی نقاط کشور که نتوانسته بودند نمایشم را ببینند، نمایش را دیده و درباره آن اظهار نظر کرده‌اند. همین مسأله که دایره مخاطبان را گسترده می‌کند باعث می‌شود که فرهنگ تئاتر دیدن ترویج پیدا کند و تئاتر مخاطبان بیشتر داشته باشد.

او افزود: به تازگی شبکه 4 از من متن خواسته را تله تئاتری را روی آنتن ببریم. این اتفاق بسیار خوشایند است و امیدوارم تداوم داشته باشد. شبکه 4 سیما که با هدف ارتقای فرهنگ کشور تأسیس شد را همه به عنوان شبکه فرهیختگان می‌شناسیم و این شبکه که سال‌ها از رسالت اصلی خود دور شده امیدوارم دوباره به همان سیاست شبکه فرهیختگان برگردد و کار خود را به درستی انجام دهد.

این بازیگر تصریح کرد: به هر حال تلویزیون محدودیت‌هایی دارد و اگر قرار بر ممیزی و سانسور باشد دوباره شاهد مشکلات فراوان خواهیم بود. امیدوارم تلویزیون نمایش‌های مجوز گرفته از وزارت ارشاد را بپذیرد وگرنه در صورت قیچی کردن آنقدر این کار آسیب زننده است که نمایشنامه اصالت خود را از دست می‌دهد. تلویزیون ما شاهد مدیریتی متزلزل است که ترس در آن به چشم می‌خورد و نمی‌دانم این ترس از کجا ناشی می‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی «مارمولک» تأکید کرد: ما 40 سال است که در این جامعه زندگی می‌کنیم و با خطوط و ممیزی‌ها آشنایی داریم و می‌دانیم که چگونه باید این مسائل را رعایت کنیم اما درد اصلی جایی است که مدیری به دلیل ضعیف در مدیریتش اصلاحات و ممیزی‌هایی به اثر تحمیل می‌کند که واقعاً آزاردهنده است. ممیزی‌های بی‌مورد در هر رسانه‌ای اعم از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی برای خالق اثر دست و پا گیر است و نمی‌گذارد که اصالت اثر حفظ شود.

او افزود: به اینکه تلویزیون در پخش تله‌تئاترها بتواند سیاست خوبی در پیش بگیرد چندان امیدوار نیستم و می‌بینیم که امروز شرایط بسیار بدتر شده و تلویزیون برخی سریال‌های دهه 60 را که زمانی در همین رسانه پخش شده نمی‌تواند پخش کند. من برای تئاتری که دو سال پیش روی صحنه بردم امسال نمی‌توانم مجوز بگیرم و نمی‌دانم چرا شرایط اینقدر احمقانه شده و در حالیکه ما فجایع بزرگی را در مدیریت کشور هر روز شاهد هستیم به جای رسیدگی به این مسائل محدودیت وحشتناک‌تر را احساس می‌کنیم.

این بازیگر در پایان تصریح کرد: در شرایطی که مدام با یادی از گذشته مدام باید حسرت روزهای قبل را بخوریم، هیچ تضمینی وجود ندارد که تله‌تئاترها در تلویزیون به کیفیت گذشته پخش شوند. مدیران امروز با هم زاویه پیدا کرده‌اند و برای مراقبت از خود به شدت محافظه‌کار رفتار می‌کنند و یکی از رفتارهای محافظه‌کار بودن همین ممیزی است. ممیزی‌ها باعث می‌شود که به پخش تله‌تئاترهایی با کیفیت آثار دهه 60 امیدی نداشته باشیم. متأسفانه سیستم هر روز اگر اشتباهی مرتکب شود هیچ ملالی نیست اما همیشه نوک پیکان حمله‌ها به سمت اهالی هنر است و آن‌ها مورد هجوم قرار می‌گیرند و لطمه می‌بینند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز