مدیر انتشارات فانوس:

کتاب صوتی جایگزین کتاب نیست/ قوانین کپی رایت رعایت نمی‌شود حق و حقوق محفوظ نیست

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۹۹۸
کتاب صوتی جایگزین کتاب نیست/ قوانین کپی رایت رعایت نمی‌شود حق و حقوق محفوظ نیست
مدیر انتشارات و کتابفروشی فانوس با اشاره به اقبال خواننده ها به استفاده از کتاب‌های صوتی گفت: به شخصه موافق گسترش کتاب‌های صوتی هستم به نظرم این قبیل کتاب‌ها برای یک قشری جذاب است و هر چه این حوزه گسترده‌تر باشد به نظرم بهتر است.

آرش معدنی‌پور  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: شرکت‌هایی که می‌توانند کتاب و نوار  تولید کنند مدت‌هاست که با ناشران کار می‌کنند و اتفاقا همکاری‌های خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم پیروی از قوانین کپی رایت در کشور بزرگترین ضربه را به تولید کننده گان حرفه ای کتاب های صوتی می زند افزود: شرکت های تولید کننده ای که  با ناشر قرارداد می‌بندند در واقع هم حق و حقوق ناشر و مترجم حفظ می شود هم اینکه ساز و کار راحت تری دارند. گوینده‌های حرفه‌ای با خوانش دقیق متن ها و کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنند که جذابیت کار را دو چندان می‌کند. اما متاسفانه در این بخش هم یک سری شرکتت زیر زمینی فعالیت می‌کنند که اصلا قصدشان از ورود به این حرفه تخصصی مشخص نیست. کتاب‌هایی وجود دارد که گوینده جمله را اشتباه خوانده و موسیقی نداشته و کاور کار آنقدر بد بوده که اصلا نمی‌شود اسم کتاب صوتی را روی آن گذاشت. اگر با این شرکتذهای بدون مجوز و زیر زمینی برخورد انجام نشود قطعا در دراز مدت به تولید کارهای حرفه ای و خوب صدمه های جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

مدیر انتشارات و کتابخانه فانوس ادامه داد: حس دست گرفتن کتاب و بوی کاغذ و چاپ یک حس نوستالژی و وصف ناپذیر است. اما همان‌طور که همه صنعت‌ها در حال رشد هستند و فضای مجازی و دیجیتالینگ در همه ابعاد زندگی بشر رسوخ کرده است. در زمینه نشر هم کتاب‌های صوتی بروز و ظهور پیدا کردند که اتفاقا مخاطبان خاص خودشان را دارند.

معدنی‌پور با اشاره به اینکه نباید در برابر جریان تند و گذرای تکنولوزی گارد داشته باشیم افزود: قرار نیست کتاب‌های صوتی جایگرین کتاب شوند. یک قشری از مخاطب داریم که مثلا زمان خواندن ندارد و در ماشین می‌خواهد کتاب بخواند خب برای آن اشکالی ندارد اگر کتاب صوتی باشد که درست و حرفه‌ای تولید شده باشد گوش کند. در واقع مهم آن ساز و کار است برای من اگر ساز و کارش درست باشد راوی خوب داشته باشد، موسیقی خوب داشته باشد و از آن طرف قرارداد داشته باشد و حرفه‌ای باشد به نظر من لطمه‌ای به کتاب و چاپ نمی‌زند و باعث افزایش سرانه مطالعه کشور هم می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز