باید و نباید کتاب های صوتی؛( بخش دوم)

بازگشت سرمایه مساله مهم شرکت های تولید کننده کتاب صوتی /باز هم موضوع کپی رایت!/ توجه به حقوق مادی و معنوی کتاب های صوتی نیازمند فرهنگ‌سازی

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۰:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۰۱۵
بازگشت سرمایه مساله مهم شرکت های تولید کننده کتاب صوتی /باز هم موضوع کپی رایت!/ توجه به حقوق مادی و معنوی کتاب های صوتی نیازمند فرهنگ‌سازی
مدیرمسئول شرکت «نوین‌کتاب گویا» معتقد است:یکی از دغدغه‌هایی که برای تولید کتاب‌های صوتی وجود دارد، قبل از بازگشت سرمایه، مسئله کپی‌رایت و حفظ حقوق مادی و معنوی این آثار است.

به‌ گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ با وجود علاقه‌ کتاب دوستان به خواندن  کتاب کاغذی سرعت پیشرفت و کمبود زمان برای مطالعه  این علاقمندان  به سمت شنیدن کتاب به جای خواندن آن سوق داده شده اند . عاشقان واقعی کتاب از هر فرصتی برای ورود به دنیای جادویی کتاب استفاده  می کنند  از این رو همین مسئله باعث شده کتاب صوتی جایگاه خود را در بین مخاطبان به دست بیاورد و روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان آن افزوده شود.به گفته مدیرمسئول شرکت «نوین‌کتاب گویا» توجه به حقوق مادی و معنوی کتاب های صوتی نیازمند فرهنگ‌سازی است که این مسئله فقط وظیفه ناشران نیست، بلکه نیازمند تلاشی فراگیر و ملی است.

فاطمه محمدی می‌گوید: با همه هزینه‌هایی که برای تولید کتاب‌های گویا می‌شود، با توجه به فضاهای مجازی و ورود ناآگاهانه کاربران به این فضاها، کتاب‌های گویا به‌راحتی و با فاصله کمی ‌بعد از بارگذاری، منتشر و فایل اثر در کانال‌ها دست‌به‌دست می‌شود؛ یعنی هنوز فرهنگ و حقوق معنوی یک اثر در ایران جا نیفتاده و فکر می‌کنند آثار گویا عام‌المنفعه است و این فایل‌ها به‌راحتی قابل دسترسی است. 

images

 وی با توجه به این شرایط درخصوص انگیزه تولید این آثار و میزان سودآوری آن‌ها می‌گوید: مطمئناً با توجه به شرایط فرهنگی جامعه ما، لازمه انجام کارهای فرهنگی و ماندگاری در آن‌ها غیر از عشق چیز دیگری نمی‌تواند باشد. مسئولان ارشاد در ابتدا اصلاً با پدیده کتاب گویا و صوتی آشنا نبودند و ما برای کسب مجوز، کتاب گویا را به وزارتخانه معرفی کردیم. اما بعد از گذشت مدتی سعی کردیم شرایط را به استانداردهای کسب‌وکار نزدیک کنیم تا بتوانیم با همین شرایط حاکم به کارمان ادامه دهیم.

محمدی ادامه داد :وقتی صحبت از صوت می‌کنیم، مسئله ای که اهمیت می‌یابد، "راوی" است. یک راوی با صدای خوب و قدرت بیان بالا به طوری که بتواند حس کتاب را به درستی به شنونده منتقل کند، به اندازه کیفیت محتوا و نویسنده کتاب مهم است.همه این ریزه کای ها در شرکت های دارای مجوز رعایت میشوند . اما شرکت های ریز زمینی بدون رعایت ریزه کاری های معمول فقط با استفاده از ابتدایی ترین امکانات کارهای بازاری را در بستر فضای مجازی منتشر می کنند که هیچ استانداری در تولید آنها رعایت نشده است. و باعث دلزدگی مخاطب میشود.

به‌گفته محمدی این شرکت‌های تولید کتاب گویا مجبورند برای ادامه حیات همراه با عناوینی که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین دارد، عناوینی متوسط نیز تولید کنند. 

مدیرمسئول شرکت «نوین‌کتاب گویا» توضیح می‌دهد: با توجه به این‌که هزینه‌های تولید کتاب‌ها متفاوت است، آثاری که با کیفیت بهتری تولید می‌شود و به گوینده خوب و آهنگسازی خوب نیازمندند، هزینه بیشتری را می‌طلبند. در این‌صورت اگر بخواهیم در زمینه تولید کتاب صوتی به سودآوری برسیم، درکنار تولید آثار فاخر، آثاری با کیفیت متوسط نیز تولید می‌شود تا ما را به سودآوری برسانند و چرخه نشر بچرخد.

درباره اینکه کتاب صوتی چه ضرر مالی‌ای به ناشران ایرانی زده بحث بسیار است. اینکه کتاب‌های صوتی بدون حق نشر و بدون رعایت حقوق نویسندگان در کنار خیابان فروخته می‌شوند حتماً اتفاق ناخوشایندی است. اگر کتاب‌های صوتی را دوست دارید حتماً به شکل قانونی آن‌ها را بخرید. قیمت این کتاب‌ها هم معمولاً مناسب است و بیشتر ما توانایی خریدنشان را داریم. عده‌ای معتقدند کتاب‌های صوتی بخشی از تخیل ما که با دیدن کلمات کتاب فعال می‌شوند را غیرفعال می‌کنند و این یعنی شنیدن کتاب دست‌کم نسبت به لمس کاغذ آن و دیدن واژه‌ها لذت‌بخش نخواهد بود؛ اما اگر واقع‌بینانه‌تر نگاه کنیم کتاب صوتی اگر سرانه مطالعه که در ایران هم بسیار پایین است را تکانی هرچند مختصر بتواند بدهد این خودش اتفاق بسیار خوبی است. باید بپذیریم که در این عصر تکنولوژی بهتر است در برابر تغییرات این‌چنینی کمتر مقاومت کنیم و با جریان روز جهان آهسته و پیوسته پیش برویم. البته گفتن این نکته هم ضروری است که کتاب کاغذی بعید است طرفداران همیشگی خود را از دست بدهد و همان عدد کم کتاب‌خوانان جامعه احتمالاً به کاغذ وفادار خواهند ماند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز