مسعود کرامتی:

فراموش شدن، یکی از وجوه کار بازیگری است / نمی‌توان انتظار داشت که نهاد یا سازمانی به انتخاب بازیگران فیلم‌ها نظارت داشته باشد

۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۵۶۹
فراموش شدن، یکی از وجوه کار بازیگری است / نمی‌توان انتظار داشت که نهاد یا سازمانی به انتخاب بازیگران فیلم‌ها نظارت داشته باشد
مسعود کرامتی معتقد است فراموش شدن یکی از وجوه کار بازیگری است و نمی‌توان انتظار داشت که نهاد یا سازمانی به انتخاب بازیگران فیلم‌ها نظارت داشته باشد.

مسعود کرامتی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: در سینما و تلویزیون ما تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها هستند که برای انتخاب بازیگران تصمیم‌گیری می‌کنند و ما در کشورمان حرفه‌ای برای انتخاب بازیگران و عوامل نداریم.

کرامتی خاطرنشان کرد: کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و دستیاران کارگردان سعی دارند با یک گروه مشخص کار کنند و طبیعی است که وقتی گروه‌هایی مشخص روی کار باشند برخی افراد بیکار بوده و کار نمی‌کنند.

این کارگردان درباره مدیریت انتخاب عوامل فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: نمی‌توان انتظار داشت که از سوی سازمان سینمایی و تلویزیون بر انتخاب عوامل فیلم‌ها و سریال‌ها مدیریت و نظارتی وجود داشته باشد. معمولاً وقتی قرار بر مدیریت و نظارت بوده این نظارت تبدیل به ممیزی شده و اصل ماجرا را به فراموشی سپرده‌اند. بهترین راه برای جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های ثابت و تکراری که بیکاری برخی هنرمندان را در پی دارد این است که خود کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها این موضوع را در انتخاب‌هایشان مدنظر قرار دهند.

او افزود: اما به طور کل نمی‌توان به این موضوع ایرادی گرفت و گلایه‌ای داشت. به هر حال طبیعی است که هر کارگردان و تهیه‌کننده ترجیح دهد با گروهی کار کند که پیش‌تر از همکاری با آن‌ها نتیجه گرفته است. این یک واقعیت است و باید آن را بپذیریم و نمی‌توانیم از خانه سینما، وزارت فرهنگ و تلویزیون انتظار داشته باشیم که به این موضوع با جدیت وارد شوند. اصلی‌ترین وظیفه خانه سینما محافظت از حقوق اعضایش است و نمی‌تواند گروه‌هایی تشکیل دهد و گروهی برای تقسیم کار هنرمندان تشکیل دهد. این شیوه درست نیست و نمی‌توان این توقع را از خانه سینما داشت؛ در سینمای ما همیشه بازیگرانی مورد توجه بودند که از آن‌ها استفاده می‌شود و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «پاتال و آرزوهای کوچک» در ادامه اظهار داشت: همیشه در مسائل مختلف سینما الگوی مطلوب هالیوود و سینمای آمریکا است. در آنجا هم وضعیت به همین شکل است و برخی بازیگران پس از دوره‌ای که بهترین دوره کاری‌شان است کنار می‌روند و بازیگران دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند یا به طور کل اصلاً نهاد و سازمانی برای مدیریت و نظارت بر استفاده و حضور بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف وجود ندارد.

او افزود: اقبال مخاطب و نگاه تهیه‌کننده و کارگردان‌ها در انتخاب بازیگران تأثیرگذار است. امروز تهیه‌کننده‌های ما به دلایل مختلف کمتر ریسک می‌کنند و سعی دارند از بازیگرانی استفاده کنند که می‌توانند به موفقیت در گیشه کمک کنند و کارگردان‌هایمان نیز مثل تهیه‌کننده‌ها از بازیگران در نقش‌هایی استفاده می‌کنند که قبلاً امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند و دیگر نیازی به شخصیت‌سازی و ریسک برای مخاطب وجود ندارد.

این بازیگر در پایان گفت: یکی از مشکلات من با رسانه‌ها این است که فقط به این نکته اشاره می‌کنند که یک نفر با ارتباط و پول توانسته به سینما یا تلویزیون بیاید و فیلم بازی کند اما هیچ‌گاه به اصل ماجرا نمی‌پردازند و هیچ‌گاه نمی‌گویند چرا امروز وضعیت به این شکل شده است. به هر حال همه بازیگران قدیم و جدید باید بدانند که فراموش شدن یکی از وجوه کار در سینما است و این مسأله شامل کارگردان‌ها هم می‌شود.

نظر شما