رحمان سیفی‌آزاد:

سینمای ایران مسیر رشد خود را پیدا کرده / با ادامه مسیر موفقیت در جشنواره‌ها می‌توانیم به اکران جهانی برسیم

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۹۵۱
سینمای ایران مسیر رشد خود را پیدا کرده / با ادامه مسیر موفقیت در جشنواره‌ها می‌توانیم به اکران جهانی برسیم
رحمان سیفی‌آزاد با اشاره به لزوم ادامه مسیر پیشرفت سینمای ایران در عرصه بین‌الملل تأکید کرد که اگر فیلم‌های ایرانی به موفقیت خود در جشنواره‌ها ادامه دهند می‌توانیم در آینده به اکران جهانی برسیم.

رحمان سیفی‌آزاد نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: حضور سینمای ایران در عرصه بین‌الملل پیش‌تر محدود به چند جشنواره مشخص می‌شد اما امروز فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف با سلایق و سیاست‌های متنوع حضور پیدا کرده و به همین دلیل فیلم‌های راه‌یافته ما به جشنواره‌ها آثار متفاوتی از یکدیگر هستند.

سیفی‌آزاد خاطرنشان کرد: اگر یک جنس سینمای خاص با نگاه یک یا چند جشنواره مشخص در گذشته موفق می‌شد که حضوری بین‌المللی داشته باشد امروز به دلیل گستره بیشتر جشنواره‌ها و بالا رفتن توان قصه‌گویی و رشد کیفی در جهت جلب توجه مخاطب جهانی طیف‌های مختلفی از فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختلف حضور دارند و اگر سلیقه سینماگران ما به این سمت برود و این تعامل ادامه داشته باشد، ما کم‌کم خود را به اکران‌های جهانی نزدیک می‌کنیم. اگر قرار است حضور بین‌المللی برای سینمای ما آورده اقتصادی داشته باشد باید به اکران‌های جهانی توجه داشته باشیم.

او افزود: سینمای بدنه ما به لحاظ کیفی امروز رشد خوبی داشته و از طرفی سلیقه مخاطبان ایرانی نیز با توجه به ارتباطات جهانی نسل جوان و دسترسی به آثار روز دنیا فکر می‌کنم رشد پیدا کرد و به تبع آن سینماگران ایرانی نیز به این رشد سلیقه توجه داشته و خود را با آن وفق دادند.

این کارگردان در ادامه گفت: در کشور ما یک سری فیلم‌ها صرفاً برای فروش و موفقیت در گیشه ساخته می‌شوند که معمولاً کیفیت خوبی ندارند و یک سری فیلم‌ها هستند که علاوه بر در نظر گرفتن سلیقه مخاطب، فیلمساز به کیفیت اثرش نیز توجه دارد. امروز این جنس آثار هستند که در جشنواره‌های دنیا حضور دارند و از طرفی هنوز فیلم‌های خاص و هنری که نگاهی ویژه و شکل روایی منحصر به فردی دارند نیز در سینمای ما ساخته می‌شوند که در جشنواره‌های مختلف موفق هستند اما دیگر مثل گذشته موفقیت در جشنواره‌ها منحصر به سینماگران ما با فیلم‌های متفاوت و خاص نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «ماجان» در پایان تأکید کرد: همچنان فیلم‌هایی که مربوط به سینمای رشد یافته ما می‌شوند کم‌تر از آثار دیگر هستند و سینماگران با سطح سلیقه بالا در اقلیت هستند اما مسیر رشدی وجود دارد که بسیار امیدوارکننده است چرا که سینمای ما امروز مسیر رشد خود را پیدا کرده و این رشدیافتگی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله رشد سطح سلیقه تماشاچی، تکنیک‌های سینمایی، بالا رفتن سواد تئوریک فیلمسازان و تجربیات آن‌ها است.

نظر شما