محمدعلی نجفی:

سانسور ذهن فیلمساز را محدود می‌کند و خلاقیت را از بین می‌برد

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۶۵۲
سانسور ذهن فیلمساز را محدود می‌کند و خلاقیت را از بین می‌برد
محمدعلی نجفی با اشاره به مخرب بودن سانسور سلیقه در سینما و تلویزیون تأکید کرد که این سانسور ذهن فیلمساز را محدود می‌کند و خلاقیت را از بین می‌برد.

محمدعلی نجفی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امروز در سینمای ایران سانسور به شکل کاملاً سلیقه‌ای اعمال می‌شود و این بسیار مخرب‌تر از سانسوری است که شاید قانونمند و مشخص در سینما وجود دارد. سانسور سلیقه‌ای نه تنها کمکی به سینما نمی‌کند بلکه بسیار مخرب و آسیب‌زننده است.

نجفی تصریح کرد: برخی مواقع در سینما فیلم‌هایی می‌بینیم که بسیار تعجب می‌کنیم چطور هیچ سانسوری بر این فیلم‌های اعمال نشده و برخی مواقع فیلم‌هایی اکران می‌شوند که از سانسور عجیب و غریبی که دارند تعجب می‌کنیم و می‌بینیم فیلم بیش از حد انتظار سانسور شده است. این وضعیت نشان از سلیقه‌ای بودن سانسور دارد و این نگاه سلیقه‌ای باید از بین برود.

او افزود: فیلم‌ها باید بدون سانسور ساخته شوند و بعد برای نمایش سازمان سینمایی درباره آن‌ها تصمیم بگیرد. زمانی که من مسئول بودم به حذف این سانسور اصرار داشتم و تأکید داشتم که نباید سانسور فیلمنامه داشته باشیم، فیلم باید ساخته شود و پس از ساخت درباره نمایش آن تصمیم گرفته شود. سانسور تولید باعث می‌شود که ذهن فیلمساز در محدودیت قرار بگیرد و خلاقیت از بین برود.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «سربداران» در ادامه تأکید کرد: پروانه ساخت باید تنها با ملاک‌های حرفه‌ای صادر شود و سانسور فیلمنامه‌ای باید از بین برود. هر فیلم کارگردان، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده دارد و برای صدور پروانه ساخت باید این نکات مورد توجه قرار بگیرد. فیلم باید بدون سانسور ساخته شود و پس از ساخت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اکران آن تصمیم‌گیری کند و اگر مشکلی داشت مشکلات رفع شود. به نظر من امروز سینماگران ما خود محدودیت‌ها را می‌شناسند و برای اکران آن‌ها را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال در سینمای ما وقتی یک زن و شوهر در خانه‌شان هستند زن حجاب دارد و این برای همه ما پذیرفته شده و دیگر نیازی به وجود منابعی سانسورکننده نیست.

نجفی در پایان گفت: در ایران برای نمایش آثار نمایشی مختلف دو منبع سینما و تلویزیون وجود دارد که هر کدام قوانین مشخص خود را دارند و این دو منبع تنها برای به نمایش در آمدن آثار باید تصمیم‌گیری کنند نه تولید و ساخت آن‌ها.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز